Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.
De jaren 60, het was nog de periode waarin Citroën erg verrassend uit de hoek durfde komen. Zo ook met deze Ami 6, een kleine sedan die in ons geheugen gegrift staat vanwege zijn Z-vormige daklijn. Een dak waarbij de aflopende vorm in de omgekeerde richting afliep, je ziet het tegenwoordig niet meer.
als een vriend
Citroën, en in het bijzonder ontwerper Flaminio Bertoni wilde de Ami-benaming gebruiken voor deze kleine Citroën. Dat klinkt vriendelijk en is een samentrekking van de ontwerpnaam (AM) de titel 'Miss', en het italiaanse 'amici', waar de Italiaanse ontwerper zijn roots lagen.
De ontwerplijn van de Ami 6 was van dezelfde ontwerper als de lijnen van de 2 CV en de DS, Flaminio Bertoni tekende de drie iconische Citroëns achtereenvolgens. Voor de Ami 6 wilde hij de Z-vormige daklijn erop, net als bij de Ford Anglia. Zo kon de conventioneel openende koffer behouden blijven, hadden de passagiers voldoende hoofdruimte én werd de achterruit niet nat wanneer het regende. Tegelijk kon de Ami 6 compact worden gehouden, ideaal voor het segment waarbinnen hij moest vallen. Om je een idee te geven, de Ami-reeks werd in 1979 opgevolgd door de Citroën Visa. De Ami kreeg voor die tijd vooruitstrevende rechthoekige koplampen en een motorkap die zich eroverheen slingerde. Het dak leek als een pagode bovenop de auto te zijn gezet, dat komt omdat het er aan de zijkanten een klein stukje overheen komt.
moeilijke verkoopstart
In die tijden was een tweecilindermotor voor dat soort voertuigen gewoon de norm en was er van downsizing voor de luxueuzere wagens nog geen sprake. De Ami 6 werd dan ook gelanceerd met een 602 cc grote tweecilindermotor en 3 fiscale pk, waardoor hij soms ook de Citroën 3 CV genoemd werd. De Ami 6 werd geproduceerd in het Franse Rennes, waar Citroën net een nieuwe fabriek had neergepoot. In het eerste volledige verkoopsjaar werd de Ami 6 maar half zoveel verkocht als de 13 jaar oude Citroën 2 CV. In 1963 volgde een breakversie van de Ami 6, die uiteindelijk meer dan de helft van de 1 miljoen Ami 6-verkopen op zich zou nemen.
In 1969 ging de Ami 6 met Z-vormige daklijn met pensioen en maakte plaats voor de Ami 8, een soortgelijke berline die de daklijn wél op de conventionele manier zag afdalen en zo meer laadruimte creëerde. De restyling gebeurde door een ander icoon bij de Citroën-ontwerpers, Robert Opron, die ook de GS en de CX zou gaan tekenen.
Citroën vergat de Ami-benaming niet in de geschiedenis. Onlangs stelde het merk een elektrische stadsauto voor die de Ami-benaming verderzet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen