Tijdens de 24 uren van Le Mans heb je als piloot maar één ding in gedachten; de weg blijven volgen. Maar het omringende team heeft tussen de pitstops door wel tijd voor afleiding. Daarom zorgde Porsche achteraf voor een hele hoop weetjes over de winnende 919 Hybrid.
Laten we maar beginnen met die pit stops. De Porsche met nr. 2 spendeerde in de 24h zowat 38 minuten en 5 seconden in de pits voor bandenwissel en bijtanken. Nr. 1 was 2uur 59 minuten en 14 seconden in de pits, maar dat kwam omdat de waterpomp werd gewisseld en er schade moest worden bijgewerkt. De snelste pit stop duurde 1 minuut 22 seconden en 5 tienden, inclusief rijderswissel en bandenwissel.
5.200 km
Gemiddeld haalde de winnende 919 Hybrid overigens 216,4 km/u. De hoogste snelheid werd in ronde 50 gehaald, maar liefst 333,9 km/u. Wagen 2 legde in de 24u 384 rondes af, goed voor een totaal van 5.233,54 km. Daarbij versleet hij 11 sets banden, alleen de eerste waren regenbanden, nadien werden telkens slicks geplaatst.
Tanken moesten ze dus ook. Nr. 2 werd 30 keer bijgetankt, nr. 1 20 keer. Dat gebeurde het snelst in 65 seconden. Maar het hybride systeem bewees ook zijn nut, per ronde werd zowat 2,22 kWh (8 megajoule) gerecupereerd. Daarmee zou je een gezin drie maanden van energie kunnen voorzien.
schakel-ADHD
De Porsche 919 Hybrid met nr. 2 schakelde in de 24 uur durende race 22.984 keer. Dat is net geen 16 keer per minuut. In dezelfde tijdspanne werd 32,11 Gigabyte aan data vanuit de winnende racewagen naar de pits verstuurd.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen