Rijtest

Rijtest: Ford Focus Clipper ST

In de zomer van 2010 gooide Ford hun [vorige generatie ST](https://autofans.be/nieuws/varia/19513-ford-haalt-focus-st-uit-het-gamma) uit het gamma, niet alleen wegens het nakende [nieuwe model](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/24042-rij-impressie-ford-focus-st) maar ook omdat de schitterende 2,5l vijfcilinder het immers niet meer zo goed kon vinden met de strikte Euro5 norm. De nieuwe generatie verloor bijgevolg een cilinder. Kan de kersverse 2.0 EcoBoost ons toch nog overtuigen?

Optisch slaagde hij daar alvast in. Vanaf het moment dat we hem gingen ophalen in Ford’s garage tot we hem spijtig genoeg een aantal dagen later weer binnen moesten brengen stond hij altijd voor ons klaar. Zijn uiterst opvallende Tangerine Scream kleur (die tevens exclusief is voor de ST) smeekte om aandacht, en die kreeg hij ook, met hopen.

Deze ST zal niet vlug worden verward met een Focus in standaardtrim, zoveel is duidelijk. Niet alleen de kleur (wees gerust, in het echt lijkt deze minder gemeentewerker-geel dan je zou denken) maar ook de honingraatgrille, de vleugel en de unieke dubbele hexagon uitlaat doen deze Focus Sports Technologies opvallen.

De ST ligt 10 mm lager dan zijn tragere stalgenoten en rolt op fraaie lichtmetalen 18 inch velgen afgewerkt in het donkergrijs (rado grey) met rode remklauwen. Deze velgen en remklauwen kosten je samen 300 euro in het Style Pack dat ook nog eens rood-verlichtte drempelbeschermers vooraan met zich meebrengt.

Clipper

Voor het eerst in zijn geschiedenis is de Focus ST nu ook te verkrijgen als break (Clipper in Ford-lingo). Een driedeurs ST is helemaal geen optie, zelfs niet bij de gewone Focus. Een groot gebrek is het volgens ons zeker niet. Een Clipper ST doet het gemis aan driedeurs al gauw vergaan. Bij een zoektocht achter een snelle (en betaalbare) wagen met ruimte zat die comfortabel genoeg is om de kinderen naar school te brengen (toegegeven, waarschijnlijk met veel bekijks aan de schoolpoort) en toch noch hopen plezier biedt in het weekend kan je best eens langs je Ford dealer langsgaan.

De Clipper meet 4556 mm lang en 1.858 mm breed. In de bagageruimte krijg je 490 liter als je voor de bandenherstelkit kiest, 476 liter bij het plaatsbesparend reservewiel, beiden bij belading tot hoedenplank.

In elk uitrustingsniveau van de ST kan je vooraan plaatsnemen in Recaro sportstoelen. Waar deze in het basis ST1-niveau nog van stof zijn krijg je bij het ST3-niveau (tevens ook waar wij mee onderweg waren) het volledige pack van lederen Recaro sportzetels, tot de achterzetels toe. Deze bieden meer dan genoeg steun al zijn ze niet direct comfortabel voor de breder-gebouwden onder ons.

Het interieur is feilloos afgewerkt, geen losse panelen of rammelende knopjes. Jammergenoeg schonk men niet evenveel aandacht in het navigatie- en entertainment systeem. De overvloed aan knopjes op het dashboard is allesbehalve gebruiksvriendelijk te noemen en voor sommige functies moet je net iets teveel menu’s doorlopen. Het navigatiesysteem konden we niet testen aangezien de SD-kaart met de kaarten niet was meegeleverd.

De luidsprekers die bij ons Sony premium-navigatiesysteem hoorden waren van de bovenste plank. De 10 luidsprekers in combinatie met de subwoofer gaven een accurate geluidsweergave met een gezonde hoeveelheid bas, al is het volgens sommige audiopuristen nooit goed genoeg.

Gele bommetje

Aan de basis van dit gele bommetje ligt de 2.0 EcoBoost, een geblazen viercilinder met 250 pk en 360 Nm. Een cilinder en een halve liter longinhoud minder dan de vorige Focus ST maar toch is hij krachtiger. Het verlies van de bijbehorende vijfcilinder roffel valt te betreuren maar de ST doet zijn best om dat hiaat op te vullen met behulp van zijn nieuwe sound symposer. Bij sterk accelereren zet deze een extra uitlaatklep open waardoor het geluid meer in het interieur doordringt. Bij een constante snelheid op een gewest- of snelweg houdt de sound symposer zich gedeisd en is het rustigheid troef.

De 2.0 EcoBoost stuwt deze ST van 0 naar 100 in slechts 6,5 seconden, allesbehalve een slecht cijfer. De break en de gewone vijfdeurs leggen dit nummertje trouwens even snel af, hun verschil in gewicht is dan ook miniem: slechts 24 kg (1.461 voor de Clipper tegen over 1.437 voor de vijfdeurs).

De Focus ST houdt pas op als er 248 km/u op de teller staat, een snelheid die je nooit zal halen in ons landje. Om dit te testen ga je best eens langs die Bondsrepubliek iets ten oosten van ons langs. Waar we in ons Belgenland wel van kunnen genieten is het accelereren en de plezante bochtjes, en laat dat nu net iets zijn waar de Focus ST in uitblinkt.

De volle 360 Nm heb je reeds ter beschikking vanaf 2.500 toeren per minuut en de speciale overboost functie zorgt ervoor dat je hier tot 4500 t.p.m. kan van genieten. Na 15 seconden is het gedaan en zet de ECU een paar stapjes terug om de motor niet te overbelasten.

De Focus ST heeft ondanks zijn sportieve afstelling toch een uiterst comfortabele rit te bieden, zeker als je het gaat vergelijken met zijn concurrenten. Waar je na de aankoop van een Mégane RS beter een abonnement op de kinesist kan nemen ga je hier bij de ST minder vlug (om niet te zeggen geen) last van hebben.

Bij Ford lijken ze de ideale combinatie tussen comfort en sportiviteit te hebben gevonden. Comfortabel bij rustig gebruik - ja, zelfs op onze Belgische wegen - en toch nog strak genoeg afgesteld voor in de bochten. De ST laat zich zonder enig gemor door snel opeenvolgende bochten leiden. Je moet zeker geen ervaring hebben met hot hatches (al helpt het natuurlijk wel) om hem snel te laten gaan (en het er toch nog veilig van af te brengen).

Het sturen gebeurt direct en precies al kan het soms een klein beetje afwezig lijken maar dat valt te vergeven als je weet hoeveel elektronica er achter zit. Aangezien de volle motorkracht steeds naar de voorwielen gaat moeten deze weten hoe er mee om te springen. Welluidende namen zoals torque vectoring, E-diff en Cornering Understeer Control spelen hierin de belangrijkste rollen.

Het variable ratio rack zorgt ervoor dat het sturen aangepast wordt naargelang de input. Bij rustige, rechte wegen is het stuur uiterst soepel. Ga je iets meer de zijwaartse G-krachten opzoeken past het stuur zich automatisch aan en wordt het ineens een pak sneller, steviger en directer.

Zo veel kracht naar de voorwielen sturen brengt altijd het torque steering fenomeen met zich mee waarbij de wielen naar een bepaalde kant kunnen gaan trekken bij het fel accelereren. De ingenieurs bij Ford hebben dit grotendeels kunnen wegwerken (mede dankzij hun pakken ervaring op dit vlak, zie bijvoorbeeld de vorige generatie Focus RS). Toch hebben ze nog – met opzet – een beetje van die torque steering gelaten om de bestuurder gewaar te maken van het feit dat hij nog steeds met een 250pk sterke hot hatch op weg is.

Onderstuur is nog zo’n negatief woord dat dikwijls komt kijken bij voorwielaandrijvers. Onderstuur is een fenomeen dat optreedt als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden waardoor de wagen een flauwere (grotere) bocht neemt dan de bestuurder had ingepland. Ook dit hebben ze perfect onder controle kunnen houden,. Tijdens onze testperiode hebben we het maar een paar keer lichtjes kunnen uitlokken, een pluim voor de ingenieurs bij het blauwe ovaal dus.

Ford geeft een gecombineerd verbruik van 7,2 l/100km op, net een tikkeltje te optimistisch lijkt ons. Als je al maar denkt aan sportief rijden schiet het verbruik de hoogte in. Niemand gaat een wagen als deze kopen en zichzelf nooit trakteren op het uitlaatgeluid dus verwacht op z’n minst een verbruik van 10 l/100km. Op het einde van onze testperiode stond er 11,2 l/100km op de boordcomputer, een cijfer waarvoor we (tot onze grote spijt) religieus de schakelindicator hebben moeten volgen.

Conclusie

Er staat een Focus ST op je oprit vanaf 29.000 euro, een Clipper kost je telkens 1.000 euro meer. Voor dit geld heb je het basis ST1-niveau met o.a. manueel verstelbare stoffen Recaro sportzetels, automatische koplampen en een radio-cd met usb-aansluiting. Het ST2-niveau (5d: 30.000 euro, Clipper: 31.000 euro) voegt hier dubbele automatische airco en Recaro zetels afgewerkt in stof/leder aan toe.

Wij waren op weg met het hoogste ST3-niveau. Dit omvat elektrisch verstelbare Windsor-lederen volwaardige Recaro sportzetels, een lederen Recaro achterbank, xenon koplampen met automatische hoogteregeling en zetelverwarming. Dit niveau heb je vanaf 32.000 euro voor de 5deurs, 33.000 euro voor de Clipper.

Onze speciale Tangerine Scream metaalkleur kostte nog eens 1.200 euro extra, de cruise control met snelheidsbegrenzer 260 euro , de donker getinte ruiten achteraan 200 euro en de deurbeschermers 70 euro. Het premium Sony navigatiesysteem (2.300 euro) met 10 luidsprekers en een achteruitrijcamera bracht het totaal op 39.750 euro .

Snel, fel en praktisch. De Focus ST valt op en heeft alle juiste elementen om zijn uiterlijk ook om te zetten in prestaties. Laat de verkeersbelasting (445,21 euro), de rijtaks (396,66 euro) en het verbruik je niet afschrikken want beter gaat het er niet op worden.

Foto's: Jeroen van Craen & Nathan Gevers

Met dank aan Ford België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen250 pk
Overbrengingzesbak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 461 kg
Topsnelheid248 km/u
Prijs testwagen€ 39 750
Prijs basismodel€ 33 000
0 tot 100 km/u6.50 sec
Gemiddeld testverbruik11.20L/100km
Min. kofferinhoud476 L
Max. kofferinhoud1 502 L
CO2-uitstoot169 g/km
BIV€ 445
Rijtaks396

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen