Eén op twee consumenten krijgt stress van onderhandelingsprocedures bij de aankoop van een auto. Dat blijkt uit een onderzoek dat Globescan uitvoerde in opdracht van Polestar, en daar wil die laatste iets aan gaan doen.
Ook al is er geen autosalon dit jaar, de 'verlengde saloncondities' lokken overal potentiële kopers naar de dealers van al dat blinkende metaal. Dat die koper heel wat keuzestress te wachten staat is hem wel duidelijk. EV of fossiele brandstof, rood of wit, met of zonder zetelverwarming?
Maar de kopers ervaren ook heel wat stress bij de prijsonderhandelingen met de dealer, zo blijkt uit onderzoek. 48 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze dit als stresserend ervaren. Ook het voorkomen van oneerlijk behandeld te worden geeft de kopers stress, liefst 52 procent zegt hierbij stress te ondervinden.
geen ev-voorkeur
Daar bovenop komt nog dat de verkopers de shift naar de elektrische wagens nog niet gemaakt hebben. Bij een ander onderzoek van Profacts werden 40 autoverdelers anoniem bezocht. Slechts 7 ervan raadden spontaan een EV aan, terwijl bij 24 dealers de keuze van de klant voor een elektrische auto niet werd ondersteund.
Er blijken zelfs tegenargumenten aangehaald te worden om de aankoop van een EV te ontmoedigen. Daarbij worden soms stockmodellen aangeprezen, omdat de verkoper dan sneller van zijn voorraad af raakt. Het lijkt er dus op dat de shift naar elektrische voertuigen nog moet doordringen tot de verkopers van die wagens zelf.
online-verkoop als toekomst?
Bij Polestar geloven ze in een andere aanpak. Ze durven daar namelijk stellen dat een online verkoop een goed alternatief kan bieden voor de verkoop in de showroom. Bij Polestar zelf verloopt de verkoop daarom volledig online.
Wil dat zeggen dat je de wagen niet meer kan zien en bepotelen, of kan kiezen tussen verschillende lakkleuren? Nee hoor. Daarvoor voorziet Polestar de Polestar Spaces, in een aantal centrumsteden in ons land. Daar kan de koper terecht voor informatie en een eventuele testrit. Die zijn echter niet gericht op verkoop, zodat de consument zich niet onder druk gezet voelt.
Reacties
door Mathieu
door Adriaan
door JL
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen