Op deze grijze zondag lanceert BMW de eerste plug-in hybride in hun basisgamma. Een omslachtige omschrijving om aan te duiden dat naast de i3 en i8 nu ook de conventionele BMW's aan de laadkabel kunnen.
BMW mocht er stilaan wel aan beginnen, want de Volvo XC90 T8 Twin Engine en de Porsche Cayenne S-Hybrid zijn hem al voorgegaan. Met de komst van de Audi Q7 e-Tron wordt het segment van plug-in hybride SUV's stilaan goed bevolkt.
drie motoren
BMW kiest voor de aandrijving van de X5 xDrive40e voor een 2.0 TwinPower viercilinder benzinemotor met 245 pk en 350 Nm. Hij wordt bijgestaan door twee elektromotoren, eentje met 83 kW (113 pk), een andere met 55 kW (75 pk). Het gekoppelde vermogen komt daarmee op 313 pk en 450 Nm te liggen. Dat is een stuk minder dan bovenvernoemde concurrenten.
BMW laat de X5 xDrive40e in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u rijden en begrenst de topsnelheid op 210 km/u. In elektrische modus ligt de begrenzer op 120 km/u. Volledig elektrisch rijd je overigens 31 km ver. BMW geeft een CO2-uitstoot van 77 g/km op voor deze X5 xDrive40e.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden