Rijtest

Duotest: Audi RS 4 Avant 25 Years en RS 6 Avant GT - Welke moet in je droomgarage? (2024)

Wie fantaseert er soms niet over het samenstellen van een eigen droomgarage? Als je de droom ooit kunt omzetten in realiteit, dan hoort er zonder enige twijfel ook een Audi Avant met RS-insigne in die garage te staan. Maar ga je dan voor de RS 4, of toch de RS 6? We lieten het de RS 4 Avant 25 Years en RS 6 Avant GT onderling uitvechten. Het antwoord is niet zo voor de hand liggend als je vermoedt.

Laat ons in deze - louter hypothetische - probleemstelling alvast abstractie maken van de prijskaartjes. Ga je vandaag naar de Audi configurator, dan betaal je voor een RS4 Avant 95.000 euro en voor een RS6 Avant 145.000 euro. Dat is alvast een verschil zo groot als een fris gebruikte Porsche 718 Boxster of Cayman, om maar iets te zeggen, en dan hebben we het nog niet over de uitvoeringen de we in deze test onder onze bips schuiven. ‘Onze’ gele RS4 25 Years Limited Edition start in Duitsland aan 143.000 euro, de RS6 in GT Trim kost daar minstens 219.000 zilverringen (ringen, heb je ‘m? Ik laat mezelf wel uit). Dat zelfs geld niet altijd g̶e̶l̶u̶k̶k̶i̶g̶ m̶a̶a̶k̶t̶ alles kan kopen, bewijzen beide modellen trouwens. Want beide beperkte series zijn al helemaal uitverkocht. Van de 250 Europese wagens van de RS4 25 Year, zijn er 8 met een getekende bestelbon van een Belgische klant. Voor de RS6 GT zijn er slechts 2 landgenoten uitverkoren. TWEE!

Kanariebom

Dat we met exclusief goed op pad gingen was dus al een zekerheid. Laat ons dan eerst even in detail kijken.De RS 4 Avant edition 25 Years is gebaseerd op de ‘gewone’ RS4 Avant, maar wordt op verschillende vlakken nog uitgepuurd om er dé ultieme RS 4 van te maken. Zo krijgt de V6 biturbo (louter door nieuwe software) 20 pk meer, waardoor hij nu piekt op 470 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 600 Nm dat telkens weer een stevige duw in de rug garandeert.

Image

Dan biedt de RS 4 een pak meer beleving en emotie. Bij elke wisseling tussen versnellen en vertragen is er een volledige brassband die je vanuit de uitlaat trakteert op een fantastische sound. En zelfs bij legale snelheden, zorgt de diepe rochel en de elkaar opvolgende plofjes voor een unieke sensatie. Anders gezegd ga je met de RS 4 als daily driver meer genieten dan met de steriele RS 6. En dat alles, terwijl het comfort voor alledaags gebruik gegarandeerd blijft. Doe ons dus maar de laatste RS 4, alvorens Audi straks de elektrische RS-toer op gaat.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen