Autonieuws

Oldtimerwetgeving aangepast vanaf 2017

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar de vernieuwde oldtimerstatuut kan vanaf begin 2017 in voege treden. **Update: beslissing juni 2017 toegevoegd**

Update: Beslissing juni 2017 toegevoegd onderaan dit artikel
Update: Vanaf 2018 verplichte keuring voor oldtimers, KLIK HIER

Reeds lang was er sprake om de regelgeving rond oldtimers aan te passen. Om onder andere de vele opgesoupeerde Golfjes buiten de regeling van de goedkope verplaatsingen te houden, was er al langer sprake om de minimumleeftijd voor oldtimers op te trekken naar 30 jaar.

overgangsregeling

Dat laatste is er nu ook doorgekomen. Voertuigen die worden ingeschreven als oldtimer dienen de minimumleeftijd van 30 jaar te hebben bereikt. Wel is er in de komende vijf jaar een overgangsregeling voor de verkeersbelasting voorzien, waarin telkens een jaar extra als regel geldt. Vanaf 2022 is ieder voertuig dan uiteindelijk pas oldtimer als het 30 jaar op onze planeet rondgetuft heeft. De eigenaars betalen 36 euro rijtaks.

Image

Voor de lichte vracht gaat de rijtaks vanaf 30 jaar ook naar 36 euro in plats van de huidige 148 euro. Over een periodieke keuring is nog niet gestemd. Wel zijn daar wat voorstellen voor geopperd; volledig origineel zou vijfjaarlijks langs moeten rijden, licht verbouwd om de twee jaar en zwaar verbouwde voertuigen moeten dan jaarlijks naar de keuring. Over de definitie van licht en zwaar verbouwd is nog geen duidelijkheid.

Update 23/06/17
"FISCALITEIT : AANPASSING VANAF 1 JULI

Vanaf 01.07.2017 is er de jaarlijkse indexatie voor wat de verkeerbelasting betreft. Maar er is ook nieuws voor wat de forfaitaire verkeersbelasting betreft voor onze oldtimers die in Vlaanderen ingeschreven worden. Naar aanleiding van de nakende overgang van 25 naar 30 jaar heeft de BFOV samen met het kabinet van Vlaams minister Bart Tommelein ervoor gezorgd dat er een overgangsmaatregel komt. De voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden genieten van de forfaitaire verkeersbelasting en dit vanaf 01.07.2017:
in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben. Nog bijkomend goed nieuws, eveneens dankzij de onderhandelingen die we als BFOV voerden, voor de liefhebbers van lichte vrachtauto’s, ingeschreven in Vlaanderen, die tot op heden nog steeds de volledige verkeersbelasting betaalden volgens het gewicht van dit voertuig, genieten sinds 01.07.2017 ook van de forfaitaire verkeersbelasting voor zover deze de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben."

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen