Je bent ze misschien al moe gehoord, die verkoopcijfers van 2024. Zo kwamen al flink wat autofabrikanten met hun jaarresultaten naar buiten en dat deden ze vooral graag wanneer dat positieve resultaten waren. Over één autofabrikant hebben we het echter nog niet gehad: die met het slechtste cijfer van 2024.
We zeggen het nog maar eens: 2024 was een turbulent jaar in de autosector. Sterker nog: het was een jaar waarin een aantal gevestigde waarden het knap lastig kregen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het Stellantis-concern dat een reeks productiepauzes moest inlassen, naar Nissan dat alleen nog gered kan worden door een fusie met andere Japanse merken of natuurlijk naar de Volkswagen-groep, die voor het eerst in zijn geschiedenis moest overwegen om Duitse fabrieken te sluiten… Maar na al die horrorverhalen, wie heeft nu écht het moeilijkste jaar achter de rug?
Best verkopende modellen geschrapt
Dat is blijkbaar Ford, of toch in Europa. Daar leverde die fabrikant in 2024 namelijk 426.307 auto’s terwijl de teller het jaar voordien nog op 513.481 stuks stond. Dat komt overeen met een daling van maar liefst 17 procent en geen enkele andere autobouwer liet afgelopen jaar een grotere daling dan dat optekenen. Zelfs Stellantis hield het bij 7,3 procent minder auto’s, al doen binnen dat Stellantis bepaalde submerken het wel slechter zoals DS (-22,4 procent) of Fiat (-20,4 procent). Ford is echter toevallig een constructeur op zichzelf, dus het heeft geen zustermerken om het eindresultaat mee uit te balanceren.

Helemaal uit de lucht komt dit nieuws niet vallen want ook Ford trok in de loop van 2024 al aan de alarmbel. Zo kondigde de autobouwer aan 4.000 Europese jobs te gaan schrappen omdat het zich genoodzaakt zag om zijn productie terug te schroeven. Meer specifiek ging het daarbij om de productie van de Explorer en de Capri, twee gloednieuwe EV’s die hun debuut net maakten in het jaar waarin de vraag naar EV’s in Europa daalde. Kortom: Ford kan alleen maar hopen dat die vraag terug stijgt… Of moet het misschien toch gewoon het schrappen van topverkopers Fiesta en de Focus gaan herbekijken?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen