Autonieuws: Overheid

EU en China onderzoeken piste om EV-importtaks te vervangen door "minimumprijs"

De Europese Unie onderzoekt samen met China hoe ze de importtaksen op Chinese EV's kunnen afbouwen nu Amerika een handelsoorlog heeft ontketend. Een optie is om te werken met vastgelegde "minimumprijzen" om concurrentie eerlijk te houden.

Terwijl de VS stennis schopt met de gehele wereld, zoeken Europa en China naar oplossingen om een gezonde wereldeconomie te behouden. Ook op het vlak van automotive. Dat is op z'n mist opvallend, want het was niemand minder dan Europa die vorig jaar uitpakte met sterke importtaksen op Chinese EV's. Die lopen op tot 35.3% bovenop de al bestaande 10%. Zowel de EU als China zoeken nu naar een manier om die taksen om te buigen.

Het knellend schoentje

De basis van het idee is het volgende: Europa kan niet zonder China en China kan niet zonder Europa. Dat eerste deel is vooral waar als Europa zijn CO2-doelstellingen wil behalen. Want dan moeten er een hoop betaalbare Chinese auto's naar onze contreien komen. Daar knelt natuurlijk het schoentje, want die betaalbare auto's ondermijnen de Europese werkgelegenheid.

Image
Import Chinese auto's 2024

De huidige importtaksen op Chinese EV's (maar niet op plug-in's en hybrides) hebben vooral getoond dat ze de verkoop van Chinese elektrische auto's op onze bodem fnuiken. Wat dan weer nefast is voor de CO2-uitstoot van het wagenpark in Europa. Het Chinese ministerie van handel is dan ook opgelucht dat de EU momenteel in gesprek is om de importtaksen aan te pakken.

Minimumprijs? Hoe werkt dat?

Zonder twijfel zijn deze gesprekken het gevolg van Amerikaanse president Donald Trump die een openlijke handelsoorlog voert met alle landen ter wereld - inclusief een importtarief van 125% voor Chinese goederen. Europa ziet dit als een kans om spanningen met China weg te werken om er zo sterker uit te komen.
Image
MG Cyberster LOW RES
 
Een idee dat nu op tafel ligt is de introductie van minimumprijzen voor Chinese EV's. Dat zou er voor zorgen dat de Europese markt stabiliseert en elk automerk een eerlijke kans krijgt op een deel van de koek. Europa is namelijk nog steeds van mening dat elektrische Chinese auto's in Europa verkocht worden met verlies (dankzij forse ondersteuning van de Chinese overheid).
 
Tegenhanger zien natuurlijk meteen het gevaar van deze "minimumprijzen". Want als een Chinese automerk een auto van een bepaalde klasse moet verkopen voor minimaal 40.000 euro, wat houdt een Europees automerk dan tegen om het beter te doen? Bijkomstig, wij bepaalt de klasse waarin een auto zit? Insiders verwachten dan ook dat de prijzen eerder aan de "zachte" kant zullen zijn, omdat Europese merken vrezen dat China zware taksen zal leggen op premium Europese auto's die niet in China worden gebouwd. Benieuwd wat er uit de Euro-China denktank zal komen...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen