Rijtest

Rijtest: Audi A8 L V8 TDI

Of we een weekend in de verlengde Audi A8 facelift willen doorbrengen? Dat hoef je geen twee keer te vragen. Heerlijk zweven in Duitse luxe.

Bij geen enkele limousine is het een straf om er een aantal dagen in door te brengen. De Audi A8 heeft zo zijn eigen redenen. Audi wil namelijk het sportieve alternatief bieden, zonder het luxueuze aspect uit het oog te verliezen. Dat lukt hen, door een ferm afgewerkt interieur te koppelen aan een potente motor.

de L van Luxe...

Binnenin vinden we alvast een lederen interieur, omrand met LED-verlichting zoals de regels van de kunst tegenwoordig. Ook de accenten in het interieur zijn volgens de heersende trend, met inleg van hout dat niet vernist lijkt. Verder is het bijna verdwalen tussen de knopjes en functies die je als A8-rijder allemaal voor je krijgt. Audi biedt op deze A8 L standaard luchtvering en je kan dan ook zelf de instellingen van de ophanging kiezen. Van die ophanging geniet je voral achterin, waar je een zee van ruimte hebt. In de gewone A8 heb je al een pak beenruimte, de A8 L doet nog 13 centimeters bovenop de wielbasis van de gewone.

Image
audi-a8l-v8-tdi-rijtest

... en Leute op de achterbank

De extra beenruimte is niet de enige reden om achterin plaats te nemen. Audi rust de A8 L naar wens uit met afzonderlijke airconditioning in vier zones en bouwt een multimediasysteem in zodat de achterste inzittenden van een filmpje kunnen genieten tijdens de rit. Jammer is het wel dat je de radiozender niet apart kan wijzigen terwijl je via de koptelefoon luistert, zodat de chauffeur meeluistert naar wat jij in je koptelefoon hoort. Vind je dat geen probleem, dan kan je achteroverleunen in de zetels met regelbare rugleuning en massagefunctie, al zijn de massagemogelijkheden van de zetels vooraan een pak uitgebreider. Weet ook dat Audi al deze zaken niet voor niets aanbiedt en je stevig in je buidel tast voor bovenvernoemde extra's.

Image
audi-a8l-v8-tdi-rijtest

the matrix

Buitenom krijgt de A8 enkele lichte aanpassingen tegenover de versie die in 2009 het levenslicht zag. Vooral de verlichting werd herwerkt en Audi rust de A8 L uit met matrix LED-verlichting. Dat klinkt wat science fiction achtig, dat is het misschien ook wel. Bij hogere snelheden worden de grootlichten automatisch geactiveerd op regionale wegen - dat weet ie dankzij de koppeling met het navigatiesysteem, terwijl tegenliggers niet verblind worden dankzij een camera die hen tijdig detecteert en de grootlichten weer dooft.

De Matrix LED-verlichting telt verder 25 diodes, met per 5 diodes een reflector, zodat het licht optimaal geregeld kan worden. Een leuk extraatje zijn de richtingaanwijzers, volledig uitgerust met LED-verlichting doen zij het knipperen als een nieuwe ervaring voor de andere weggebruikers overkomen. Alleen al voor de knipperlichten zouden we de wagen aanraden. Ohja, de Audi R8 heeft ze ook, mocht je nog twijfelen.

krachtiger, efficiënter

Maar niet alleen het uiterlijk werd bijgewerkt. Audi droeg ook extra zorg voor het oppeppen van de motoren. We noteerden eerder al de vermogenswinsten van 20 en 15 pk voor respectievelijk de 3.0 TFSI en 4.0 TFSI, ook de TDI's krijgen extra vermogen. De 3.0 TDI krijgt er 8 pk bij (tot 258 pk), de 4.2 TDI doet het nu met 385 pk en zelfs 850 Nm (+50 Nm). Waren we in de vorige A8 TDI-test al lovend over de kracht van de motor, dan worden we nu bijna achterover geblazen. Toch slaagden de ingenieurs erin het vermogen ook sereen te laten overzetten op de weg, zodat het niet constant voelt alsof je in een racewagen zit. Dat is deels te danken aan de achttrapsautomaat met dubbele koppeling, aan het sportdifferentieel dat je ook bij de S8 vindt en ook de Quattro vierwielaandrijving draagt daar zijn steentje toe bij.

Natuurlijk kan je in S-stand de stenen uit de grond jagen bij het optrekken, zeker als je de ophangingsregeling ook nog eens in de Dynamic-stand duwt. Dat je dan de 0-100 km/u in 4,7 seconden aflegt, klinkt plots heel logisch in de oren. Bedenk dat het nog steeds om een diesel gaat, een diesel die het - bij lage snelheden dan - kan opnemen tegen de benzinemotoren in zijn klasse.

Image
audi-a8l-v8-tdi-rijtest

blijven tellen

Goed, je kiest dus een A8 en neemt de verlengde versie. Toch vind je dat je vanwege het aantal kilometers dat je aflegt voor een diesel moet kiezen. Dan heb je de keuze tussen de 3.0 TDI (211 of 258 pk voor 81.100 euro) of de 4.2 TDI uit onze test. Die kost je minimaal 102.500 euro. Dat is bij beide motorisaties 4.000 euro extra tegenover de gewone A8. Zoals vermeld loopt de prijs inclusief opties een stuk op, zo kost de instelbare achterbank met allerlei extra's je 10.000 euro, heb je het Bang&Olufsen geluidssysteem voor niet minder dan 7.762 euro en kost ook de zachte servosluiting van de deuren 762 euro. Audi's MMI touchpad en navigatiesysteem met harde schijf krijg je dan weer standaard in de A8 L. Natuurlijk is dat veel geld maar ook bij de concurrentie leg je daarvoor een gelijkaardig aantal flappen voor op tafel.

Image
audi-a8l-v8-tdi-rijtest

conclusie

Met een paar subtiele updates aan de buitenzijde brengt Audi een A8 die ook onderhuids wat vernieuwingen met zich meedraagt. Een kleine vermogenswinst zorgt voor een lager verbruik bij dezelfde belasting. Tegelijk blijven de rijkwaliteiten behouden, waardoor de A8 een luxueus salon is om mee op weg te gaan en uitgerust op je bestemming uit te stappen. Zijn goed uitgewerkte interieur maakt het ook onderweg aangenaam voor wie niet achter het stuur zit, al is bij de A8 L de achterbank natuurlijk de fijnste plek om te vertoeven.

Vanwege onze eeuwige zoektocht naar vernieuwing, zijn sommige foto's interactief. Hou je dan ook niet in om de filmpjes te bekijken die achter de foto's zitten.

Specificaties

Vermogen385 pk
Overbrengingautomaat, 8 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 070 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 140 000
Prijs basismodel€ 81 100
0 tot 100 km/u4.90 sec
Min. kofferinhoud490 L
CO2-uitstoot197 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen