
De Audi-fabriek in Vorst zal deze ochtend zijn lijnen in mineur gestart hebben, want de vestiging grijpt nipt naast de productie van de nieuwe Q4 e-tron. Zo blijft Audi Brussels ook na 2026 afhankelijk van één enkel model.
Even zag het ernaar uit alsof Audi Brussels binnenkort op een kleine groeispurt mocht rekenen. Binnen de Volkswagen-groep groeide namelijk het besef dat de Duitse fabriek in Zwickau de enorme vraag naar de Q4 e-tron niet zou kunnen bijhouden. Als een redder in nood zou de vestiging in Vorst mogen bijspringen, maar dat plan blijkt na een herstructurering toch niet door te gaan.
159 miljard
In Zwickau worden naast de Q4 e-tron namelijk onder andere de Cupra Born, de Volkswagen ID.3 en de Volkswagen ID.4 geproduceerd. Vooral die laatste twee zijn modellen waar het grote publiek best warm van loopt. Daardoor zou de fabriek in Zwickau na de komst van de Audi dicht tegen zijn limiet draaien en zouden alle Q4 e-tron-bestellingen die Zwickau niet kan verwerken aan Vorst doorgegeven worden.

Die vooruitzichten vallen nu echter in het water door een herstructurering van de Europese fabrieken. De VW-groep investeert voor de komende vijf jaar maar liefst 159 miljard euro in zijn sites. Als deel van de aanpassingen verplaatst Volkswagen de productie van de ID.3 naar zijn historische fabriek in Wolfsburg, waardoor de band in Zwickau dan weer voldoende ruimte overhoudt voor de elektrische Q4.
Alleen de Q8 e-tron
Audi Brussels had nochtans een logische keuze kunnen zijn voor de Q4 e-tron. De Belgische fabriek is momenteel nog de enige onder het Volkswagen-concern die zich uitsluitend toelegt op elektrische modellen. Momenteel loopt de Audi e-tron er van de band en vanaf 2026 is ook diens vervanger, de Q8 e-tron, voorbehouden aan Vorst.

Eén enkel model biedt echter maar weinig zekerheid voor een fabriek, en al helemaal wanneer dat een groot, duur model is. Het is dus afwachten of er nog toekomstige modellen naar Audi Brussels zullen komen, al is de kans klein. Als deel van zijn plan bouwt de groep namelijk nog een tweede fabriek in Wolfsburg, en ook de vestiging in Zwickau gaat zich volledig specialiseren in EV-productie.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden