In Nederland zijn een dikke 5 jaar geleden massaal veel plug-in hybrides verkocht. Dat lag vooral aan royale fiscale voordelen, zoals een bijtelling (het equivalent van ons VAA) van 0 euro. De bedoeling van de Nederlandse overheid was nobel: door de aankoop van dergelijke stekkerhybrides te subsidiëren, zouden er veel vervuilende wagens worden vervangen. En na de afschrijving zouden die auto’s goedkoop op de tweedehandsmarkt komen. Alleen kopen de Nederlanders ze zelf niet zo veel: 46 procent van de PHEV’s wordt geëxporteerd. En raad eens in welk land deze auto’s met open armen worden onthaald? Bij ons, ja: bijna een kwart (23 procent) van alle uitgevoerde tweedehands-stekkerhybrides kwam naar België. 17 procent ging naar Hongarije, 13 procent naar Duitsland en de rest van de wereld krijgt de kruimels. Het meest uitgevoerde model is de Mitsubishi Outlander PHEV, waarvan er bijna 900 naar het buitenland zijn gegaan. Dat is ergens ook wel te verstaan: een ruime en fiscaal bijzonder interessante SUV met permanente vierwielaandrijving voor een prikje, die moet haast wel aanslaan…
Nederland heeft zijn fiscale voordelen op plug-in hybrides op agressieve wijze afgebouwd, waardoor veel noorderburen van hun auto af willen. En blijkbaar zijn wij Belgen gretige afnemers van hun afdankertjes.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen