Dat er al langer een haar in de boter zit tussen Renault en Nissan is een publiek geheim. CEO van Renault Luca De Meo maakt nu duidelijk dat het Franse merk een EV-divisie op zal richten... met of zonder Nissan. Komt een scheiding steeds dichterbij?
Stilstaan is achteruitgaan. Dat beseffen ze maar al te goed bij Renault. Uit vrees dat het Franse merk hopeloos achterop gaat lopen in de EV-race, heeft CEO Luca De Meo besloten niet te wachten op zijn alliantiegenoten Nissan en Mitsubishi. Zo wil hij zelf een EV-divisie op poten stellen om de toekomst van het merk te garanderen.
Scheiding in de maak?
De Meo's besluit maakt deel uit van een veel groter plan van het Franse Renault. Het merk noemt het alvast "Renaulution" en wil met een slimme aanpak het Franse merk wapenen voor de komende jaren. Elektrificatie maakt daar uiteraard een sterk deel van uit. Alleen wordt het dus stilaan pijnlijk duidelijk dat Renault en Nissan geen gezamenlijke aanpak voor de toekomst klaar hebben liggen.
Het lijkt alvast de zoveelste scheur in de alliantie ontstaan na het arrest in 2018 van voormalig topman Carlos Ghosn. Die saga heeft tegenwoordig Hollywood-allures gekregen vol intriges, bedrog en achterbakse handelingen. Terwijl het morrelde aan de top, bleven partners Nissan, Renault en Mitsubishi echter in een soort van voorgeborchte. Teamplayer die De Meo is, houdt hij wel de deur open. Zo zegt de Italiaan dat Renault lekker haar eigen ding gaat doen maar dat Nissan en Mitsubishi altijd welkom zijn om mee op de kar te springen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden