Daimler heeft beloofd dat tegen 2020 élk model van Mercedes en smart een variant met elektrokracht zal hebben. Maar liefst 130 (!) automodellen zullen daardoor een vorm van elektrificatie krijgen. De C-Klasse is daar uiteraard geen uitzondering op. Die krijgt een plug-in waarbij de verbrandingsmotor... een diesel is!
Een nieuwe generatie plug-ins moeten zich bij Mercedes gaan vervoegen bij de milde-hybrides - zoals de CLS 450 - en de pure elektrische wagens - zoals de EQC. Op die manier wil Mercedes van elk model in haar gamma een versie aanbieden die een vorm van elektrificatie heeft. Bij de C-Klasse Berline en Break kan je daardoor vanaf volgend jaar opteren voor de 300 de, een uitvoering die een elektrische motor koppelt aan een dieselmotor. Ja, dat las je juist.
Koppelbeul
Die diesel is een 2-liter viercilinder met 194 pk en 400 Nm. Een blok dat Mercedes koppelt aan een 122 pk sterk elektromotor met 440 Nm. In systeem levert dat geheel maar liefst 306 pk en 700 Nm op. Dat koppel is trouwens al beschikbaar vanaf 1.800 tpm, waardoor de C 300 de nu al vlotte hernemingen belooft.
Iets dat zijn initiële cijfers onderstrepen, want met een sprint naar de honderd van 5,6 tellen en een top van 250 km/u is dit geen saai doetje. Belangrijker dan die cijfers zijn natuurlijk de fiscaalvriendelijke details. De batterij is 13,5 kWh groot, de elektrische range bedraagt maximaal 57 km voor de Berline en 56 km voor de Break.
Eveneens interessant om weten is dat het normverbruik afhankelijk van de opties rond de 1.5-liter bengelt en ook de CO2-uitstoot rond de 40 g/km CO2-hangt. Waardoor deze C vlot onder de opgegeven 50 g/km duikt die onze overheid binnenkort vereist voor plug-ins.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen