Rijtest

Rijtest: BMW 6 Gran Coupé

De (her)introductie van de vierdeurs coupé is dan toch geen tijdelijk feit geweest. Meer nog, het is populairder dan ooit. Vooral de premium merken hebben de markt geroken en komen met hun “coupé” uit in verschillende segmenten.

Zo ook deze BMW 6 Gran Coupé. Hoewel hij op het platform van de 5 staat, moeten we hem volgens BMW zien als de Coupé van de 7 reeks. Hij is dan ook een dikke 5 meter lang. Dat wil zeggen dat hij in theorie geen concurrentie vormt met de Audi A7 en de Mercedes CLS, maar eerder met de Porsche Panamera. In de praktijk gaat dat ons inziens anders uitpakken, al laat BMW er geen twijfel over bestaan door de 6 Gran Coupé uitsluitend met hun topmotoren uit te rusten.

De Gran Coupé ziet er in ieder geval indrukwekkend uit. Ondanks dat hij 12 cm langer is dan de 6 reeks, blijft hij mooi in proportie. De grote 6 ziet er stoer uit, zonder zijn elegantie te verliezen. De neutrale blauwe kleur van ons testexemplaar helpt daar natuurlijk bij. Verder pasten de 5-spaaks 19” velgen perfect bij de sportieve ondertoon van deze BMW. Standaard moet je het trouwens met 17” lichtmetaal doen. Dat zegt al iets over de comfortabele aspiraties van deze 6, maar de meeste kopers zullen al snel de optionele 18” of 19” aanvinken.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Binnenin vind je alles terug wat je mag verwachten van een wagen van dit kaliber. Het uitstekende, grote navigatiesysteem zit(zeer on-Duits) gewoon in de standaarduitrusting. Ook parkeersensoren, verwarmde zetels en Bleutooth zitten in de basisprijs inbegrepen. De middenconsole is mooi naar de bestuurder toe gedraaid, dat mochten vorige generaties BMW al wel eens vergeten. Een optie die je moet aankruisen is de Head-Up display. Voor een wagen van deze grootte heb je nog een redelijk goed snelheidsgevoel, maar het blijft opletten en met de snelheid voor je neus, rijd je net iets meer op je gemak. Onze 6 was ook uitgerust met een oorstrelend Bang & Olufsen geluidssysteem. Het is misschien een must have voor de audiofielen onder ons, al vinden we 4320 euro voor een paar watt extra, alles behalve een koopje. Nog een vermelding waard is het comfortabele zitmeubilair. De Gran Coupé beschikt dan weer jammer genoeg niet over een handige achterklep zoals de Porsche Panamera of Audi A7, wel beschikt hij over een skiluik en kunnen de achterste zetels plat zodat er 1265 liter vrijkomt.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Zoals gezegd wordt de 6 alleen met topmotoren geleverd. Dat betekent minstens 300 pk. Toch zit er "maar" een 3 liter zes-in-lijn diesel onder de kap. Dankzij 2 turbo's komt de 40d op een niet misselijke 313 pk, ook het koppel van 630 Nm is riant te noemen en het is al beschikbaar vanaf 1500 toeren. Dat is genoeg om de 1765 kg zware 6 in amper 5,4 seconden naar 100 km/u te katapulteren. Misschien nog indrukwekkender zijn de verbruikscijfers, met een CO2 van amper 146 g/km zou hij in theorie genoeg moeten hebben aan 5,5 l/100km. Dat is wel heel optimistisch. In de praktijk mag je daar 2 l/100km bijtellen, wat gezien de prestaties absoluut geen slecht cijfer is.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Niet alleen de prestaties, maar ook het geluid dat daarbij geproduceerd wordt is op niveau. Dit moet één van de best klinkende diesels op de markt zijn. BMW heeft duidelijk aandacht besteed om het geluid van de zescilinder te versterken, hij klinkt dan ook meer als een achtcilinder diesel. Wil je acht cilinders, dan moet je echter voor de 650i kiezen. Deze V8 turbo levert 450 pk en 650 Nm en doet het verplichte sprintje in 4,6 seconden. De 650i is ook met BMW's xDrive beschikbaar. Verder is er ook nog de gekende 3.0 turbobenzine leverbaar. In de 640i levert die 320 pk en 450 Nm. Daar duurt het spintje naar 100 km/u net zo lang als de 640d, namelijk ook 5,4 seconden.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Je bent niets met krachtige motoren als de rest van de wagen niet kan volgen. Zoals verwacht kan de 6 Gran Coupé perfect met de turbopower om. Hij is altijd koersvast en kan met de nodige precisie snel de bocht om. Alleen helt hij daarbij iets te veel over naar onze mening. Je hebt eerder het gevoel in een snelle 5 reeks te zitten dan in een sportcoupé. Dat is jammer, en dat weet BMW maar al te goed, want ze bieden de oplossing(Adaptive Drive) aan voor 4370 euro. We nemen aan dat het 6 Gran Coupé cliënteel comfort nog net iets belangrijker vindt, en daar scoort de 6 zeer goed. Verwacht geen 7-reeks, daarvoor liggen de sportieve wielen misschien wat in de weg. Maar de focus ligt duidelijk op comfort, iets wat we bij de 5 reeks ook al het geval was. De voortreffelijke 8-traps ZF automaat schakelt naadloos door de verzetten en zorgt er voor dat de toeren per minuut beneden blijven. Dat komt natuurlijk niet alleen het verbruik ten goede, maar ook de stilte aan boord.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

We herhalen nogmaals dat BMW hoog mikt met zijn 6 Gran Coupé, en zijn prijs is er dan ook naar. De Gran Coupé begint bij 84.000 euro, dan heb je de 640i benzine. Onze diesel kost je minstens 87.600 euro. Voor de topmotor (650i) moet je 96.350 euro neertellen. Deze BMW mikt dan ook op de Panamera's van deze wereld. de Panamera Diesel begint echter bij 82.764 euro, maar dan beschik je "maar" over een 250 pk sterke diesel en een kalere uitrusting. Binnenkort komt er een Panamera Diesel S, verwacht wordt dat die nog wel een stuk over 640d gaat.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

De Gran Coupé komt laat op het feestje, al is er een gezegde dat het chique volk altijd later komt. Deze vierdeurs 6 reeks is inderdaad hoger gepositioneerd dan verschillende van zijn concurrenten, al ga je dat vooral merken aan de kassa. De vraag is of mensen van een budget van rond de 100.000 euro daar van wakker liggen. We denken van niet, en dan kan niemand voorbij de Gran Coupé. Hij heeft de looks, de power en de badge om het tot een zeer begeerde gast te maken.

Image
BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Specificaties

Vermogen313 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 765 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 112 690
Prijs basismodel€ 84 000
0 tot 100 km/u5.40 sec
Gemiddeld testverbruik7.50L/100km
Min. kofferinhoud460 L
Max. kofferinhoud1 265 L
CO2-uitstoot146 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen