Autonieuws: Officieel

Instapper van de Audi R8 krijgt turboblok

De nieuwe generatie Audi R8 is beperkt in haar motorisaties, een V10 en een V10 Plus. Die laatste is meteen ook de topper van het gamma. Dat er een nieuwe instapper moet komen is dus zeker, dat het een turbo-blok zou worden is nieuw.

In een interview geven Ulrich Hackenberg, lid van de raad van bestuur bij Audi, en grote baas bij Quattro, Heinz Peter Hollerweger, te kennen dat er een turboblok onderweg is naar de Audi R8. Beide heren leggen er wel de nadruk op dat natuurlijk-geblazen motoren nooit zullen verdwijnen.

Volgens Audi is het turboblok nodig om de concurrentie te volgen. Zowel de Mercedes-AMG GT als de McLaren 570 S, 650 S, Porsche 911 Turbo en Ferrari 488 GTB hebben allemaal twin-turbo motoren onder de kap. Allemaal kunnen ze de Audi R8 V10 Plus pakken op koppel, vooral in de lage toeren moet de R8 de handdoek steeds weer in de ring gooien. Dat ze de Audi R8 toegankelijker willen maken voor het publiek en zo grotere volumes halen moet je ondertussen - tussen de lijnen - wel door hebben.

Welk blok er als instapper zal fungeren is nog niet bekend. Het is wel geweten dat de huidige 4.0 liter bi-turbo uit de RS6 en RS7 niet in de R8 past. In de wandelgangen wordt er gesproken over een vijf-in-lijn of een nieuwe bi-turbo V6. En hoewel beide heren in het interview niet te kennen wouden geven welk van de twee motoren de voorkeur krijgt, liet iemand anders binnen Audi al weten dat de vijfcilinder het wel eens zou kunnen halen. Dat blok heeft voldoende vermogen, een pak koppel en weegt minder. Het zou daarom een ideale kandidaat zijn voor de Audi R8.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen