Het is een statement dat we graag in het rond gooien: 2024 is het jaar van de elektrische stationwagen. Toch is zo'n break op stroom helemaal niets nieuw. Dan hebben we het niet zozeer over de MG 5 die in 2022 onze markt op zoefde, maar wel over de Nissan Altra. De Nissan-watte?
CARB
Maak kennis met de Nissan Altra EV, een auto zo uniek, dat 'ie wel een plaats in de spotlight verdient. Niet enkel omdat het een elektrische stationwagen is uit 1998, maar ook omdat dit een stationwagen specifiek voor de Noord Amerikaanse markt was in 1998. Waarom zou Nissan überhaupt tijd en geld steken (de batterij kostte Nissan meer dan de verkoopprijs van de auto) in een elektrische stationwagen voor een markt die én geen EV wilde én eerder minibusjes dan stationwagens kocht? Insert "CARB".
In 1990 stemde in de staat Californië de "California Air Resources Board" (CARB) een wet goed die stipuleerde dat de verkoop van elk groot automerk tegen 1998 op z'n minst voor 2% moest bestaan uit zero emissievoertuigen (ZEV) in de staat. Merken zoals Honda, Toyota, GM en Nissan gingen naarstig aan het werk om tegen 1998 een elektrische auto op de markt te krijgen. Hoewel het tegen 1998 duidelijk werd dat CARB de dingen iets te groot zag (en het aantal ZEV's herleid werd tot een aantal honderd), hadden alle automerken toch een model klaar staan. Bij Nissan was dat deze Altra EV.
Zeldzamer dan een Bugatti
In de basis was de Nissan Altra EV een voor de Japanse markt gebouwde R’nessa, een soort van stoere verhoogde stationwagen met benzinemotoren onder de kap. Het design werd afgerond, de ophanging werd verlaagd (voor de stroomlijn) en de benzinemotor moest plaats maken voor een elektromotor van de volle 83 pk. Nu lachen we daar mee, maar in 1998 was dit één van de meest potente EV's op de markt.
Een andere primeur was het feit dat dit de eerste EV in serieproductie was die een lithium-ion-accu gebruikte. Die werd ontwikkeld door Sony en was 32.4 kWh groot. Naast een hoger energiedensiteit ging zo'n lithium-ion-accu ook stukken langer mee dan een loodaccu of een Nikkel-metaalhydrideaccu die door de concurrentie werd gebruikt. Volgens de opgegeven rating kwam de Nissan Altra EV daarmee 144 km ver, maar gebruikers rapporteerden een range van een meer dan degelijke 190 km.
De gebruikers waren evenwel schaars, want in totaal bouwde Nissan amper 200 exemplaren. Elk exemplaar had een kostprijs van 50.999 dollar maar volgens insiders kostte in die tijd alleen de accu van Sony al zo'n 50.000 à 70.000 dollar. Tel daar ook nog de R&D bij op en Nissan verloor tonnen geld op elk gebouwd exemplaar. In 2002 stierf de Altra EV een stille dood, maar de basis binnen het ingenieursteam was gelegd om een nieuwe generatie EV te bouwen. Je weet wel, de Nissan Leaf. Kom je ooit nog een Nissan Altra EV tegen, dan heb je een exclusieve zeldzaamheid in handen. In totaal zijn er nog waarschijnlijk minder dan 5 op onze aardbol.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen