Dat de voorwielaangedreven Active Tourer bij BMW geen ééndagsvlieg is mag wel duidelijk zijn, een afgeleide dient zich enkele maanden na diens lancering al aan. In de vorm van de Gran Tourer, met meer ruimte en optioneel zeven zitplaatsen.
Kijk, we zouden heel flauw kunnen zijn en jullie kunnen doorverwijzen naar onze rijtest met de BMW 2 Reeks Active Tourer. Want grof gezegd valt er buiten de 20 extra centimeters op deze Gran Tourer geen verschil op te tekenen. Toch mag je daardoor deze variant niet in een vergeten hoekje plaatsen, want in de toekomst kan het wel een de sterspeler worden van beiden.
Even pompen
Verwacht geen compleet nieuw model te vinden in deze Gran Tourer, net zoals Volkswagen een Golf Plus heeft - excuseer een 'Sportsvan' -, is deze Gran Tourer (GT) een met de fietspomp vergrote Active Tourer (AT). Ideaal voor mensen die een MPV van BMW willen maar niet echt hun ruimtegading vonden bij de AT. Specifiek lappen de ingenieurs er tussen de wielbasis zo'n 11 centimeter en achter de achterste wielen nog eens 10 centimeter bij. Voor een totaal van 21 gewonnen centimeters.
Ruimte die vooral de achterste én de daar nog eens achter zittende passagiers ten goede komt, want de Gran Tourer pakt uit met 7 zitplaatsen. Twee extra stoelen in de koffer dus, die vooral hun nut vinden bij tieners of als noodoplossing voor volwassenen. Goed om weten is dat die zitplaatsen eigenlijk optioneel zijn, betaal je minder, dan krijg je eigenlijk ook meer kofferruimte. En we hebben nu al een sterk vermoeden dat het daar bij de meeste klanten om zal draaien.
De stoerste der MPV's
Hoewel de GT sterk genen deelt met de AT kan je uiterlijk beide knapen meteen van elkaar onderscheiden. Bij de Gran Tourer wordt de achterkant namelijk helemaal recht getrokken. Het oogt daardoor misschien wat zwaarder op de achterpootjes, anderzijds win je daardoor nog eens aan plaats in de koffer. Begin je het concept van deze Gran Tourer te snappen?
Het resultaat zorgt er alvast voor dat deze Gran Tourer nog meer dan de Active Tourer op een vormloze massa lijkt. Je kan tenslotte maar zoveel doen met vierkante dimensies. Wel moet gezegd worden dat het BMW-sausje de MPV goed bevalt. De scherp gesneden lichten, contouren op de flank en de (optionele) dubbel einddempers achteraan maken hem - eerlijk is eerlijk - tot de stoerste der MPV's.
Tot in de puntjes
Vanbuiten nog stoer, vanbinnen vooral fraai afgewerkt. Dat moet ook wel als je pretendeert de 'eerste premium zevenzits MPV' in het segment te hebben. De cabine wordt tot op de laatste vijs overgenomen van de Active Tourer. Een plaats die gekenmerkt wordt door ruimte, een strakke middenconsole met op elkaar gestapelde bedieningselementen en een zwevend schermpje erbovenop.
Heb je nog een zijvak in je geldbeugel, dan verrijkt het interieur zich met een head-updisplay, panoramisch dak en een knoert van een iDrive-knop op de middenconsole om al het infotainmentgeweld te bedienen. Mobiel internet, tv-schempjes voor passagiers achterin, een Harman-Kardon geluidsysteem,... de sky is the limit. En hoewel je zou kunnen zaniken dat het flauw van BMW is dat je overal voor moet bijbetalen, kunnen we geen andere MPV in het segment vinden die zoveel optiemogelijkheden toelaat. Dat op zich is al bewonderenswaardig.
18+
Of er een rijdynamisch verschil valt te merken tussen de Gran Tourer en zijn korter bemeten broertje? Minimaal. Het is te zeggen, de groter dimensies zorgen er alvast voor dat - ongeacht de uitvoering - de GT altijd enkele tientallen kilo's meer moet meezeulen. Dat heeft natuurlijk altijd een impact op krappe inhaalmanoeuvres en scherp bochtenspel. Maar in de realiteit zal je daar bitter weinig van voelen.
Wij stuurden de 20i met voorwielaandrijving en de 20d xDrive met vierwielaandrijving over de nogal rechte wegen van Kroatië. Met twee of drie passagiers torretjes die zeker niets te kort komen. Vanzelfsprekend als je beseft dat zo'n 20i eigenlijk hetzelfde blok gebruikt als de MINI Cooper S. Spannender wordt het met de kleinere driecilinder, die komt er als 16d en 14d en beschikt in die laatste configuratie over amper 95 pk. Wij zouden alvast angstzweet krijgen als we met zevenen een Franse bergweg ermee moeten oprijden. Nee, ga maar niet onder de 18i of 18d.
Waarom zo'n Active Tourer
Wanneer je voor de Active Tourer dan wel de Gran Tourer moet gaan, het is ons niet helemaal duidelijk. Meer nog, we hebben het gevoel dat de Active Tourer wat van zijn verkoopredenen verliest. Zo kan je in de Gran Tourer dankzij de verlengde achterkant 645 liter stouwen. Met alle stoelen (behalve de voorste zitrij) plat, groeit dat getal tot 1.905 liter. De AT, daar kan je maximaal 468 liter en 1.510 liter in kwijt.
Misschien dat de prijs een klassenverschil creëert? Wel, ook niet echt, want de Gran Tourer kost in elke motorconfiguratie zo'n 1.300 euro meer. Kleingeld vergeleken met de ruimtelijke meerwaarde. Voor het uiterlijk moet je hem tenslotte ook niet laten liggen. Oké, de Active Tourer is nog iets sportiever gelijnd, maar een schoonheid zal dat ook nooit worden. Grootste concurrent voor de Gran Tourer is de Renault Espace, die kost ongeveer evenveel (als je opties in rekening gaat houden) maar beschikt nog eens over een vrachtlading aan meer plaats.
Conclusie
De 2 Reeks Gran Tourer is groter, nog wat praktischer en marginaal duurder dan de Active Tourer. Daarnaast weet hij hetzelfde rijgedrag neer te zetten als die AT waarmee ook de Gran Tourer zich kan bekronen tot de strakst sturende MPV in het segment. Een BMW voor zeven personen met voorwielaandrijving; met onze emotie kunnen we het niet goed praten, maar de Gran Tourer heeft onze ratio helemaal overtuigd.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen