Autonieuws

Frankrijk wil taks op zware auto’s invoeren

De Franse regering wil in 2021 een nieuwe taks invoeren die auto's van meer dan 1.800 kilogram zwaarder moet belasten. Het idee komt van een burgerconventie, en vermeerdert de catalogusprijs van een nieuwe auto met 10 euro per extra kilogram waarmee de auto de limiet overschrijdt.

Vanaf 2021 wil de Franse regering nieuwe auto’s die meer dan 1.800 kilogram wegen, zoals sommige SUV’s en zware berlines, zwaarder belasten. Concreet moet er aan de catalogusprijs van de nieuwe auto’s 10 euro worden toegevoegd per extra kilogram. Voor sommige modellen, zoals zware SUV’s, kan de meerprijs daardoor oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Het idee werd in juni geopperd door het Convention citoyenne pour le climat, een burgerconventie met het klimaat als thema. In september kwam het opnieuw op de politieke agenda. De gewichtslimiet voor de taks werd in die tijd enkele keren verhoogd: van 1.400 kilogram in het voorstel van de conventie, over 1.700 kilogram tot de 1.800 kilogram die de Franse minister van Ecologische Transitie Barbara Pompili nu heeft aangekondigd.

Symbolische maatregel

Volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof zijn vrijgesteld van de taks, net als plug-inhybrides. Auto’s van meer dan 1.800 kilogram die plaats bieden aan zeven passagiers moeten een minder zware taks betalen. Volgens de Franse krant Le Monde gaat het vooral om een symbolische maatregel: amper 2 procent van de nieuwe auto’s in Frankrijk weegt meer dan 1.800 kilogram. Het gaat dan vooral om SUV’s, grote premiumberlines en enkele 4x4-offroadvoertuigen. Zo goed als alle auto’s van Franse makelij blijven buiten schot. De gemiddelde auto in Frankrijk weegt 1.240 kilogram.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen