Rijtest

Rijtest: Lexus GS 300h facelift (2016)

Er waait een frisse wind doorheen Lexus. En alles dat niet compleet nieuw is, wordt wel in het nieuw gestoken. Zo ook de GS, die laatst een opfrisbeurt kreeg. Of hij daardoor meer dan ooit een vuist kan maken tegen de gevestigde orde? We zochten het uit.

Wat een segment om in te moeten opereren, dat van de hogere middenklasse. Met de Mercedes E-Klasse, BMW 5 Reeks, Audi A6 en Jaguar XF zijn de concurrentiële voorbeelden legio. Je moet dus al verdomd straf uit de hoek komen om nog opgemerkt te worden. Laat dat nu net iets zijn waar Lexus de laatste jaren een sterke constructeur in is. Zonder verpinken geven ze namelijk toe dat ze met hun design willen choqueren om te choqueren.

Dat is bij de GS niet anders. Een compleet visueel monster in F-trim maar ook zonder die sportieve addendum valt de sedan op in het straatbeeld. Al zeker getooid in het 'Copper Brown', een bruine kleur die in het zonlicht uitpakt met knaloranje flakes. Waarmee we meteen misschien ook wel de grootste nieuwigheid van de facelift beet hebben. Zes nieuwe kleurtjes voegt Lexus namelijk toe aan de al bestaande vijf keuzes. Al werden natuurlijk ook 'spoelvormig' smoelwerk, velgen en (led)lichten voor- & achter aangepast. Kortom, de Japanner loopt mooi in tred met z'n broertjes.

Naast den Duits

Zo'n twee jaar geleden was het dat er nog eens een GS voorbijkwam op de AF-redactie. Het zou dus knullig zijn om te zeggen dat we het interieur nog konden voelen van toen in onze duimen van vandaag. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de gebruikte materialen er met de facelift stevig op vooruit zijn gegaan. Het gigantische 12,3-duims infotainmentscherm blijft, alles er rond werd net iets kwalitatiever in elkaar gevezen.

Image
rijtest-lexus-gs300h-facelift-2016

We durven er zelfs onze hand voor in het vuur steken dat je bij de premium Duitsers niet met veel beter gerief thuis komt. Nu ja, er blijven enkele Japanse kwinkslagen overeind staan zoals het lelijke slotje voor het handschoenkastje en de afschuwelijk onhandige 'Lexus-Muis' waarmee je het infotainmentsysteem moet bedienen. Waarom Lexus daar aan vast blijft houden, het is ons een raadsel. Wel een dikke duim voor de stilte in het interieur, dat is om comfortabele duimen en vingers af te likken. Wel zonde dat bij snelheden boven 120 km/u windgeluiden aan de bestuurderskant de kop op steken. Maar goed, in België mag je eigenlijk niet sneller...

Geen zwarte wolk

Diesels moet je nog steeds niet zoeken onder de kap bij Lexus, de hybridetechnologie, die wordt tegenwoordig soms op het schap gelaten. Zo heb je de GS F met een knoert van een atmosferische V8 en de 'reguliere' GS als 350 AWD en 200T. Die laatste twee maken de oversteek met onze landsgrens echter niet, de F-variant gelukkig wel. Daarnaast heb je nog twee hybridekeuzes, de 450h en 300h. Die eerste doet het met V6, de laatste met een viercilinder.

Image
rijtest-lexus-gs300h-facelift-2016

Gecombineerd met een elektrische motor is die 300h goed voor een systeemvermogen van 223 pk. Inderdaad, geen verschil met het pre-facelift-model. Desalniettemin houdt de viercilinder dankzij de Atkinson-cyclus en de nodige slimme technologieën het kroontje vast van het motorblok met de meest thermische efficiëntie ter wereld. Belangrijk natuurlijk als je de groene knaap van het gezelschap wilt zijn.

ZondagLoom

Dat merk je ook aan de vermogensafgifte van de GS 300h. Want de configuratie laat zich het liefst zondagochtendloom rijden. Spreek je echter het volle blik bonen aan, dan zeurt zoals steeds de motor (lees: de E-CVT). Een euvel dat zelfs niet kan opgelost worden door de schakellepels achter het stuur. Want hoewel je daarmee 'versnellingen kan simuleren' zal het systeem bij volgas nog steeds een bepaald toerental aanhouden. Of in mensentaal: je kan 190 km/u halen in 2de en zonder problemen vertrekken vanuit stilstand in 6de om in 9 seconden naar de honderd te snellen.

Image
rijtest-lexus-gs300h-facelift-2016

Toch zijn de rijprestaties van de GS onder handen genomen. Met dank aan een stijver koetwerk en een eveneens strakkere stuurkolom. Het maakt alvast dat je iets meer feedback krijgt tijdens het rijden dat audiovisueel gefilterd wordt door de betere geluidsdemping. Maar om nu te stellen dat de Sport S-modus de GS verandert in haarscherpe koek, dat is een ander paar mouwen. Comfort blijft ten alle tijden primeren.

Spotdrijfprijs

Comfort dat zich doortrekt naar de prijslijst. Want geen duizenden verschillende instapmotoren en ellenlange pagina's aan opties, gewoonweg 5 uitvoeringen. Waarbij de goedkoopste 44.990 euro moet kosten en de duurste 63.400 euro. De sweet spot is de Business Edition met een prijskaartje van 45.240 euro. Want in ruil voor die prijs krijg je alle veiligheidssnufjes (rijstrookassistent, pre crash safety, verkeersbordherkenning, adaptieve cruisecontrol), het 12,3-duims infotainmentscherm met navigatie, stereo met 12 luidsprekers, wegschuivend stuur en zetel bij in- & uitstappen, bi-led koplampen met automatisch grootlicht en ga zo nog maar een half uurtje verder.

Image
rijtest-lexus-gs300h-facelift-2016

We dagen je alvast uit om een Duitser vergelijkbaar uit te rusten en dan de prijs te aanschouwen. Een pijnlijk zicht zal het zijn, neem het van ons aan. Zeker omdat je dan ook nog eens boven de 104 g/km C02 komt. Je kan de GS 300h dan ook het best bekijken als het spotgoedkoop broertje van de plug-inhybrides.

Conclusie

Een vreemde wijn die telkens wat beter gaat smaken, deze GS 300h. Niet zo potent en zuinig als een plug-inhybride maar wel een zee van comfort. Eigenzinnig comfort trouwens, want de Japanners slagen er als geen ander in om je een uniek gevoel te geven, daar waar alle Duitsers steeds meer op elkaar beginnen te gelijken. Nu nog dat Plug-voorvoegsel er aan plaatsen (en dito stekker) en de GS behoort tot de topwijnen in autoland.

Image
rijtest-lexus-gs300h-facelift-2016

Specificaties

Vermogen223 pk
OverbrengingE-CVT
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 770 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs basismodel€ 44 990
0 tot 100 km/u9.00 sec
Gemiddeld testverbruik7.40L/100km
Max. kofferinhoud458 L
CO2-uitstoot104 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen