Alweer een nieuwe lettercombinatie in het al zeer uitgebreide gebruik van het alfabet bij Mercedes. Met de GLA gaat het merk met de ster voor een instapper in hun SUV-gamma.
GLA, waar staat dat eigenlijk voor? Is het een G-klasse met meer Luxe? De GL-klasse maar dan in het klein? Niet helemaal. Een A-Klasse, maar dan anders. Dat komt al meer in de buurt. Dat deze GLA ver weg is van de G-klasse (of Geländewagen) is duidelijk. Het entry-level segment van Mercedes kon nog wel een kleine crossover gebruiken, welkom GLA dus, en pas op BMW X1 en Audi Q3. En om volledig te zijn: ook de V40 Cross-Country en Nissan Qashqai kijken beter uit hun doppen.
Op hoge pootjes
Het exterieur van de GLA is niet zo imposant als die van de concurrenten. De basis van de GLA is namelijk dezelfde als die van de A- en B-Klasse. Hoewel hij 6 cm hoger reikt dan een A-klasse is hij toch nog 10(!) cm lager dan een Audi Q3. Sterker nog, hij is zelfs de kleinste van de drie genoemde Duitsers. Enkele kenmerken van zijn grotere G-broertjes kan je nog wel terugvinden in de neus, achteraan is het een geheel nieuw zicht. Het zou zelfs een gewone hatchback kunnen zijn. Een rasechte crossover dus. Wie de GLA toch iets stoerder wil, kan kiezen voor het offroad pakket. Dit omvat meer plastic bescherming en een langere veerweg voor de ophanging.
COMAND vanuit je fauteuil
Bij het interieur komen we in een vertrouwde omgeving terecht. De moderne cockpit is mits enkele kleine - en dan van de kleinste soort - verschillen identiek aan die van de A-klasse. Daardoor krijg je het goed én het slechte van de kleine rakker. Zo is de beenruimte achteraan nog steeds te nipt. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: De gigantische zetels van de bestuurder en de voorste passagier. Hoewel ze er gelikt uitzien zijn ze nog steeds groot uitgevallen. Hier kon Mercedes toch enkele centimeters winnen door de rug ietsje in te laten vallen. Maar goed, puur visueel scoor je wel punten natuurlijk. Voor de rest niets dan kwaliteit en comfort in de GLA. Of toch alleszins dat van een instapper Mercedes. Het tweede en gelukkig ook laatste puntje van kritiek: Het infotainment/navigatiescherm heeft ook deze keer geen al te positieve indrukken achtergelaten. Het COMAND-systeem is nog steeds geen hoogvlieger qua layout/ gebruiksvriendelijkheid en de tablet-vormgeving met chromen afwerking viel slechts bij enkelen in de smaak. Het gehele systeem heeft nood aan een stevige overhaul.
Topversie met topmotor
Motorisch zit het goed bij de GLA. Onze testwagen is de GLA 220 CDI uitvoering, de topversie uit de catalogus. Dit wil zeggen een 2,1 liter grote dieselmotor met 170 pk. Daarmee stuur je hem in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij heeft genoeg koppel om ook bij lage toeren krachtig weg te geraken. De motor draagt wel zijn ouderdom. Daardoor klinkt hij rumoerig onder belasting. Dat is bij de concurrenten toch beter ingekleed. Wil je iets goedkoper of gewoon minder vermogen dan heb je nog de GLA 200 CDI met 136 pk. Beide motorisaties zijn verkrijgbaar met het 4Matic systeem.
Bij de GLA 220 CDI komt automatisch de gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling en 7 verzetten. Het 4Matic-systeem stelde niet teleur maar uiteraard is het eerder een veiligheidsfunctie in een crossover. De 7G-tronic is een zachte DCT-automaat. Schakelen verloopt vlot, alleen uit stilstand kan hij nogal enthousiast uit de startblokken springen.
Daarbij komen we aan bij het rijgedrag van de GLA. Dat zit helemaal goed. De GLA heeft 1,5 cm meer bodemvrijheid gekregen dan de A-klasse waardoor de rijervaring er beter op is geworden. Dat voelt soepel, en met iets meer vergevingsgezindheid dan de A-Klasse gaat hij over onze versleten wegen. Het 4Matic systeem regelt het vermogen tussen voor- en achterwielen, met de nadruk op voorwielen wel. Onderstuur bij schofterige acties kan voorvallen maar de wagen redt zichzelf prima.
kostelijk
Tja, bij Mercedes, maar ook bij de concurrenten, laat je altijd een serieuze zak geld achter. Zo moet je voor de GLA 220CDI - met 4Matic - rond de 38.357 euro rekenen, een tweewielaangedreven versie kost 36.179 euro. Kan je leven met 136 pk, dan zit je tegen de 31.000 euro voor de GLA 200 CDI, helemaal onderaan zit de GLA 180 CDI met 110 pk voor 29.645 euro. De GLA 220 CDI is een vlot baasje en naar ons gevoel zal de doelgroep zich ook tevreden kunnen stellen met een GLA 200 CDI. Er is natuurlijk ook nog benzine maar deze testen we later voor u in een aparte rijtest.
Conclusie
Als we de GLA een procentuele score zouden moeten geven dan krijgt hij een hele mooie 80 procent. De wagen op zich is prima, de motorisatie is niet de nieuwste en zeker niet de stilste maar wel zeer vlot en zuinig. In combinatie met de automaat en 4Matic prima. Daarbovenop ziet hij er niet verkeerd uit. De paar puntjes van kritiek zijn persoonlijk te interpreteren. Misschien mis je die beenruimte helemaal niet en hou je wel van dat tabletachtige navigatiescherm.
Specificaties
Vermogen | 163 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 495 kg |
Topsnelheid | 215 km/u |
Prijs basismodel | € 28 798 |
0 tot 100 km/u | 8.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 421 L |
Max. kofferinhoud | 1 234 L |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
BIV | € 140 |
Rijtaks | 402 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen