De nood om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te verlagen om tegemoet te komen aan de steeds strenger wordende eisen van Europese overheden zorgt ervoor dat automerken creatieve oplossingen gaan bedenken. Een CO2-poule is er daar eentje van.
Zo heft Ford een CO2-poule opgezet om de uitstoot van de verschillende ondernemingen die onder de merknaam vallen te kunnen combineren. Op die manier kan een onderdeel dat de CO2-schaapjes op het droge heeft inspringen voor een deel van het concern dat nog met hoge CO2-cijfers kampt. Opvallend is echter dat niet alleen Ford-merken in de poule zitten maar dat ook Volvo deelneemt aan deze groep. Handig, want Volvo zit redelijk safe als het gaat over CO2-uitstoot, mede dankzij de Chinese afdeling die enkel elektrische wagens bouwt en het eveneens elektrische/hybride Polestar. Dat Volvo verdient aan de deelname aan de poule is meer dan waarschijnlijk. Hoeveel ze precies betaald worden om de CO2-uitstoot van Ford te laten zakken is niet bekend.
ook bij andere merken
Elders in de wereld hebben PSA en Fiat bekend gemaakt dat ook zij een poule zullen vormen. Ze doen dat echter enkel voor de bedrijfsvoertuigen en laten weten dat ook andere merken welkom zijn in de groep. Fiat is de trekker van deze groep, die vooruitloopt op de latere fusie van PSA en Fiat in de Stellanties-groep.
CO2-poules zijn overigens geen nieuwe praktijk. Fiat werkt voor haar personenwagens al samen met Tesla om de uitstoot te laten zakken. Volkswagen groepeert met MG en Renault is intussen nog op zoek naar een nieuwe partner. Wie de CO2-uitstoot niet voldoende kan laten zakken riskeert een monsterboete, iets waar Jaguar-Land Rover bijvoorbeeld nog probeert onderuit te komen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden