Rijtest

Rij-impressie: Nissan X-Trail (2014)

De laatste iteratie van de X-Trail verlaat de hobbelige wegen om zich te vervoegen op de baan van de concurrenten. De snelweg van de gelikte, brave softroad SUV's is vanaf nu zijn natuurlijke habitat.

Sinds de lancering in 2001 wist Nissan wereldwijd 1.7 miljoen exemplaren van de X-Trail aan de man te brengen. Een stevig cijfer, maar Nissan heeft de gewoonte om sterkere nummers te draaien met hun modellen op hoge poten. Van de Qashqai werd vanaf 2007 al zo'n 2 miljoen modellen geproduceerd en ook de Juke (vanaf 2010) ging al 500.000 keer over de toonbank. De nieuwe X-Trail moet de verkoop ervan terug aanzwengelen. Eentje die in België de laatste jaren op een lager pitje draaide. Het Japanse merk kiest om de hoekige styling van de vorige twee generaties overboord te gooien en trekt de kaart van zekerheid. Of in Nissan-taal: die van het Qashqai-design.

Image
Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Qashqai 1UP

Je herkent dan ook onmiskenbaar het Crossover-DNA van Nissan in de nieuwe X-Trail. De typerende 'V-grille', glooiende lijnen aan de wielbogen en scherpe koplampen, allemaal zijn ze present. Niet eens zo gek trouwens, want in één slag vervangt hij de Qashqai+2 van weleer. Dat het daardoor een stuk braver wordt qua styling, is een onoverkomelijk euvel.

Niet dat er iets mis is met uiterlijk van de X-Trail (en bij uitbreiding de Qashqai). Het ziet er gewoonweg wat als een dertien-in-een-dozijn-Japanner uit. Dat is zonde, want de vorige generatie was een karakterkop in het verkeer. Met de nieuwe generatie heb je moeite om de SUV te onderscheiden van zijn kleiner broertje of elke andere Crossover op de hoek van de straat.

Image
rijtest-nissan-xtrail-2014_07

Ruimtewonder

De X-Trail kan je dan ook best omschrijven als een Qashqai voor mensen die toch wat extra beenruimte willen. Dat kan je trouwens letterlijk nemen, want door de SUV op het platform van de Qashqai te plaatsen (het samenspel tussen beide modellen blijft een rode draad doorheen de test) stijgt die plaats aanzienlijk.

Hoewel de X-Trail tegenover de vorige generatie maar 8 mm langer meet, stijgt de wielbasis een gezonde 76 mm. Belangrijke eenheden die vooral de inzittenden van de tweede zitrij ten goede komt. Je zit er dan ook meer dan rijkelijk in de Qashqai+2, excuseer, de X-Trail. De extra zitrij in de koffer (optie: 800 euro) blijft - net zoals bij de vergelijkbare concurrentie - eerder een noodoplossing dan een lange reiskeuze.

Image

Plastic Fantastic

De rijkelijke plaats ten spijt voelt het interieur weinig inspirerend aan. Vooraan hebben de designers bij Nissan HQ nog moeite gedaan om het frivool te houden. Maar per zitrij die je opschuift naar achteren toe word je getrakteerd op meer en meer harde, zwarte plastic. Niet meteen een toonaard van weelde, anderzijds in zijn klasse meer regel dan uitzondering. Met een verkoop in zo'n 190 landen merk je wel dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Amerikanen vallen bijvoorbeeld niet zo hard over het gebruik van plastic, wij zijn dan weer blij dat we geen bekerhouders krijgen voor kleine emmers.

Leuk weetje nog, in Amerika gaat de X-Trail door het leven als Nissan Rogue. Stiekem... hadden we liever gehad dat Nissan de X-Trail benaming even in de koelkast had geparkeerd en ook in Europa had geopteerd voor de 'Rogue' benaming.

Image
Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Googelen maar!

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel in de crossover. Het navigatiesysteem - hoewel het display qua afmetingen anno 2014 bij de kleintjes hoort - is intuïtief en kan zelfs gekoppeld worden aan Google-zoekopdrachten. Maak je dus niet meer druk met het zoeken van het adres van de dichtstbijzijnde hobbyclub voor zoonlief. Gewoonweg de naam van de club intypen en de GPS weet (in de meeste gevallen) het adres.

Ander knappe feature in de X-Trail is de 'Divide & Hide'-koffer. Een systeem dat dankzij de twee aparte kleppen van de dubbele bodem ervoor zorgt dat je 8 verschillende kofferconfiguraties kan creëren. Een soort van Tetris achteraan die maakt dat je ten alle tijden het meest comfortabel goederen kan vervoeren. Door de voorste passagiersstoel die ook helemaal plat kan, heb je daarbij de mogelijkheid om voorwerpen van 2m80 mee te zeulen.

Image
Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Doet wat moet

Op dit moment is de enige motorkeuze de 1.6 dCi diesel met 130 pk en 320 Nm koppel. Volgend jaar maakt dan ook een 1.6 DIG-T benzine zijn opwachting. Al lijkt het enkel maar logisch dat de diesel het meest zal aangevinkt worden in de configurator. Aandrijving gebeurt via de voorwielen en optioneel op de vier wielen via het ALL-MODE 4X4-i-systeem. Wil je niet schakelen, dan moet je beroep doen op de XTRONIC CVT. Gek genoeg past die enkel op de voorwielaangedreven X-Trail.

Terug naar die diesel. De viercilinder laat zich zowel met de CVT als met de handmatige zesbak gezapig rijden. Verwacht geen flitsende hernemingen of stevig grunt. De 1.6 doet gewoon wat moet om de 1.500 kilogram van de X-Trail (in zijn lichtste vorm) in beweging te krijgen. Het verbruik van 7,8 liter per honderd kilometer op de glooiende Portugese kustwegen is daarbij ook niet helemaal representatief. Daarvoor moeten we hem hier in ons Belgenland eens onder de loep nemen.

Image
Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Comfort

Net zoals de motor rijdt de X-Trail ook voorspelbaar. Eerder een brave huisvader dan een dynamische rekel. Op een bepaalde manier zeker een pluspunt voor het koperspubliek, anderzijds een fluweelzachte slag in het gezicht voor eigenaars van de vorige generatie die helemaal verknocht zijn aan het model. De vierwielaandrijving is namelijk vooral ingesteld op veiligheid en kan - indien nodig - tot 50% van de kracht naar de achterwielen sturen. De tijden dat je met een X-Trail iets dieper het bos inging behoren vanaf nu tot het verleden.

De X-Trail staat dan ook vooral afgesteld om comfortabel over de wegen te zoemen. Zo krijgt de Japanner een handige gizmo die ervoor zorgt dat het deinen van de carrosserie na het afrijden van een drempel tot het minimum wordt herleid. Dit door heel subtiel de remmen te gebruiken. Het stuurgevoel is licht en geeft weinig feedback, de handbak schakelt correct zonder al te veel tegenzin.

Image
Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Conclusie

De nieuwe generatie X-Trail gaat niet diezelfde revolutie ontketenen die de Qashqai en de Juke wel op hun conto kunnen schijven. Al is dat ook helemaal het doel niet van deze wagen. Nissan smolt twee modellen, de Qashqai+2 & vorige generatie X-Trail, samen om tot deze nieuwe X-Trail te komen. Een sensibele keuze voor mensen die vooral plaats en gemak boven emotie plaatsen.

Specificaties

Vermogen130 pk
Gewicht1 500 kg
Topsnelheid188 km/u
Prijs basismodel€ 27 490
0 tot 100 km/u11.50 sec
Min. kofferinhoud550 L
CO2-uitstoot129 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen