De technologie moet een alternatief vormen voor de traditionele hybride techologie zoals we die al terug vinden in de Prius. Bij het FHSPV systeem wordt de energie opgeslagen in een vliegwiel dat zich achteraan aan het differentieel bevindt, waar een computer de energiestroom van en naar het vliegwiel controleert. Het systeem zou goed zijn voor 60 kw oftewel zo'n 80pk die tegen vol vermogen slechts zeven seconden beschikbaar is alvorens de energie volledig op gebruikt is. Samen met een start-stop systeem zou een brandstofbesparing van een indrukwekkende 20% mogelijk zijn. Het gewicht van dit hele systeem zou beperkt blijven tot 65kg wat zowat de helft moet zijn van de 'klassieke' hybride systemen, dat er voorlopig nog ingrijpende aanpassingen moeten gebeuren aan het XF chassis om het systeem te plaatsen is een kwestie van ontwikkeling. Het hele project kost een aanzienlijke drie miljoen pond maar dankzij overheidssteun valt slechts 800.000 pond ten laste van Jaguar zelf. Voor de toepassingen van het systeem zouden zelfs grotere modellen zoals Land Rovers. Over de mogelijke productie is nog geen beslissing genomen.
via: autocar
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen