CO2-poules zijn hip bij automerken

De nood om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te verlagen om tegemoet te komen aan de steeds strenger wordende eisen van Europese overheden zorgt ervoor dat automerken creatieve oplossingen gaan bedenken. Een CO2-poule is er daar eentje van.

Zo heft Ford een CO2-poule opgezet om de uitstoot van de verschillende ondernemingen die onder de merknaam vallen te kunnen combineren. Op die manier kan een onderdeel dat de CO2-schaapjes op het droge heeft inspringen voor een deel van het concern dat nog met hoge CO2-cijfers kampt. Opvallend is echter dat niet alleen Ford-merken in de poule zitten maar dat ook Volvo deelneemt aan deze groep. Handig, want Volvo zit redelijk safe als het gaat over CO2-uitstoot, mede dankzij de Chinese afdeling die enkel elektrische wagens bouwt en het eveneens elektrische/hybride Polestar. Dat Volvo verdient aan de deelname aan de poule is meer dan waarschijnlijk. Hoeveel ze precies betaald worden om de CO2-uitstoot van Ford te laten zakken is niet bekend.

ook bij andere merken

Elders in de wereld hebben PSA en Fiat bekend gemaakt dat ook zij een poule zullen vormen. Ze doen dat echter enkel voor de bedrijfsvoertuigen en laten weten dat ook andere merken welkom zijn in de groep. Fiat is de trekker van deze groep, die vooruitloopt op de latere fusie van PSA en Fiat in de Stellanties-groep.

CO2-poules zijn overigens geen nieuwe praktijk. Fiat werkt voor haar personenwagens al samen met Tesla om de uitstoot te laten zakken. Volkswagen groepeert met MG en Renault is intussen nog op zoek naar een nieuwe partner. Wie de CO2-uitstoot niet voldoende kan laten zakken riskeert een monsterboete, iets waar Jaguar-Land Rover bijvoorbeeld nog probeert onderuit te komen.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws