Rij-impressie: Renault Kadjar facelift TCe 140 (2018)

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Opgefriste looks en een vernieuwd aanbod motoren en versnellingsbakken moeten ervoor zorgen dat de Renault Kadjar relevant blijft binnen een hyper concurrentieel segment. Of dat volstaat? Kadjar Phase 2 rijdt zich voor!

Juist hoe concurrentieel het felbevochten C-segment SUV’s nu is wordt duidelijk wanneer je het aantal concurrenten van de Kadjar telt. Waar er dat drie jaar geleden nog 25 waren zijn er dat, volgens Renault, nu maar liefst 40. Maar ook al vallen niet al die modellen binnen de prijs-, en dus concurrentieklasse, van de Kadjar, dan nog schetst het een beeld van het belang van deze klasse. Je zorgt er dus maar beter voor dat je aanbod binnen het segment hoogst relevant blijft. Zo niet zou je wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.

Black Edtion

In drie jaar tijd wist de Kadjar zo’n 450.000 klanten over de streep te trekken. In België zet de crossover zich dan weer op een vierde stek binnen zijn segment. Echt ingrijpende wijzigingen bij de facelift zijn er echter niet. Vooraan treffen we een licht hertekende neus met iets bredere grille en vernieuwde LED-verlichting met dito lichtsignatuur (standaard vanaf afwerkingsniveau Intens), terwijl ook achteraan LED-verlichting zijn intrede maakt. Ook de bumpers kregen een update. Onder andere met ‘valse’ uitlaten. ‘Premium’ heet dat tegenwoordig… Tot slot zijn er drie nieuwe koetswerkkleuren waaronder Bleu Iron, Gris Highland en het knappe Vert Oural.

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Met de facelift introduceren de Fransen ook een vijfde en hoogste uitrustingsniveau dat Black Edition heet en recht heeft op specifieke afwerking met aan de buitenkant specifieke 19-duimers en details in glanzend zwart. Het interieur heeft dan weer recht op rode stiksel en specifiek meubilair met een combinatie van leder en alcantara.

Nieuw meubilair

In het interieur zijn het eerder de details die het verschil maken met enkele nieuwe afwerkingsmaterialen zoals gesatineerd chroom, vensterknoppen die voor het eerst verlicht zijn, deurvakken die nu een fles van 1,5 liter kunnen herbergen en is er een nieuw capacitief aanraakscherm dat iets tactieler zou moeten zijn. In de praktijk is het echter nog steeds niet van de snelste en betreuren we het gebrek aan fysieke knoppen voor onder andere het regelen van het volume. Hier toont de Kadjar duidelijk zijn leeftijd. Ook al maken Apple CarPlay en Android Auto hun intrede en zijn er vier USB-poorten beschikbaar.

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Ondanks het feit dat de Kadjar al geprezen werd vanwege zijn comfort- en zitkwaliteit installeerde Renault toch nieuw meubilair met geheugenschuim met dubbele dichtheid. Dat legt de lat opnieuw wat hoger met onder andere een in de lengte verstelbare zitting, maar mist nog steeds steun voor de onderrug. En ook de zijdelingse steun kon beter daar de stoelen nog steeds relatief vlak zijn.

Oubollige automaatpook

In navolging van de Scénic en Mégane komt nu ook de Kadjar met de nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren. De 1,3-liter TCe viercilinder met benzineroetfilter (GPF), die ook voorin de nieuwe Mercedes A-klasse ligt, is beschikbaar met 140 pk of 160 pk en komt standaard met een handgeschakelde zesbak. Al zijn beide motorisaties ook verkrijgbaar met een EDC 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Bij zijn lancering konden we gelijk beide versies testen. Daarbij viel op dat zowel de versie met handbak als automaat fijne metgezellen zijn met een stille werking, soepel karakter en een aanvaardbaar verbruik.

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Toch hadden we een lichte voorkeur voor de snel schakelende automaat. Deze past enerzijds beter bij het karakter van de Kadjar, maar is anderzijds ook nog eens zuiniger vanwege zijn extra verzet en verhoogde efficiëntie. Zelf schakelen (aan het stuur) is dan weer niet mogelijk. Of het zou met de oubollige automaatpook moeten zijn. Design-technisch toch wel een misser van formaat in wat voor de rest een strak en modern interieur is.

Vierwielaandrijving

Op het vlak van diesels heeft Renault een nieuwe 115 pk sterke 1,5-liter Blue dCi in de aanbieding, net als een 150 pk sterke 1,7-liter Blue dCi. Telkens standaard voorzien van een SCR-katalysator. Die laatste is meteen ook de enige variant die recht heeft op vierwielaandrijving (met dank aan alliantiepartner Nissan). Al reflecteert zich dat ook in het prijskaartje van ruim 38.000 euro. Het zal met andere woorden een zeldzame verschijning zijn en blijven.

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Nochtans werkt het systeem op zich prima en is het meer dan capabel genoeg dankzij een combinatie van een speciale onafhankelijke achteras (de rest van het gamma stelt het met een starre achteras), een slim ESP en een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die in bepaalde situaties tot 50% van het vermogen naar achteren stuurt. Zelf blokkeren kan ook via een Lock-functie. En dat tot en met snelheden van 40 km/u.

Instappen maar

Wie liever niet zelf schakelt kan dus terecht bij de EDC-automaat die in het segment, met uitzondering van het aanbod van de VAG-groep, eerder uitzonderlijk blijft. Al moet je ervoor wel 1.750 euro extra bij de Renault-dealer achterlaten. Bovenop de vanafprijs van 26.630 euro voor het afwerkingsniveau ‘Limited’. Dieselen met de 115 pk sterke diesel kan dan weer vanaf 28.055 euro. De über-Kajar is dus de vierwielaangedrevenversie die zich met een prijskaartje van 38.000 euro boven zijn eigen afwerking katapulteert.

Rijtest Renault Kadjar facelift 2018

Conclusie

Mede dankzij een grondig vernieuwd aanbod motoren weet de Kadjar zich relevant te houden binnen het genre. Vooral de nieuwe benzines zijn op de afspraak en scoren hoog met een combinatie van efficiëntie, souplesse, comfort en een aanvaardbaar verbruik. Wie sportieve aspiraties zou hebben is bij de Kadjar echter nog steeds aan het foute adres. Daarvoor is de afstelling van het chassis duidelijk iets te gericht op comfort, missen de stoelen zijdelingse steun en ontbreekt het de automaat aan peddels achter het stuur. Al is daar uiteraard niets mis, integendeel zelfs.

Specificaties

Motor

1.3 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 517 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 29 525.00

Prijs basismodel

€ 23 825.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Min. kofferinhoud

527 L

Max. kofferinhoud

1 428 L

CO2-uitstoot

134 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws