Zuffenhausen laat in zijn designkaarten kijken. Porsche toont de komende tijd een heleboel studiemodellen en prototypes van modellen die uiteindelijk nooit het levenslicht zagen. Zoals de Porsche 919 Street.
“Porsche Unseen” heet het thema waarrond Zuffenhausen de komende tijd een heleboel modellen uit de archieven wil halen. Studiemodellen, prototypes en andere designstudies die tussen 2005 en 2019 gemaakt werden, maar die nooit werden omgezet in productiemodellen. Het gaat in totaal om vijftien modellen, waarvan er enkele uiteindelijk volgend jaar in het Porsche Museum in Zuffenhausen tentoongesteld worden.
Het designproces begint bij Porsche traditiegetrouw bij enkele schetsen, die nadien worden uitgewerkt tot 3D-tekeningen. De eerste levensechte modellen worden eerst uitgewerkt op schaal 1:3, om nadien te evolueren naar een 1:1-model, op ware grootte dus. Sommige van die modellen zijn van meet af aan niet bedoeld als productiemodel, maar dienen louter als visuele inspiratie.
De Porsche 919 Street uit 2017 was wel opgezet als productiemodel, zij het in heel beperkte oplage. De inspiratie kwam van de 919 Hybrid, die in de LMP1-klasse al enkele overwinningen in de 24 Uren van Le Mans op zijn naam had geschreven. Een hyperexclusief klantenmodel met hybride aandrijflijn, voor trackdays voor de meest gefortuneerde klanten, bleek uiteindelijk te duur en logistiek te moeilijk.
Een auto die dan weer gewoon voor visuele inspiratie moest zorgen, is de Porsche Vision Spyder uit 2019, die op ware grootte als kleimodel werd uitgewerkt. De inspiratie kwam van de Porsche 550-1500 RS Spyder uit 1954, en moest vooral de designidentiteit van Porsche verder bepalen. De Porsche Vision Renndienst uit 2018 was dan weeral vooral bedoeld om te laten zien dat Porsche zijn kunde ook op andere segmenten kan toepassen.
Porsche Unseen (ISBN 978-3-667-11980-3) verschijnt tot slot ook als 328 pagina’s dik coffee table book.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden