Autonieuws: Tuning

Porsche 911 brengt de klapkoplamp terug als ‘Turbo Spezial’ (2024)

Juich als je klapkoplampen mist, want die komen nu een heel klein beetje terug. Dat doen ze ook niet op de minste auto want dit is een Porsche 911, maar dan onder handen genomen door Unofficial Machines. Het resultaat is de ‘Turbo Spezial’ die moet doen denken aan een unieke Porsche 935 uit de jaren ’80.

We hebben ze intussen allemaal wel al gezien, de vele restomods op basis van klassieke Porsches 911. Zo begon Singer er ooit mee maar inmiddels zijn er exemplaren van bijvoorbeeld Tuthill en Everrati te vinden, terwijl Kalmar Automotive zich zelfs al aan de 996-generatie van de nillies waagde. Wordt het veel moderner dan dat, dan spreken we niet meer over een restomod maar wel van een retromod want daarbij wordt een moderne auto aangepast om te doen denken aan een ouder model… En dat is wat er hier gebeurd is.

Naar het voorbeeld uit de 80’s

Je kijkt hier namelijk naar een Porsche 911 van de 992.1-generatie, in essentie de huidige dus maar dan van voor de recente facelift. Die werd echter grondig onder handen genomen door een ombouwer uit Monaco, Unofficial Machines, en zij baseerden zich daarvoor op de enige straatlegale 935-racewagen die Porsche ooit bouwde. Die beschikte destijds over een bredere neus met klapkoplampen en dat is dan ook wat deze ‘Turbo Spezial’ krijgt, zij het in gemoderniseerde vorm. Zo zijn uitsteeksels tegenwoordig niet meer toegelaten en kozen de Monegasken dan maar voor naar beneden klappende luikjes in het uit koolstofvezel vervaardigde front. Ook de achterpartij loopt trouwens breder door en erbovenop krijg je desgewenst een subtiele ducktailspoiler of een gigant van een vleugel.

Image
Porsche 911 Turbo Spezial 2024

Unofficial Machines houdt het dan ook niet bij één exemplaar maar gaat de volle 100 stuks van deze Turbo Spezial bouwen, waarvan 90 straatlegaal zullen zijn en 10 strikte circuitversies. Allemaal zullen ze echter gebaseerd zijn op de Porsche 911 Turbo S die met zijn 650 pk al de sterkste van het reguliere gamma is. Dat vinden ze in Monaco echter nog niet sterk genoeg want ze pompen het 3.8-liter zescilinder boxerblok op tot 750 pk. Dat mag ook wel als je weet hoeveel je ervoor betaalt: elke Turbo Spezial moet zo’n 350.000 euro kosten… Exclusief de donor-Porsche 911 Turbo S.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen