Na net geen twintig jaar afwezigheid plakt BMW terug de 8 op de koffer. Die 8 staat synoniem voor een luxueuze GT die niet enkel gemaakt is om kilometers te vreten maar ze met plezier verorberd. Een absolute rijdersauto deze 8 Reeks, volgens BMW.
De alleenheerserij van de Mercedes S-Klasse Coupé is nu echt over en out. Want met de Lexus LC, op til staande Aston Martin DBS Superleggera en deze 8 Reeks heeft het segment een serieuze keuzeboost gekregen. BMW hoopt alvast haar klanten te verleiden door de kaart van rijplezier te trekken. Want de 8 moet niet enkel luxueus zijn, hij moet ook sensationeel hard uit de hoek kunnen komen.
Het is dan ook daarom dat BMW alle varianten samen ontwikkelde met de M8 en M8 GTE racewagen. Waardoor BMW niet spreekt over de op 36-manieren aanpasbare voorstoelen of het geïoniseerd binnenklimaat, wel over een sportuitlaat, sperdifferentieel en een meesturende achteras
GT-lijnen
Valt echter meteen op; dit is een BMW van een leeg velletje papier, zoals de X2. Waardoor je visueel niet kan spreken van een 7 Reeks met twee deuren minder. De 8 Reeks heeft zijn eigen karaktertrekjes met dichtgeknepen koplampen, samengesmolten grille en - laten we niet rond de pot draaien - een set einddempers die je voordien enkel bij een tuninghuis kon gaan halen.
Een best minimalistisch design met een sterk toelopende derrière op deze coupé. Het doel daarvan? De neus een stuk langer en voller laten ogen. Een trucje dat we wel vaker zien bij grote GT's. Ook binnenin oogt de 8 Reeks opvallend sportief. Weinig plaats voor overdreven weelde, wel een cabine met lijnen in lengterichting die je blik naar voren laat leiden. Verder pronkt de 8 met Live Cockpit Professional. Een compleet onsexy naam voor BMW's antwoord op de digitale cockpit van Audi en de MBUX van Mercedes. Waardoor ook deze BMW uitpakt met een compleet digitale interface en uiteraard de daarbij horende snufjes.
Beestig
Een sportwagen dus maar eigenlijk ook niet, want met een leeggewicht dat al snel naar de 1.9 ton neigt is dit eerder een sports grand tourer. Ook al pretendeert BMW dat deze 8 Reeks op haar nieuwste CLAR-structuur staat en gebruik maakt van een lichtgewicht constructie door toepassing van aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt kunststof.
Gewicht verdoezelen doe je echter nog altijd best met een serieuze grob pk's. Geen gebrek daaraan in de 8 Reeks. Op de +600 pk sterke M8 is het nog even wachten, bij de lancering spreken de Duitsers over de M850i xDrive en 840d xDrive. Twee keer vierwielaandrijving dus. Die eerste, de benzinevariant, maakt gebruik van een 530 pk sterke 4.4-liter V8 die dankzij 750 Nm aan koppel de GT in amper 3,7 seconden naar de honderd doet snellen. Dieselkiezers krijgen een 3-liter zes-in-lijn met 320 pk en 680 Nm. Met die cijfers heeft de zelfontbrander 4,9 seconden nodig om richting de honderd te stuiven.
Meer dan pk's
Die rechtdoorprestaties krijgen bijstand van een plethora aan systemen. Denk aan die vierwielaandrijving en achterwielsturing maar ook 19-duims (!) remmen die verborgen zitten achter 20-duims velgen. Van de M5 leent deze 8 Reeks dan weer het M sperdifferentieel. Uiteraard is er ook een 8-traps-automaat aanwezig. Manueel schakelen, dat zit er niet in.
Al die technologie verbergt BMW achter haar Driving Experience Control-schakelaar. Een indrukwekkende naam voor enkele toetsjes op de middentunnel die toelaten om de 8 Reeks in Sport, Eco Pro en alles daartussen te zetten. Ja, ook een Sport +-setting tekent aanwezig waarbij zo goed als alle hulpmiddelen op vakantie mogen. Of dat echter nodig is in een 2 ton wegende coupé met 530 pk?
Begin van een familie
Geen eenmalig folietje, deze 8 Reeks Coupé want op termijn moet de 8-familie uit maar liefst 3 leden bestaan. Een cabrioversie spreekt voor zich, al mag er ook een 8 Gran Coupé uitkomen. Al die rakkers krijgen ook nog een M-derivaat. Over hybrideversies houdt BMW de lippen stijf op elkaar.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen