Officieel: BMW X5 xDrive40e

bmw-x5-xdrive40e-01

Op deze grijze zondag lanceert BMW de eerste plug-in hybride in hun basisgamma. Een omslachtige omschrijving om aan te duiden dat naast de i3 en i8 nu ook de conventionele BMW's aan de laadkabel kunnen.

BMW mocht er stilaan wel aan beginnen, want de Volvo XC90 T8 Twin Engine en de Porsche Cayenne S-Hybrid zijn hem al voorgegaan. Met de komst van de Audi Q7 e-Tron wordt het segment van plug-in hybride SUV's stilaan goed bevolkt.

drie motoren

BMW kiest voor de aandrijving van de X5 xDrive40e voor een 2.0 TwinPower viercilinder benzinemotor met 245 pk en 350 Nm. Hij wordt bijgestaan door twee elektromotoren, eentje met 83 kW (113 pk), een andere met 55 kW (75 pk). Het gekoppelde vermogen komt daarmee op 313 pk en 450 Nm te liggen. Dat is een stuk minder dan bovenvernoemde concurrenten.

bmw-x5-xdrive40e-

BMW laat de X5 xDrive40e in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u rijden en begrenst de topsnelheid op 210 km/u. In elektrische modus ligt de begrenzer op 120 km/u. Volledig elektrisch rijd je overigens 31 km ver. BMW geeft een CO2-uitstoot van 77 g/km op voor deze X5 xDrive40e.

bmw-x5-xdrive40e-

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Michielm 11:26
afbeelding van Michielm

Is er ook al een prijs bekend?

Yvesw 11:30
afbeelding van Yvesw

Op moment van schrijven nog niet. Morgenvroeg bellen we meteen naar BMW België voor meer info ;-) Al zullen ze daar waarschijnlijk ook nog moeten onderzoeken voor hoeveel ze hem in de vitrine gaan plaatsen...

Jeffrey 21:33
afbeelding van Jeffrey

Had ergens vanaf 80000 euro gelezen

Black Sheep 00:08
afbeelding van Black Sheep

Steeds meer van die plug-in toestanden, straks heeft elke auto dat standaard. Een vraagje aan de redactie: hoeveel kost ongeveer het om bij je thuis in één of twee oplaadpunten te voorzien (gesteld dat een doorsnee-huishouden twee auto's heeft). Zal wel wat meer zijn dan een kabeltje trekken denk ik, ook in de elektriciteitskast zullen aanpassingen moeten gebeuren.

Adriaan 09:10
afbeelding van Adriaan

Thuis moet je gewoon een 16amp stekker voorzien per auto (akkoord, snel laden heeft meer nodig, maar voor gewoon thuis kom je ruimschoots in mijn mening toe met 16 amp) dus per auto heb je een apart circuit nodig die elk hun eigen 16 amp zekering hebben in de zekerkast. Voor veel mensen zal dat geen extra bedrading met zich meebrengen, aangezien veel zekeringen tegenwoordig evengoed op 20amp zitten. Je zal gewoon moeten oppassen dat je geen twee auto's tegelijk aansluit die alle twee tegelijk 20 amp elk gaan trekken, want veel huis tuin meters krijgen maar 40 amp binnen.

Nuja, ik ben geen specialist, dus als ik fout ben, please correct me!

Yvesw 15:31
afbeelding van Yvesw

Prijzen van zo'n oplaadbox gaan van 895 euro tot 2.540 euro voor ééntje met 7-duims aanraakscherm, 32 amp en toegang tot laadinformatie via internet. Best prijzig dus. :-)

Al kan je gewoon de stekker altijd in een regulier stopcontact steken natuurlijk...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws