Rijtest

Rij-impressie: Lexus RX 450h (2015)

De Lexus RX baande in het verleden de weg van de hybride SUV, een ondertussen tot autosnelweg gevormde route die wordt bereden door plug-inhybrides aller lande. Of de vierde generatie RX 450h zijn mannetje weet te staan tussen al dat geweld of richting de B-weg wordt gestuurd? We deden de test.

Laten we meteen met de deur in huis vallen; Ja, de vierde generatie RX 450h is nog steeds een hybride en nee, je kan hem niet in het stopcontact steken zoals de BMW X5 40e van je zelfstandige buurman. Daarmee maakt Lexus een unieke wending in haar pioniersschap, ietwat ondoordacht zou je zelfs kunnen zeggen. Want ongeveer elk zichzelf respecterend merk komt op de proppen met een plug-inhybride SUV.

De Japanners geloven wel in de technologie, daar niet van, maar ze vinden dat het publiek er niet klaar voor is. Wie ze daarvoor bevraagd hebben, het is ons een raadsel, al mag je natuurlijk het succes van de plug-in hybride in België (mede dankzij het gunstig belastingklimaat) niet extrapoleren op wereldvlak.

Drie op de tien

Hoe dan ook, de RX blijft een Halo car voor het Japanse merk. Geen wonder, als je weet dat drie op de tien Lexussen (Lexi?) die ooit over de toonbank zijn gevlogen zo’n RX zijn. Voor generatie nummertje vier bouwt het merk alvast op evenveel pijlers; Een meer uitgesproken design, een luxegevoel, intelligente innovatie en een dynamisch rijgedrag.

Image
Rij-impressie-Lexus-RX-450h-Hybride-2015

Bon, als ze zelf bouwelementen van de nieuwe RX geven, waarom zouden we hem daar dan niet op beoordelen?

Bolder design

Visueel is het gewoonweg onmogelijk om geen mening te hebben over de RX, ongeacht er nu F Sport-bumperwerk op kleeft of niet. De invloeden van de IS, RC en NX zijn niet ver af en brengen zich ten berde in lijnen die het midden houden tussen een namiddag Japanse Anime kijken en een avondje noest origami vouwen tijdens een LSD-trip.

Image

Kortom: een product dat we ondertussen van Lexus gewend zijn, met gapende Spindle-grille vooraan, gehouwen heuplijnen op de flanken en gesneden kofferklepwerk achteraan. Bolder dan voordien? Jazeker. Uiterlijk de strafste van het gamma? Nou, de NX kaapt die prijs eerder weg. Mooi? Tja, kleuren en smaken…

Luxegevoel

In het kort; dat zit helemaal snor. Want binnenin steekt alles zeer verfijnd in elkaar. Zeer on-Duits trouwens als je naar de getrapte opbouw van het dashboard kijkt. Wel herkenbaar Duits is het zwevende navigatiescherm bovenop dat dashboard. Optioneel tot maar liefst 12,3-duims groot en de visuele hub van het gehele infotainmentscherm dat zich nog steeds laat bedienen via de muis op de middenconsole.

Image
Rij-impressie-Lexus-RX-450h-Hybride-2015

Potentiële kopers zullen ook waarderen dat navigatie, achteruitrijcamera, Led-lichten rondom en getinte ramen gewoonweg standaard zijn op de RX. Optioneel kan je een extra zweem van luxe oproepen door een gigantische head-updisplay, verwarmde & gekoelde stoelen en laser gesneden hout - dat Yamaha ook gebruikt voor haar piano's - op de middenconsole. Nee, binnenin voel je je niet bekocht in zo'n RX.

Eindelijk een merk dat het begrijpt

Tegenwoordig haal je het echter niet meer met enkel een speciale houtinleg. Technologisch moet je bakens verzetten om indruk te maken. Echt verleggen doet de RX ze niet, maar onderhuids puilt de Japanner uit van de technologie. Zo is het Lexus Safety System standaard op de RX. Daarmee beschik je over een adaptieve cruise-control, noodremsysteem en adaptieve lichten.

Image
Rij-impressie-Lexus-RX-450h-Hybride-2015

Al vallen al die mumbo's zoals Parking Assist Monitor, Blind Spot Monitoring en automatisch grootlicht in het niets tegenover de jumbo genaamd Smart Power Tailgate. Met die optie kan je de koffer openen zonder op een knop te moeten duwen. Nu horen we jullie al denken; Joepie, wederom zo'n ding dat je onder de auto laat schoppen en nooit werkt... Wel, dit systeem werkt iets anders, want je moet met je hand (of schouder) traag langs het Lexus-logo op de koffer bewegen. Als die je detecteert (en de sleutel dicht genoeg in de buurt is), dan gaat de klep automatisch open. Een systeem dat - tegenover het onder de carrosserie-schoppen - 10 keer van de 10 keer werkt. Eindelijk.

Plug Minus

Onderhuids borduurt de RX 450h verder op de vorige generatie, met bewerkingen op kritische punten. Het resultaat is een carrosserie die 30 procent stijver is en de toevoeging van een adaptieve variabele ophanging. Daardoor laveert de RX zeemzoet over de weg, zelfs op 20-duimers. Verrassend, want van een SUV die dik 2 ton meezeult zou je toch verwachten dat luchtvering een must is. Puik werk dus van de Japanners.

Image
Rij-impressie-Lexus-RX-450h-Hybride-2015

Iets minder puik is de aandrijving van de 450h. Lexus doet namelijk nog altijd beroep op een atmosferische 3.5-liter V6 die ze koppelen aan een batterijpak. Die laatste doet niet meer dan de verbruikswonde van de V6 drukken. Want in wezen is het gewoon een zuipschuit gekoppeld aan een zeurende CVT-versnellingsbak met weinig potente prestaties. Het verbruik en de CO2-uitstoot liggen dankzij die batterijen dan wel op 5.2 l/100 km en 120 g/km CO2, mits plug-inhybride-technologie zou dat nog zo veel lager kunnen liggen. Want laten we eerlijk zijn, een puur elektrische range van 3 kilometer is tegenwoordig niets meer om mee uit te pakken.

Welke concurrentie?

Lexus probeert haar klanten dan ook op prijsvlak te overtuigen. Vanaf 62.500 euro staat er namelijk zo'n RX 450h voor de deur. De topmodellen (F Sport- en Privilege-line) flirten met de grens van 80.000 euro. Echt vergelijken met de rest kan je niet, want tegenwoordig is elke SUV met batterijen aan boord ook meteen een plug-in. Zo heb je de Porsche Cayenne E-Hybrid voor 85.910 euro. Al hoef je niet zoveel duiten neer te leggen, want een Volvo XC90 T8 en BMW X5 40e heb je voor respectievelijk 70.150 euro en 72.850 euro.

Image
Rij-impressie-Lexus-RX-450h-Hybride-2015

Modellen die qua afwerking en luxe niet zoveel meer kunnen geven dan de Lexus, maar wel met een veel lagere CO2 kunnen uitpakken dankzij de tig malen grotere elektrische range.

Conclusie

Ooit de ontdekker van een een geheel nieuw hybride-eiland, deze RX. Echter durfde de vierde generatie niet verder varen tot het beloofde land van de plug-inhybride. Daar kan dan wel een globale redenering achter zitten, in België schiet je daardoor in eigen voet. Dat is zonde, want puur op vlak van afwerking, luxe en rijcomfort is dit één van de meest aangename SUV's op de markt.

Specificaties

Vermogen313 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 100 kg
Topsnelheid200 km/u
0 tot 100 km/u7.70 sec
CO2-uitstoot120 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen