Elf jaar geleden stond sportwagenland in rep en roer. Porsche zette de Cayenne neer, een auto die volgens de puristen niets met het sportwagenmerk vandoen had. Nu zijn we meer dan een decennium verder en doet Porsche dit nummertje dunnetjes over, zij het met een pak minder tegenkanting.
De Porsche staat steeds dichter bij de gewone man. Dat bewijst het succes van de Cayenne en de Panamera. Kan deze Macan hun succes overtreffen?
familiebanden
Want de Macan is de kleinere broer van de Cayenne. Hij is 16 centimeter korter maar ook 8 centimeter lager, waardoor de proporties al wat meer richting een sportwagen gaan. Eentje met vijf deuren dan, want De Macan kan vier personen huisvesten. Vijf lukt ook, al is het dan een pak minder comfortabel. Qua looks wijkt deze Macan minder af van het Porsche-gamma dan je je zou voorstellen. De ellipsvormige koplampen zijn aanwezig, de ronde lijnen zijn er ook. Op de rug van de auto lees je ook hier de modelbenaming af. Opvallendst zijn misschien de 3D achterlichten, waarbij een kuiltje een prominente plaats inneemt en zo de Macan een herkenbare achterkant geeft. Zagen we dat ook niet bij de 918 Spyder?
nog familie
Maar niet alleen de Cayenne wordt erbij betrokken, voor het ontwerp ging men kijken naar de basis van neefje Audi Q5. Porsche verving en verbeterde echter zowat 50 procent van de onderdelen, zodat de gelijke wielbasis het enige is wat beide SUV's met elkaar delen. Bij Porsche mag het allemaal wat strakker, terwijl hij standaard met vierwielaandrijving wordt uitgerust. Een systeem afkomstig van de 911 Carrera 4 overigens, en geen Quattro-aandrijving. Net zoals in die Carrera 4 wordt het vermogen gestuurd naargelang de grip het vereist. Beide assen kunnen 100 procent van het koppel verdragen, een verdeling die Porsche mooi weergeeft op de boordcomputer.
Voor het vermogen vertrouwt Porsche op de nieuwe turbogeblazen 3.0 V6. In de Macan S is die motor goed voor 340 pk en 460 Nm, bij de Macan Turbo krijgt hij er nog 600 cc extra bij en produceert hij 400 pk en 550 Nm. Ook is er een dieselversie met 258 pk, een motor die geleend werd bij Audi en ook in de Cayenne Diesel terug te vinden is. De basisbenzineversie - als we dat woord hier mogen gebruiken - kwijt zich echter perfect van zijn taak en stuwt je in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is niet in het minst de verdienste van Porsches PDK-versnellingsbak die zijn werk geruisloos en snel doet en daarmee een verlengstuk vormt voor de sportieve inborst van de Macan. Zo goed zelfs dat Porsche besloot om geen handbak op de Macan aan te bieden. Klanten willen volgens Porsche immers een automaat op hun Macan of Panamera.
Toch mis je een beetje het gevoel van power omdat de Macan het geluid niet laat doordringen in het interieur. Je moet al met de vensters open gaan rijden om de V6 te horen werken, dat mocht van ons toch iets uitdrukkelijker. Daarnaast laat de Macan zich ook kennen door een stevig verbruik te laten optekenen. 13 l/100 km was geen uitzondering en tijdens de gehele test kregen we het verbruik niet onder de 11 l/100 km. Dat valt wat tegen voor deze SUV, als je weet dat Porsche het verbruik tracht te drukken door onder andere een Start/Stopsysteem te monteren.
als op een biljarttafel
Onze Macan was uitgerust met de pneumatische ophanging (PASM, 2.759 euro), waardoor we hem erg strak over de weg konden sturen als de omstandigheden het toelieten. Of je nu in Comfort- Sport- of Sport+-stand rijdt, de wagen weet de oneffenheden goed weg te filteren zonder zweverig te worden. Tegelijk biedt het stuur een correcte en scherpe feedback, waardoor je het nodige vertrouwen opbouwt bij het rijden.
Al is hij er niet echt op gemaakt, offroad rijden gaat ook prima. Deze Macan heeft dan wel geen veldversnelling, dankzij het Hill Descend Control kan je rustig een zanderige berg afrijden. Ook kan je dankzij de pneumatische ophanging de wagen in Offroad-stand zetten, waardoor je een schoenlengte hoger komt te staan. Jammer is dat de parkeersensoren niet automatisch uitgeschakeld worden.
knoppen tellen
Als laatste laten we het interieur nog even aan bod. Net omdat Porsche hier veel elementen overneemt uit andere modellen doet dat interieur vertrouwd aan. Wat direct opvalt is de overvloed aan knopjes op de brede middentunnel, het duurt even voordat je blindelings de juiste knop vindt. Een topper vinden we de tellers. De snelheid lijkt ondergeschikt aan de toerenteller en de weergave van de navigatie - op de plek waar je na wat scrollen ook de boordcomputer ziet - is iets dat we erg konden smaken.
Het interieur baadt desgewenst in het zonlicht als je kiest voor het panoramisch open dak. De kleurstelling van het interieur zelf vonden we dan weer wat donker. Achteraan neem je dus makkelijk plaats met twee personen. Die krijgen een stevige zitbank die gemiddeld scoort qua zitcomfort. Wel kan je de kracht van de airco apart regelen, voor de temperatuur moet je vertrouwen op de voorste inzittenden.
goed zoeken
Hoe gek het ook mag klinken, de Macan S is met zijn 60.258 euro slechts een goeie 1.000 euro goedkoper dan een basis Cayenne. Dat verschil wordt groter bij de zwaardere motoren, al liggen ze toch niet ver uit elkaar. Andere concurrenten zoeken is moeilijk, aangezien de Macan enkel gebruikt maakt van potente zescilindermotoren. We kunnen kijken naar de Duitse premiummerken die met de Q5 3.0 TFSI, X3 xDrive35i en GLK 350 een beetje een alternatief bieden, al zou een X4 dan misschien een betere keuze zijn qua sportief karakter.
conclusie
De Macan zal zeker een deel van de Cayenne-rijders afsnoepen, want niet iedereen wil een hoge SUV met Porsche-motor. Het aangename en helder communicerende stuurwerk is een ander sterk punt van de Macan, die op die manier de brug maakt tussen de SUV en de sportwagens van het merk. Voor kwaliteit betaal je echter een prijs en die is bij de Macan vrij hoog, zodat de twijfel tussen deze wagen of een Cayenne weer de kop opsteekt.
Specificaties
Vermogen | 340 pk |
---|---|
Overbrenging | PDK, automaat, zeven versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 865 kg |
Topsnelheid | 254 km/u |
Prijs basismodel | € 60 802 |
0 tot 100 km/u | 5.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 13.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 500 L |
Max. kofferinhoud | 1 500 L |
CO2-uitstoot | 204 g/km |
BIV | € 1 737 |
Rijtaks | 1 485 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen