Autonieuws

Opgemerkt: Rekeningrijden laat bevolking niet koud

Toen vrijdag de melding werd gemaakt dat vanaf 17 februari een groep proefpersonen het rekeningrijden zou gaan uittesten, werd zowaar een storm ontketend op sociale media. Dat de reacties vooral tégen het rekeningrijden zijn, is wel duidelijk, maar waar draait het nu net om?

In Zweden en Londen doen ze het al langer, betalen op de momenten dat ze met de auto willen rijden. En ook in België vind je het, al komt het hier minder van de grond. Denk maar aan het autodelen, het openbaar vervoer dat gratis is voor 65+'ers, behalve in de spitsuren en de verzekering voor wie minder kilometers rijdt. Toch is de Belg niet tevreden dat de overheid nu experimenteert met rekeningrijden.

minder autorijden, meer variëren

Rekeningrijden impliceert inderdaad dat voor het echte gebruik van de openbare weg een som wordt betaald. Bedragen van 5 ct/km voor de snelweg tot 9 ct/km voor openbare wegen doen de ronde, al willen ze bij de overheid voorlopig nog geen exacte bedragen bevestigen. Vast staat wel dat met het proefproject wordt nagegaan of de proefpersonen hun auto anders gaan gebruiken als ze ervoor dienen te betalen. Ze krijgen bij het begin van het project een budget en wie daar binnen kan blijven, krijgt op het einde, 8 weken later, het resterende bedrag uitbetaald. Een beetje een beloning in plaats van een rekening dus. Tijdens de proefperiode zullen de proefpersonen hun dagelijkse bezigheden blijven uitvoeren, zodat een juist beeld ontstaat van de bewegingen van die proefpersonen. Gaan ze meer gebruik maken van het openbaar vervoer, fiets of andere alternatieven? Blijven ze vaker thuis? Na de proefperiode wordt dan een evaluatie gemaakt. Slim gespeeld: de evaluatie is voor de volgende regering.

Proefproject rekeningrijden personenwagens. Effecten onderzoeken vanaf 17/02. Beslissing na project dr vlgd regering http://t.co/3qYm2vjRHq

— HildeCrevits (@crevits) February 7, 2014

onduidelijk

De communicatie was dan wel goed, hier en daar rijzen vragen over de gevolgen van dat rekeningrijden. Kunnen we nog naar zee? Wat met mensen die in Brugge wonen en in Hasselt werken? Wordt de BIV dan afgeschaft en kunnen we dan een dikke BMW M5 kopen, als de kilometers toch voor iedereen evenveel kosten?

woedende meute

Maar de sociale media wachten niet met hun oordeel, ze roepen uit dat de auto al genoeg de melkkoe is en dat we dan minder verplaatsingen kunnen doen, dat diegenen die de auto écht nodig hebben voor het werk dan maar een compensatie moeten krijgen. Maar wees eerlijk, wie heeft de auto echt nodig? En zijn we op termijn niet allemaal zodanig gaan wonen dat we enkel met de auto het meest efficiënt op onze bestemming geraken? Zijn we niet allemaal zo gemakzuchtig geworden dat we in de auto te stappen om als het ware naar de brievenbus te gaan? Dat de overheid daar nu van profiteert is schandalig, al kan het wel het fileprobleem verminderen omdat de mensen die een goedkoper alternatief vinden - laten we eerlijk zijn, om ecologische redenen zouden we niet overschakelen - uit de files verdwijnen. Eerste studies laten zien dat het om 10 procent gaat, enkel in de Brusselse kern. Dat vooral de armeren de dupe worden, is ook te ontkrachten. Het zijn vooral de armeren die wonen op plaatsen waar het meeste fijn stof vrijkomt, dus ook zij profiteren mee.

overtuigen door communicatie

Aan de bedrijven en overheid om een mooi alternatief aan te bieden. Dat dat niet eenvoudig zal zijn, zie je aan de menigte die een virtuele petitie ontertekent, 100.000 mensen is alvast tegen, een kleine 100 zijn vóór. Een proefproject is daarbij een mooi middel, om aan te tonen dat er daadwerkelijk iets in zit. Er is dus nog heel wat werk voor de boeg om de massa te overtuigen. Kunnen we alvast beginnen met het woord #rekeningrijden te verbannen? Het gaat om meer dan dat. Het gaat erom dat ik mijn kinderen te voet naar school mag brengen, omdat anderen dat ook doen omdat het met de auto te duur is. Het gaat erom dat je sneller op je bestemming kan zijn, omdat mensen de auto vaker thuislaten en niet nutteloos in de file gaan staan, omdat hun dat extra geld kost. Het gaat erom meer met de fiets te gaan, omdat dat je een fitnessabonnement uitspaart en goedkoper wordt dan met de auto. Het gaat erom dat je per trein evengoed op je bestemming te geraken, al hebben de managers van het openbaar vervoer nog wat werk om hun imago op te kuisen.

Ikzelf hoop alvast dat de regering er geen half werk van maakt, zoals met zovele beslissingen rond mobiliteit en verkeer. Dat het project wordt opgestart door één regering en de beslissing gemaakt wordt door een andere, betekent in mijn ogen alvast weinig goeds. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen