Rijtest

Rijtest: Ford Ranger 2.2d Limited

Een van de vele werkpaarden uit de Ford-stal is de Ranger. De vorige versies gingen ook al door het leven als zijnde Mazda BT-50's. Bij ons is geen van beide echt een verkoopstopper geworden. Althans bij particulieren... Op de website van Ford staat hij dan ook bij de bedrijfsvoertuigen. Een boerenknol zet je ook niet bij de dressuurpaarden, nietwaar?

Hoe en op welke eigenschappen kunnen we de Ford Ranger het beste testen? Rijcomfort en wegligging hadden we op voorhand al op de tweede plaats gezet. Dat blijkt onterecht. De nieuwe Ranger laat zich vlot door het verkeer sturen en oké, bochten gaat er hier en daar wel wat overhellen, maar afwijken van zijn koers doet hij niet. Tijdens snelwegkilometers viel het op hoe stil de motor wel is. Er komt nauwelijks iets van motorgeluid de cabine binnen. Wat je wel hebt is het geluid van de banden, maar wat wil je met 265/65 R17 All Terrain’s. Om dat te compenseren zit er een redelijk aangename radio in die dit kleine “probleem” zo doet vergeten. Let wel, eens terug in de bebouwde kom, tekent de motor prominenter aanwezig door de korte versnellingen.

Image
Ford Ranger 2.2d 6 Speed Limited

Het comfort is niet slecht in een Ranger. Je kan in deze uitvoering (Double Cab) met z’n vijven zeer comfortabel/ruim zitten.Vooral op de achterbank heb je ruimte zat. Over bagageruimte kan je hier niet echt spreken aangezien dat de kofferruimte of de laadbak of de achterbank zal zijn. De laadbak is (optioneel) uitgerust in heavy-duty plastic, voorzien van haakjes en oogjes om alles te zekeren. De achterklep is gigantisch en bij het openen is iedereen verrast van het neervallend gewicht. Oké, je kan er met 3 man rustig op gaan zitten zonder dat het ding afbreekt, maar toch. In een vorige rijtest met de Ford Raptor SVT zag je dat die over een ingebouwd opstapje beschikt. Dit is hier misschien ook geen overbodige luxe. Er zijn vijf mogelijke koffersets te verkrijgen. Van een grote hardtop met ruiten tot een oprolbaar luik in geperst aluminium. Keuze genoeg dus. Qua interieur heb je praktisch alles wat je in een hedendaagse personenwagen kan vinden. Dual zone airco, Bluetooth+usb, navigatie, elektrische verstelbare zetels etc etc. Er zijn vier uitrustingsniveaus: XL (enkel SuperCab), XLT, Limited en Wildtrak. Beginprijs? Slechts 22.995 euro. Dat is niet veel voor een wagen met deze afmetingen en zijn kunnen. De top-uitvoering, die overigens enkel te verkrijgen is met een 3.2l motor, kost je 30.890 euro. Als kers op de taart kan je in de optie lijst nog een keuze maken uit drie types banden. Voor elk wat wils dus!

Image
Rijtest: Ford Ranger 2.2d Limited

De geteste motor is de 2.2 vier cilinder Duratorq diesel. Dat is één van de twee verkrijgbare TDCi motoren. Deze 2.2l is goed voor 150 pk en 375 Nm koppel. Een typische vermogen setting voor dit soort wagens. Wil je nog wat meer koppel dan is er nog de 3.2l vijfcilinder. Die heeft 50 pk meer en een stevig koppel van 470 Nm. Onze testwagen haalde een verbruik van 8,8 l/100km bij normaal gebruik. Dit kan echter snel oplopen tot 10-11 liter. Hoewel de wagen zelf best wat aankan qua baanligging is het toch duidelijk dat men best zacht omspringt met de motor en vooral de versnellingsbak. Die houdt niet van heftig schakelen. Natuurlijk... dit soort auto kan je gewoon niet laten staan blinken op de oprit. Ook niet in dit mooie Performance Blue (413 euro) dat heel wat ogen naar zich toe trok. Off-road ermee!

Image
Ford Ranger 2.2d 6 Speed Limited

Testplek? Een sluipweg tussen Brasschaat en Kapellen. De foto’s die bij deze rijtest horen zijn (helaas) van voor we dit plekje ontdekten. Je zal ons op ons woord moeten geloven: Deze Ranger kan heel wat aan. Zet hem in 4x4 Low of High naargelang het pad dat je weg kruist en laat hem maar rustig overal doorploeteren. Hij klimt met gemak uit modderpoelen waar je tot aan je dijen in zou wegzakken. De Ranger laat zich zeker niet doen door een Land Rover Defender, Jeep Wrangler en consoorten. Op testvideo’s van grotere durvers zien we hem tot aan zijn raam door de modder kruipen, met succes. Er zit dus heel wat off-road power in deze wagens. Het gros van de kopers zal er nooit mee te maken hebben maar het kan en eigenlijk is een maandelijkse off-road dag zeker aan te raden.

Image
Ford Ranger 2.2d 6 Speed Limited

Technisch staat de Ranger ook weer enkele stappen verder. Zo is er een overvloed aan drie-letter-afkortingen en meer. Een paar van de belangrijkste sommen we even op. LAC: Load Adaptive Control, ROM: Roll Over Mitigation, IPS: Intelligen Protection System en een Antislingersysteem voor aanhangwagens. Dat kan best van pas komen als je weet dat je ruim 3 ton sleepgewicht mag trekken en een stevige 1180 kilo mag laden. Voor meer info, klik hier.

Image
Ford Ranger 2.2d 6 Speed Limited

Conclusie? Deze Ranger ziet er goed uit, rijdt zeer aangenaam, maakt af en toe wat veel lawaai, maar is vooral een auto die meer aankan dan je zou verwachten. Zijn concurrenten zijn de bekende Toyota Hi-Lux, de in populariteit groeiende VW Amarok, de Nissan Navara en natuurlijk de Mitsubishi L200.

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6 bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 123 kg
Topsnelheid175 km/u
Prijs testwagen€ 28 635
Prijs basismodel€ 26 635
0 tot 100 km/u11.80 sec
Gemiddeld testverbruik8.80L/100km
CO2-uitstoot219 g/km
Rijtaks149

Prijzen exclusief BTW

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen