Rijtest

Rij-impressie: Ford Focus ST

Wie geen genoegen neemt met een Ford Focus EcoBoost en niet kan wachten op een nog niet aangekondigde RS kan zijn slag zijn met deze Ford Focus ST. Op dit moment de krachtigste en leukst uitziende Focus. Er was tijdens de presentatie slechts 1 probleem, rijden we de gele, rode of blauwe variant?

De Focus ST is niet altijd een succes geweest. Van de eerste generatie werden er in België ocharme 45 stuks verkocht. Bij de tweede generatie ging het al een stuk beter met 485 verkochte exemplaren. Al verbleken die cijfers naast het verkochte eenheden van de Focus RS: bijna 1.000. Die laatste was ook de smet op het succes van de ST. Voor amper luttele duizenden euro's meer had je een RS, waarom die ST dan nog? Vandaag zit het anders. Deze derde generatie ST lanceert zonder de komst van een RS. Of die laatste er nota bene ooit komt weten ze ook bij Ford nog niet.

De Ford Focus is in zijn basistrim altijd een te overwegen wagen. Want hoewel de Golf met de scepter zwaait in het c-segment, maakt de Focus het de Duitser keer op keer zwaarder. We vonden de Focus een erg goede wagen, dat bleek uit de verschillende rijtesten. Dat is bij deze ST niet anders, al wordt het concept hier over een heel andere boeg gegooid. En in tegenstelling tot concurrenten werkte Ford deze ST opnieuw uit. Geen standaard Focus met wat extra vermogen, wel een nieuwe snoet en enkele technische aanpassingen.

Het wordt de eerste mondiale performance wagen van Ford. Dat wil zeggen dat de ST exact hetzelfde verkocht wordt in de hele wereld. Opvallendste daarbij is dat bijvoorbeeld de ophanging identiek blijft, iets waar sommige continenten toch erg hard in verschillen. Gelukkig is die ophanging naar Europese normen. Omdat de ST een "Performance car for everyday use" moest worden, hebben de Amerikanen lang gezocht naar die ideale verhouding stijfheid/souplesse. En naar onze mening zijn ze daar erg goed in geslaagd. Tijdens het bochtenwerk in de Ardennen ligt de ST erg strak op de grond en laat hij zich erg makkelijk de bochten in gooien. Je voelt ook dat alle vermogen naar de voorwielen gaan aangezien die je voelbaar door de bocht leiden. Dat is mede dankzij een variabele tandheugelsturing. Die zorgt er voor dat het stuur wat zwaarder wordt bij een hogere gasrespons en lichter wordt bij rustig rijden, en dus kleinere gasrespons. Onderstuur, laat staan overstuur, blijven zo goed als afwezig, ook bij erg sportief rijden. De ST kan naar goede gewoonte binnen dit segment erg veel aan. Ten aanzien van de standaard Focus wordt de ST 10 mm lager op zijn poten gezet waardoor de stabiliteit nog wat wordt aangescherpt.

Image
Nieuwe Ford Focus RS 2013 2014

Onder de kap ligt een 2.0 liter EcoBoost met 250 pk gekoppeld aan een goed schakelende zestraps-versnellingsbak. Met dat vermogen ligt de ST best concurrentieel. De Golf GTI doet onder met 210 pk terwijl de Mégane RS en Astra OPC met respectievelijk 265 en 280 pk beter doen. Verschil is wel dat enkel de GTI en Focus ST beschikbaar zijn in vijf-deurs, dat zijn de Mégane en Astra niet. Op papier zou de ST 7,2 liter verbruiken. Tijdens onze 200 kilometer in de Ardennen zaten we vlotjes boven de 10 liter. Niet meteen representatief gezien de korte afstand, maar het geeft wel een indicatie dat het opgegeven verbruik halen niet eenvoudig is. De ST is op vlak van CO2 uitstoot 20 procent zuiniger geworden, deze generatie zit aan 169 g/km. De sprint naar 100 km/u gebeurt in 6,5 seconden en met 360 Nm koppel kom je ook bij hernemingen nooit in de problemen. Dat grote koppel en dito vermogen laat zich wat voelen in het stuur bij fel optrekken. Het stuur gaat wat eigenwijs doen en je doet er goed aan beide handen op het stuur te houden. Ford vertelde ons dat ze het probleem grotendeels wegwerkten maar dat ze de resterende trillingen bij beleving van de auto beschouwen.

Ford heeft er ook alles aan gedaan om de motorbeleving op peil te houden, de vorige generatie had immers 5 cilinders in tegenstelling tot deze generatie met 4 stuks. Op zich klinkt die lekker, maar Ford windt er geen doekjes om: hier zit een sound symposer op. Het inlaatsysteem wordt op basis van de lucht die hij binnenkrijgt dus wat gemanipuleerd om het geluid voor de bestuurder altijd zo leuk mogelijk te maken. Ze lukken daar aardig in, al is het idee van zo'n geluidsomvormer niet even charmant.

Binnenin krijgt de Focus ST nieuw zitmeubilair mee dat opvallend goed zit. Dat zeggen we niet zomaar, deze kuipzeteltjes gaven samen met de ophanging blijk van het concept: het bouwen van een alledaagse wagen. De zetelt zitten super en de ophanging is erg aangenaam bij dagdagelijks verkeer. De ophanging filtert mooi alle oneffenheden uit het wegdek weg en laat ook het stuur wat meer spelen om stadsverkeer soepeler door te komen.

Dan de prijzen. De Focus ST is te bestellen in drie trims, ST1, ST2 en ST3. De drie uitvoeringen verschillen in hun uitrusting. Dat moet je op de website van Ford zelf maar eens nagaan welke het best bij je past. Wij vermelden dat de ST1 29.000 euro kost, de ST2 30.000 euro en de ST3 32.000 euro. Wie de Clipper ST wenst betaalt telkens duizend euro meer dan de vijfdeurs hatchback die we hier testten.

Specificaties

Vermogen250 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid248 km/u
Prijs testwagen€ 32 000
Prijs basismodel€ 29 000
0 tot 100 km/u6.50 sec
CO2-uitstoot169 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen