Rijtest

Rijtest: BMW M550d

Een 5-reeks met 381 pk, 740 Nm koppel en een sprintje van amper 4,7 seconden naar de 100. Komt bij dat er zowel een "M", als een "d" staat in de benaming. You had my curiosity. But now you have my attention.

First things first. De "50" staat deze keer niet voor een V8 (zoals in de 550i), maar voor BMW's gekende 3 liter zes-in-lijn diesel. Waar hij in de 535d nog over twee turbo's beschikt, krijgt deze M550d er ééntje meer. Zo beschikt hij over twee kleintjes en één grote. Eén van de kleintjes begint al bij een stationair toerental te draaien. Vanaf 1.500 toeren schiet de grote in gang zodat je bij amper 2.000 tpm de volle 740 Nm ter beschikking hebt. De 3e turbo komt nog wat later op gang en zorgt er voor dat er ook in de hogere regionen van de toerenteller genoeg koppel aanwezig is. Je kan dan ook verrassend lang doortrekken met deze diesel. Nu zijn BMW's daar wel voor gekend, maar het is even wennen dat de rode cijfertjes pas bij 5.450 omwentelingen per minuut beginnen.

Image
 BMW M550d rijtest

Witte slaper

Combineer het vermogen met de vierwielaandrijving en de vlotte achttraps ZF-automaat en je wordt de stoplichtkoning van de "Sleepers". Alhoewel, sleeper, in deze Alpinweiss kleur met de zwarte diffusor, trapezium uitlaten en M-badge is hij toch niet helemaal een anonieme verschijning. Desondanks vinden we de visuele upgrades zeer geslaagd. De voor- en achterbumper zijn net wat sportiever en de standaard 5-spaaks 19 inch velgen staan hem geweldig. Lekker subtiel zijn de zilveren buitenspiegels, de zilveren nieren en het spoilertje op de koffer. Binnenin is er eigenlijk zo goed als geen verschil met een gewone 5-reeks. Hier en daar zijn de M-badges aanwezig en je krijgt M-sportzetels. De zetels zitten voortreffelijk en houden je, door het gebruik van alcantara en stof in plaats van leder, altijd mooi op je plaats.

Image
 BMW M550d rijtest

Koppelkeizer

De vraag is natuurlijk wat de M in zijn benaming met zich meebrengt. M's staan toch voor meer prestaties, zowel in een rechte lijn als in "the twisty stuff". Die rechte lijn prestaties kan je, na de eerste keer het gaspedaal vloeren, snel aftikken. Hij is gewoon in elke situatie in geen tijd van zijn plaats en lijkt ook op hogere snelheid in een soort vacuüm te versnellen. In dagdagelijks verkeer zien we dan ook weinig rivalen voor deze koppelkeizer. Ondanks deze adellijke titel, vloeit er weinig M-bloed door zijn aderen. De snelheidsmeter mag dan heel snel met de klok meedraaien, we missen gevoel. Deels komt dit door de vierwielaandrijving en de vlotte turbo's, maar ook deels door het gemis aan geluid. De M550d produceert een semi-valse brom. Daar is niets op tegen, BMW had hem ook gewoon muisstil kunnen maken. Maar het kan beter, de door ons eerder geteste 640d Gran Coupé is daarvan het bewijs.

Image
 BMW M550d rijtest

Meer M Mag

Ook de wegligging mag misschien meer M omvatten. Deze Duitser is zeker niet week, je krijgt echter het gevoel met een zeer dikke 5 reeks onderweg te zijn. Wij kennen niemand die daar niet mee kan leven, maar het brengt met zich mee dat een 313 pk sterke 535d xDrive met M-pack plots een koopje is van 67.740 euro. De M550d begint immers bij 84.100 euro. Leeg krijg je hem niet, desalniettemin was onze perswagen net geen 100.000 euro waard. Een boel geld, desondanks zouden we de triturbo niet direct afwijzen. De jongens uit München wilde de ultieme Autobahn cruiser maken en dat hebben ze gewoon gedaan. Als deze bescheiden Belgen toch een tip mogen geven, geef hem iets minder grip achteraan, iets meer gebrul binnenin en maak hem M5-strak. Zo krijg je misschien toch iets speciaals in je handen, want ultieme Autobahn cruizers heeft BMW natuurlijk te over.

Image
 BMW M550d rijtest

Specificaties

Vermogen381 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 870 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 98 150
Prijs basismodel€ 84 100
0 tot 100 km/u4.70 sec
Max. kofferinhoud520 L
CO2-uitstoot165 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen