Autonieuws: Varia

Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?

In Frankrijk is een heus debat op gang gekomen omtrent trajectcontroles. De overheid zou die er namelijk en masse terug willen inruilen voor flitscamera’s, al lijken ze dat vooral te doen omdat die laatsten meer geld in het laatje brengen. Dat zet ons aan het denken: welke vind jij het minste van twee kwaden?

Word je gepakt op je snelheid, dan kan dat doorgaans op drie manieren. Ofwel betrapt een wakkere agent je op heterdaad, maar het vaakst krijg je een boete in de bus die het werk kan zijn van ofwel een flitscamera ofwel een trajectcontrole. Die eerste baseert zich dan op een momentopname terwijl een trajectcontrole je snelheid meet over een langere afstand en daar het gemiddelde van neemt. In Frankrijk hebben ze nu echter ontdekt dat die laatste methode minder efficiënt is, of toch voor de staatskas.

Kamp trajectcontrole vs. kamp flitscamera

De organisatie ’40 Millions d’Automobilistes’ die de belangen van — je raadt het al — de Franse automobilisten vertegenwoordigt, heeft namelijk aangeklaagd dat Frankrijk zijn trajectcontroles wil gaan inruilen voor flitscamera’s. Dat zou de ’Sécurité Routière’ volgens hen namelijk niet zozeer beslist hebben om de verkeersveiligheid ten goede te komen, maar eerder omdat flitspalen meer opbrengen. Zo’n individuele camera zou bijvoorbeeld goed zijn voor gemiddeld 14.000 boetes per jaar terwijl een trajectcontrole het houdt op 5.000 boetes, en dat terwijl die installaties flink wat onderhoud vergen. Dat is volgens ’40 millions d’Automobilistes’ dan weer het bewijs dat de staat in de eerste plaats beboet om meer geld in het laatje te brengen.

Image
Trajectcontrole 2023

De hele kwestie brengt natuurlijk een diepere discussie aan het licht, want zo’n groot verschil in de statistieken moet wel een achterliggende reden hebben. Zo zou je kunnen stellen dat flitscamera’s hun werk blijkbaar beter doen als het aankomt op het pakken van snelheidsovertreders. Anderzijds kan je de cijfers ook zien als het bewijs dat een momentopname niet het volledige verhaal vertelt, want over een langer traject gezien blijkt er veel minder aan het handje.

Aan jullie dus de keuze, Autofans: ben je kamp trajectcontrole, of toch kamp flitscamera?

Reacties

trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de verkeersveiligheid niet ten goede komt, en soms zo hard dat ze 20km onder de toegelaten snelheid duiken

door markske
1 year ago


kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole

door Jan De Groote
1 year ago


naar het schijnt zouden ze een nieuw soort paal aan het ontwikkelen zijn, die meet hoeveel keer je per dag uitademt. En een wc-pot met een weegschaal erin en een sensor die het schoenzoolstof meet

door suskewiet
1 year ago


Liefst geen van beide

door Pieter E
1 year ago


Zoals in Duitsland : snel waar het kan, traag waar het moet !!

door Iceberg
1 year ago


Dit. Het lijkt de logica zelve, maar helaas is dat niet in het geval in de meeste Europese landen waar men een opbod doet om toch maar de strafste beperking of het strafste verbod uit te vinden. Of deze beperkingen echt op feiten gebaseerd zijn, of nuttig zijn, doet niet ter zake.

door FLP
1 year ago


Zelf in Duitsland is die logica zoek. Vroeger klopte dat misschien, maar de laatste jaren heeft er iemand met aandelen in 80-limiet borden goed geboerd.

door Adriaan
1 year ago


Flitspalen

door Stijn Dekeyser
1 year ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen