Autonieuws: Varia

Column: De autoindustrie is naar de knoppen

Het valt niet te ontkennen dat productiewagens van de laatste vijf jaar worden geplaagd door een overvloed aan knoppen. Onder het mom “allemaal voor de vooruitgang” is het dan ook perfect leefbaar. Maar wanneer die knoppen meer dan enkel een aan/uit stand hebben, dan krijg ik het toch op mijn zenuwen...

Terwijl je vroeger nog zelf je buitenspiegel moest opgeilen om hem warm te krijgen, op tijd moest schakelen om groener te rijden en zelf de controle over je ruitenwisser had, vinden we deze oerhandelingen tegenwoordig terug onder elektronische druktoetsen. Tot zo ver ben ik te vinden voor deze hulpjes, want ik haat het om zelf te beslissen wanneer ik moet schakelen (denk ik).

Soms gaan constructeurs echt wel faliekant de mist in. Zo moet je het panoramisch dak van de Hyundai Flosser (Veloster) sluiten door te blijven drukken op de knop in de dakhemel, uiteraard is niets veiliger dan tien seconden te zijn afgeleid door een dak dat niet toe wil. Of de Ferrari 458 wiens stuurwiel - ware het Bop It van Hasbro - vol knoppen staat. Maar wacht, het kan erger.

Laatst zat ik in de, door Top Gear wagen van het jaar benoemde, ToyoBaru BGT-86RZ (of hoe noemt dat ding?). Hoewel er maar 2 knoppen terug te vinden waren in het doodsaaie interieur ergerde ik me er mateloos aan. Stoelverwarming is voor mij sowieso “not done” in een wagen waar ze het gewicht laag willen houden, dus die knop mochten ze er van mij samen met de zwaardere stoelen meteen uitsmijten. Is er trouwens iemand die graag zetelverwarming gebruikt? Ik denk altijd dat ik mezelf heb ondergeplast.

Alle plashumor opzij gezet, het was vooral de tractiecontrole (TC) die met de hoofdprijs ging lopen. Met de TC af was het onmogelijk om de wagen in een drift te houden waardoor ik het al vlug opgaf. Als nuchtere jongen denk je dan gewoon dat je nu eenmaal niet de Belgische Ken Block bent, maar als je na acht uur continu proberen - dacht je nu echt dat ik zou opgeven?- eens naar het dashboard kijkt en alsnog het lampje ziet pinken van de tractiecontrole, dan weet je dat er iets niet klopt.

Na onderzoek blijkt dat het - uiteraard - niet aan mijn onvermogen lag om een wagen de hoek om te smijten, maar aan een constructeur die eigenzinnige interpretaties heeft van knopjes. De tractiecontrole schakelt pas uit, net zoals bij een Jaguar XFR, als je de knop een eeuw ingedrukt houdt. Nu, bij de Jaguar begrijp ik dit omdat het merendeel van de chauffeurs toch overbetaalde gangsters zijn die geen besef hebben hoe gevaarlijk 510 pk op de achterwielen is. Bij de ToyoBaru daarentegen is dit gewoon een belediging voor de techniek en de chauffeur. Hoe durven ze de kwaliteiten van chauffeurs te onderschatten? De wagen is zo uitgebalanceerd dat je hem alle dagen zonder TC kan rijden.

Waar is het trouwens fout gegaan dat constructeurs er van uitgaan dat je hun wagen in de gracht gaat rijden? Als ik in een “sportwagen” zit en ik zet de tractiecontrole af, dan wil ik - deuheuh- slidderen voor het vaderland! Dan heb ik geen behoefte aan een tractiecontrole die om het hoekje toch meekijkt om de pret te drukken. Als ik de wagen dan toch in de gracht rijd, dan lijkt me dit enkel positief voor de constructeurs. Niet? Ik durf zelfs wedden dat half de autocrisis zou kunnen worden opgelost als alle wagens achterwiel aangedreven waren zonder tractiecontrole. Nieuwe wagens zouden de deur en de bocht uit vliegen!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen