Op het autosalon van Beijing toont Volkswagen de overtreffende trap van de Golf R, de Golf R 400 Concept. En die 400 staat voor - wat dacht je dan? - het aantal pk's onder de kap.
Stuur de Golf R enkele maanden naar de gym en hij komt terug als deze dikke R 400 Concept. Uit de 2-liter TFSI wordt een stevige 400 pk en 450 Nm geknepen. Dat is zo maar eventjes 100 pk en 70 Nm meer dan de standaard Golf R. En die laatste was al geen mak lammetje.
hyperhatch
De prestaties worden daardoor ook naar een hoger niveau getild. Een sprintje naar de honderd legt-ie af 3,9 seconden en de topsnelheid ligt op 280 km/u. Nogmaals, een sprintje van 3,9 seconden (!) voor een Golf. Reden hiervoor zijn natuurlijk ook de 4Motion-vierwielaandrijving en de zestraps DSG-automaat die het relatief lage gewicht van 1.420 kg met gemak in gang kunnen duwen. Gek genoeg zien we op de persplaatjes wel een handbak...
Knipoog naar het verleden
Uiterlijk zien we een agressieve vormgegeven bodykit. Waarbij zelfs hulde wordt gebracht aan hete Golfs van weleer. Kenners merken meteen de dubbele centrale uitlaat achteraan die hint naar de R32 en de gegolfde (sic) wielkasten die hinten naar de Golf Rallye van de jaren 80. Modernere accenten zijn de dubbele spoiler, 19-duims knappe velgen, uit de kluiten gewassen luchtgaten en een Lemon Yellow accentkleur in de grille/ op de flank/ op de remklauwen.
Of de wagen ooit het productiestadium haalt, daar hebben we het gokken naar. Een gelimiteerde productie slaan we echter niet af, al is het maar om de bittere pil - onder de noemer 'Golf GTD' - te vergeten. En o ja, zeg nog eens dat afdekkingsplaten voor de motor lelijk zijn:
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen