Autonieuws: Autosalons

Zes coole weetjes over de Renault Arkana

Renault lanceerde afgelopen jaar de Arkana, een nieuw model dat het aanbod van het Franse merk in het SUV-segment verder uitbreidt. Dit moet je erover weten!

coupé-SUV

De Arkana is niet zomaar een SUV, het is een coupé-SUV. Vandaag de dag kennen we die wagens vooral uit het gamma van de Duitse merken in het premiumsegment. Renault toont echter dat ook de Fransen de vormgeving onder de knie hebben, en dat voor een lagere prijs. Ondanks zijn aflopende daklijn biedt hij trouwens toch nog voldoende ruimte voor de achterste inzittenden.

Captur-genen

Je zou denken dat de Arkana vanwege zijn SUV-vorm veel van zijn genen deelt met de Kadjar. Toch besloot Renault om als basis voor deze Arkana de Captur te nemen. Deze kleine crossover is een bestseller voor het merk en biedt dan ook een mooi startpunt voor de Arkana, die bovendien kan uitpakken met het argument dat hij een stuk meer laadruimte biedt dan zijn Captur-broeder.

Image
Renault Arkana 2021 Belgie

Hybrid is the way

Renault voorziet de Arkana van een aantal potente benzinemotoren, waaronder de TCe met 140 of 160 pk. De meest voor de hand liggende keuze is toch de Arkana E-Tech Hybrid. Geen plug-in, wel een klassieke hybride die een verbruik van 4,8 l/100 km laat optekenen. De motorcombinatie ken je alvast uit de Clio en alweer de Captur, en de 1.6-litermotor is in combinatie met de elektromotor goed voor 145 pk.

R.S. Line als sportievere versie

Er is geen R.S.-versie van de Arkana, althans niet op dit moment. Wil je wel de looks van een Renault R.S.-model, dan kies je gewoon voor de R.S. Line. Die geeft de zo al dynamischer ogende coupé-SUV nog wat meer uitstraling. Mocht het nog een extra argument zijn: in deze versie wordt de Arkana het vaakst besteld.

Image
Renault Arkana 2022

goedkoopste hybride SUV

Met een instapprijs van 30.850 euro is de Arkana E-Tech Hybrid de goedkoopste auto in zijn segment. Toegegeven, een hybride coupé-SUV zonder laadkabel, zo zijn er niet heel veel te vinden. Toch is de prijs erg competitief als je kijkt naar welke ruimte en welke power je ervoor terugkrijgt.

Geheime kofferruimte

Een uitsmijter geven we nog even mee dat de laadruimte van de Arkana niet is wat ze lijkt. Renault zorgde namelijk voor een extra opbergvak dat je niet direct ziet, een beetje zoals ook de Ford Puma een 'MegaBox' onder de koffervloer heeft zitten. Nochtans kan je hier heel wat bagage in kwijt. Dan gaat het vooral om spullen die je aan het oog van voorbijgangers wil onttrekken of, waarom niet, de sinterklaascadeau's voor je kinderen. De extra opbergruimte onder de laadvloer beslaat namelijk een oppervlakte van bijna 1m², en heeft een hoogte van 20 centimeter.

Reacties

Nog te vermelden: "De Renault ARKANA wordt naast de XM3 van Renault Samsung Motors gebouwd in de fabriek van Busan (Zuid-Korea)" (persbericht van Renault)

door Lodewijk
2 years ago


Heeft renault geen onderhoudsplan dat je kan afsluiten voor de komende 5j gedekt te zitten? Mercedes heeft dat allesinds, geen idee of renault dat heeft. Maar daarmee weet je soms al heel wat, als dat onderhoudsplan dubbel zo duur is als dat van de clio zegt dat al iets ^^

door Techno Patat
2 years ago


Jazeker, dat heet daar Easy care. (Waarborg & onderhoud) Ge kunt er trouwens ook enkel een waarborgverlenging aanschaffen.

door Nidas Leo
2 years ago


Ik heb een Arkana rs hybride en reed reeds 12000km met deze zuinige superwagen

door Francis Wauters
2 years ago


Hoop de mijne nog zuiniger word, nu pas 1500km maar doe maar een 700 km met een volle tank, ook de rs full hybride

door Peter huyskens
2 years ago


Hoop de mijne nog zuiniger word, nu pas 1500 km maar doe maar een 700 km met een volle tank, ook de RS hybride

door Peter huyskens
2 years ago


arkana E techt hybrigde intens 6000 km op de teller weg code goed volgen ik haal 980 km met een volle tank

door hans brak
2 years ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen