Rijtest

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Met de Optima heeft Kia een beetje een [onderschatte wagen](https://autofans.be/nieuws/fun/25130-kia-optima-wordt-superman) in het gamma. Na de benzines kwam een [dieseloffensief](https://autofans.be/rijtesten/sedan/7124-rijtest-kia-optima-17-crdi) en nu trekt Kia ook de kaart van de hybride aandrijving, als eerste in dit segment.

uitgestreken gezicht

Uiterlijk wijkt de Optima Hybrid niet af van de conventionele Optima, afgezien van een spoilertje op de achterklep en een ander setje velgen. Dat valt mee, want de Optima is knap getekend. Menig voorbijganger draaide het hoofd bij het voorbijschuiven van de witte slee en dat was niet omdat we veel kabaal maakten. De gestrekte lijn doet wat denken aan een vierdeurscoupé en de achterlichten hebben wat weg van die van de Jaguar XF. Allemaal mooie complimenten die de wagen onderscheiden van de zoveelste Duitse leasewagen.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

goed geordend

Ook binnenin is alles goed geregeld. We zien de knoppen waar we ze verwachten en ook op de bediening van het navigatiesysteem hebben we geen opmerkingen. Een opmerking hebben we wel op het geluid van de motor, dat naar onze mening iets te vaak doordringt tot het interieur. De inzittenden krijgen voldoende ruimte, al is de Optima niet de uitblinker in zijn klasse. Toch steekt hij de Duitsers alweer de loef af. De bagageruimte is bijna 30 procent kleiner dan bij een diesel- of benzine-Optima, vanwege de plaatsing van de accu. In het instrumentenpaneel wordt gewag gemaakt van de hybride aandrijving en in de boordcomputer kan je zien hoe ecologisch je dan wel aan het rijden bent. Verder is er in het interieur weinig dat je laat merken dat je met een hybride Optima onderweg bent.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

Op de accu

De motor is inderdaad wat luidruchtig, al is dat misschien omdat de automatische versnellingsbak niet goed weet hoe om te gaan met de wisselende pedaalstand. Wie het gas intrapt hoort hoe de motor het vermogen hoog in toeren zoekt nadat de bak even terugschakelt en daarvoor hoef je het pedaal niet eens diep in te trappen. Dat zorgt ervoor dat het verbruik wat hoger komt te liggen dan de theoretische 4,1 l/100 km. Wij kwamen uit op 6,5l/100 km gemiddeld, wat beter is dan het gemiddelde van de door ons geteste diesel-met-automaat-Optima. Dat komt natuurlijk omdat de Optima Hybrid gebruikt maakt van een elektromotor. Die kan de wagen volledig zelfstandig aandrijven tot een snelheid van ongeveer 30 km/u, al moet je hem daar wel de tijd voor geven. Trap je het gaspedaal wat te diep in, dan schiet de benzinemotor ter hulp, eerst stationair en bij meer vraag wordt hij iets actiever. Kia gaat echter verder, ook bij hoge constante snelheden (tot 99,4 km/u) waarbij weinig vermogen wordt gevraagd, schakelt de technologie de motor uit en kan je coasten op de elektromotor. De benzinemotor levert overigens 150 pk, de elektromotor doet daar nog eens 40 pk bovenop.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

Rechtdoor graag

Het weggedrag van de Kia Optima is vooral te smaken op lange rechte wegen. Het stuurgevoel is wat vaag in de rechtuitstand en de banden hebben soms wat last om de wagen strak door de bocht te leiden. Dat komt omdat de Optima Hybrid 100 kg meer op de weegschaal zet dan eentje met conventionele motor. Ga je rechtdoor, dan geniet je echter van het comfort van de wagen. De ophanging slaagt erin om oneffenheden in de weg te neutraliseren zonder dat het weggedrag zweverig wordt.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

Met een prijs van 29.990 is de Optima Hybrid aantrekkelijk geprijsd. Hij wordt in de laagste (Lounge) en hoogste (Executive, 36.590 euro) van drie uitrustingsniveaus aangeboden, waardoor je als klant de keuze krijgt tussen de verschillende opties in het pack. Wie de duurste kiest, krijt standaard de wijzerplaten met LCD-scherm, verstelbare lendensteun en bestuurderszetel, xenonverlichting en LED achterlichten. Optioneel kan men een panoramisch open dak, verwarmbare zetels en leder aanstippen. Veregelijken met concurrenten is moeilijk, want de hybride berlines zijn vooral in het hogere segment te vinden. De Peugeot 508 HY4 komt nog het dichtst in de buurt, al maakt die gebruik van een dieselmotor.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

conclusie

Kia mag dan wel vrij laat aan de hybride wagens begonnen zijn, toch kozen ze een segment waarin nog weinig spelers actief zijn. Een segment ook waarin de leaserijder zich verplaatst, waar een hybride combinatie met een lage uitstoot een groot voordeel is. De uitstoot bedraagt nog 125 g/km, op het niveau van de dieselmotoren bij de concurrentie dus. Of dat genoeg is om nieuwe klanten te verleiden? Misschien niet, maar de knappe lijnen helpen dan een handje mee.

Image
Rijtest: Kia Optima Hybrid

Specificaties

Vermogen190 pk
Overbrengingautomatische zesbak
Gewicht1 587 kg
Topsnelheid192 km/u
Prijs testwagen€ 36 590
Prijs basismodel€ 26 491
0 tot 100 km/u9.40 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
Min. kofferinhoud381 L
CO2-uitstoot125 g/km
BIV€ 120
Rijtaks397

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen