Autonieuws: Officieel

Dit is de nieuwe Suzuki Swift écht... denken we (2023)

Suzuki heeft zijn nieuwe Swift getoond, en deze keer lijken ze het echt te menen. Zo kregen we de hatchback al een paar keer in conceptvorm te zien, maar dit moét wel het productiemodel zijn. Er staat namelijk geen ‘Concept’ meer op z’n nummerplaat, zie je?

Denk je aan een Suzuki, dan is de kans groot dat je als eerste denkt aan een… Jimny. Die mogen we hier echter niet meer hebben, dus dan is de meest iconische Suzuki op onze markt ongetwijfeld de Swift. Dat weten de Japanners ook, en zo zijn ze ons al een maandje aan het voorbereiden op de komst van een gloednieuwe generatie voor de hatchback. Ze toonden ons namelijk al tot twee keer toe een ‘Swift Concept’ als voorsmaakje, die er eigenlijk al best productierijp uitzag… En dat was geen toeval.

’Swift Concept’ zonder de ‘Concept’

Dit is namelijk de gloednieuwe Swift in productievorm, of toch als we de Japanse website van Suzuki mogen geloven. We hadden deze beelden namelijk bijna afgeschreven als meer foto’s van de eerder getoonde Swift Concept, maar op het nummerplaatje van de auto zie je dat het ‘Concept’-gedeelte nu weg is. Los daarvan ziet deze Swift er wat ons betreft echter identiek uit aan de conceptcar, dus reken op dezelfde schelpvormige motorkap die doorloopt in de schouderlijn van de auto. Daaronder zit hetzelfde petieterige grilletje met daarnaast twee verticaal georiënteerde koplampen. Achteraan is de verlichting ook weer een beetje compacter dan voorheen, al geldt voor het hele design dat de auto best herkenbaar blijft als zijnde een Suzuki Swift.

Image
Suzuki Swift Japan 2023

Hetzelfde kunnen we zeggen over het interieur, waar het stuur zelfs één op één afkomstig lijkt van de uitgaande Swift. De rest van het dashboard is echter wel helemaal nieuw, al lees je de snelheid en het toerental nog steeds af op lekker klassieke klokken. Er zit zelfs nog een heuse CD-ingang onder het nieuwe 9-inch infotainmentscherm — lekker nillies. Verder komt de bediening van de klimaatregeling wel wat moderner voor de dag, terwijl je de automaat blijft bedienen door middel van een best lange pook.

Minder uitstoot, meer chroom

Die pook geeft zijn instructies door aan een CVT-automaat, die voor zover ons Japans reikt standaard gemonteerd wordt in alle versies van de Swift. Op motorisch vlak krijg je dan weer de keuze uit een 1.2-liter driecilinder benzinemotor zonder elektrohulp, of dezelfde motor met mildhybride ondersteuning. Daar kleeft Suzuki als vanouds een ‘Hybrid’-badge op terwijl de grille van die versie wat extra chromé krijgt om te laten zien hoeveel meer van je yens je aan je Swift hebt uitgegeven. Vermogens mogen we op dit moment nog niet weten maar gezien de gelijkenis met de 1.2-driepitter van de uitgaande Swift, gokken we op een 90-tal pk’s.

Image
Suzuki Swift Japan 2023

Die pk’s gaan standaard naar de voorwielen, al zal je de Swift tegen een meerprijs opnieuw kunnen krijgen met vierwielaandrijving. Of er ook een plezantere Swift Sport komt, valt dan weer niet te lezen. Eigenlijk blijven we vooral met veel vragen zitten na het zien van deze Swift want hoewel hij al op de Japanse klantensite te zien is, valt er zowel daar als hier geen officiële informatie te vinden op de perssites. Kortom: wacht nog even af voor je je oude Suzuki Swift hiervoor te koop zet...

Reacties

Altijd wel fan geweest van die guitige Swiftjes, maar dit is toch echt een gedrocht. Geen idee hoe dit verschrikkelijke design goedgekeurd geraakt is.

door FLP
08/11/2023, 12u00


Ja speciaal design dit, nog steeds eigenaar van model 2013 Swift sport in mijn ogen de laatse echte Swift. Motor is ook goudwaard draait nog steeds als een klok.

door Benji
08/11/2023, 19u37


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen