Autonieuws: Varia

Studenten Thomas More brengen elektrisch landschap in Vlaanderen in kaart

Hoe ver staan we met de adaptatie van elektrisch rijden in Vlaanderen? En hoe zit het met de laadpaaltarieven? Met die vragen gingen de studenten van de richting Automotive Management aan de Thomas More hogeschool aan de slag. Klaar voor wat cijfertjes?

Zo kwamen ze erachter dat er intussen zowat 380 elektrische automodellen op de Belgische markt te verkrijgen zijn, los van de verschillende uitrustingsversies binnen een model. Dat gaat van de goedkope Citroën Ami tot de prijzige Rolls Royce Spectre. Voor elk wat wils zou je denken, maar als je hier al een tijdje meeleest weet je dat de kleinere modellen vooral genoeg actieradius hebben voor een toertje rond de kerktoren en dat de grotere range vooral ook bij grotere modellen te vinden is.

Actieradiusangst is verleden tijd

Nochtans komt het onderzoek tot de conclusie dat de beloofde actieradius tegenwoordig steeds vaker boven de 400 kilometer gaat. De zogenaamde "range anxiety" waar we in het vorige decennium nog werden geconfronteerd, is nu helemaal van de baan.

Heb je je reisafstand toch onderschat, dan kan je volgens het onderzoek terecht bij één van de 1.235 locaties waar een snellaadpaal te vinden is. Dat zijn laadpalen met een vermogen vanaf 50 kW, waar je je batterij sneller dan aan een gewone laadpaal kan doen vollopen. Gemiddeld leveren die palen ook 60 KW, waaruit je kan afleiden dat heel wat verdelers inzetten op een snellaadpaal met lager vermogen en dat je er slechts her en der eentje met 350 kW zal tegenkomen. Bij Fastned experimenteren ze intussen al met palen rond de 500 kW aan vermogen.

Wildgroei aan tarieven

Over de locaties van de gewone laadpalen heeft het onderzoek ook wel wat te zeggen. Zo gingen de studenten in hun marktanalyse na welke de verschillen in tarieven zijn bij de vijf grootste providers in Vlaanderen. Zo stelden ze vast dat mensen betalen via de app of de laadkaart maar dat ook betalen via de bankkaart steeds meer ingeburgerd geraakt. Allego blijkt het best vertegenwoordigd in steden maar horen ook bij de duurdere aanbieders, net als Total Energies. Niet verwonderlijk, want beide bedrijven konden het contract bemachtigen voor de installatie van publieke laadpalen bij lokale of regionale overheden. Verder blijkt DATS24 een kleinere speler, maar kunnen de abonnees daar ook eenvoudig laden bij laadpalen van andere aanbieders in het netwerk.

Image
Thomas More Hogeschool Automotive Management Mechelen laadpaal-studie

Bij het onderzoek hield men zowel rekening met de opstartkost als de laadkost per kWh. Zo zagen ze dat de opstartkost kan variëren tussen de 0,1 euro en 0,8 euro en dat de duurdere opstartkost niet per se hoeft te betekenen dat je geladen kW's voordeliger zijn. Daarenboven zijn er zelfs verschillen tussen de regio's per provider zelf, laadtarieven varieren dan tussen de 0,35 en 0,6 euro per kWh. Eenmaal werd zelfs vastgesteld dat bij een laadpaal van één en dezelfde provider aan beide zijden van de paal een verschillend tarief werd aangeduid. De aanpassing van de tarieven gebeurt dus niet overal tegelijk, zou het een vergetelheid betreffen of een bewuste actie? Feit is dat de prijzen voor opladen heel divers zijn en dat je als gebruiker vaak op voorhand niet weet hoeveel je zal betalen. Ward Bosmans, docent Ecomobility systems pleit dan ook voor een dringende uniformisering van de prijzen aan de paal, eventueel door een plafond aan de prijs te koppelen. Hoe het ook zij, de prijzen aan de laadpaal zijn nog altijd een stuk hoger dan wat je betaalt als je thuis kan laden.

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen