Rijtest

Rijtest: Skoda Octavia RS Combi vs. Ford Focus ST Clipper

Ruimte en kracht lijken een geslaagde combinatie, als we het groeiend aantal breaks zien dat wat extra vermogen onder de kap krijgt. Wij kozen de nieuwe Octavia RS in Combi-vorm en plaatsten hem tegenover de Focus ST Clipper, een oude bekende.

Uiterlijk verschillen beide wagens al enorm. Waar de Skoda ingetogen is en slechts met subtiele verwijzingen op zijn sportieve inborst wijst, mag het voor de Focus ST allemaal heel wat opzichtiger. De achterbumper is prominent aanwezig bij de Focus, terwijl Skoda slechts hier en daar wat accenten aanbrengt op de Octavia. We zien een gewijzigde voor- en achterbumper, trapezoïdale uitlaten en een kleine kofferspoiler. Kijken we naar de velgen, dan kiezen we voor die van de Focus, de Skoda-velgen ogen ons wat te klassiek.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

braaf binnenin

Was het buitenom nog ingetogen bij Skoda, dan is het binnenin amper te zien dat je met een RS onderweg bent. Je krijgt een met rode draad afgestikt stuur, zetels en versnellingspookhoes en je hebt een RS-logo op het stuur en in de rugleuning van je sportstoel maar daar blijft het ook bij. Geen opzichtige kleurwisselingen, geen extra logo's op vloermatten of dashboard. Ook Ford vindt dat je vooral gezien moet worden en niet telkens zelf op je ST-keuze gewezen moet worden.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

Laat ons dan met beide wagens gaan rijden dan zien we in de Skoda een sportieve verderzetting van de rijkwaliteiten maar daarmee kan hij niet tippen aan de strakke wegligging van Ford ST. De Skoda stuurt verre van slecht - al hadden de banden tijdens onze test wat last van het natte wegdek - maar de scherpe sturing van de Focus ST geeft hem het nakijken. Dat voel je aan de manier waarop hij de bocht doorgaat, dat zie je er ook aan. De Ford blijft veel strakker rijden, terwijl de Tsjech sneller gaat duiken. De grenzen opzoeken gaat met beiden tot erg ver, al is de Focus ook hierin de grotere durver.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

goed geprobeerd maar...

Gaan we de acceleratie vergelijken, dan moet opnieuw de Skoda de duimen leggen voor de Focus. Dat komt omdat de Octavia RS over 30 pk minder beschikt(220 vs. 250), terwijl hij 40 kg extra moet meezeulen. Dat hij in ons testexemplaar over een vingervlug schakelende DSG-versnellingsbak beschikt, mag niet baten. Het blijkt overigens dat een bak met zeven verzetten beter op zijn plaats was, want de verhoudingen zelf blijken iets te lang om een snelle acceleratie ten goede te komen. Qua motor beschikken beide wagens over een gelijkaardige architectuur, een 2.0 benzinemotor voorzien van een turbo. Ford slaagt er dus in om 30 pk extra uit de tweeliter te krijgen, terwijl Skoda er met 350 Nm ook iets minder koppel uitpuurt. Qua verbruik liggen beide wagens op gelijke hoogte, we reden elk zowat 9l/100 km op.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

En ook op prijzenvlak zijn beide wagens aan elkaar gewaagd. Zo heb je de Octavia voor 29.980 euro (deze DSG-testwagen kost 31.780 euro), terwijl Ford voor de Focus ST Clipper minimaal 30.000 euro wil. Wil je een iets zuinigere Skoda Octavia RS, dan kies je voor de RS TDI met 184 pk, een motor die je kent uit de Volkswagen Golf GTD. Bij Ford is er geen dieselalternatief voor de Focus ST.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

conclusie

Beide wagens mogen dan wel voorzien zijn van de nodige extra paarden, ze dragen een totaal verschillend concept uit. De Focus ST is de hooligan waar je ook al eens mee naar de Ikea kunt rijden, terwijl de Octavia RS nog steeds de huisvaderauto is die wel eens graag op zijn staart getrapt wordt. Kies je voor een sportieve rakker, dan neem je de Focus ST want aan zijn strakke rijgedrag kan zijn uitdager nog steeds niet tippen, het opvallend uiterlijk neem je er dan bij, al valt het al een stuk beter mee als je voor een zachtere kleur kiest dan dit Tangerine Scream geel.

Image
skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

Fotografie door Lionel Pierret - Original Frame

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen