Rijtest

Rijtest: Kia Optima SW (2017)

In het D-segment spelen zonder breakversie? Dat is als een lunchmenu aanbieden zonder dessert. Het kan wel, maar je gaat er minder klanten mee over de vloer krijgen.

Want als je in Europa van belang wil zijn op de automarkt dan heb je van elke berline wel een break. En dat is wat ze bij Kia nu ook begrepen hebben. De Optima is op de redactie een zeer gewaardeerde auto, al zien we dat niet weerspiegeld in de verkoopscijfers van het model. Een beetje een onderkend geheel dus, zou de toevoeging van een SW-variant daar wat aan kunnen veranderen?

Qua uiterlijk mag de Optima SW er alvast wezen. Liefst in het wit, dan worden de gracieuze maar toch vlot ogende lijnen wat benadrukt. En eigenlijk het allerliefst met een GT-Line pakket gemonteerd, want dan lijkt je auto pas echt sportieve ambities te hebben. Nu, ook zonder die GT-trim kan de Optima SW zich bewijzen. Vanaf de C-stijl wijkt de SW af van de berline, met een kont die wat de hoogte in lijkt te gaan. Al bij al werd niet zoveel afgeweken van de Sportspace Concept, want zelfs de geest van de concept-diffusor is nog aanwezig op het productiemodel.

royale benen

Binnenin mag de Optima SW pronken met een pak bagageruimte. 552 liter met de achterzetels rechtop, tot zelfs 1.686 liter met diezelfde zetels neergeklapt. Dat laatste maakt hem tot één van de breaks die het meeste bagage kunnen slikken in dit segment. De 552 liter mag dan niet zoveel zijn, daarvoor krijg je een royale beenruimte op de achterbank in de plaats. Ergens moet je kiezen natuurlijk. Kia zorgt verder voor een kofferindeling op rails zodat je bagage niet de hele tijd doorheen de koffer ligt te zeilen.

Qua afwerking is er voor deze Optima niets aan te merken, de gebruikte materialen maken alweer een stap voorwaarts tegenover de vorige generatie Optima. Kia werkt het interieur goed uit, met een ergonomische bediening van de meest gebruikte interfaces zoals navigatie en airco. Vrij sober, maar functioneel. Wie dat wil krijgt een hele hoop camera's om de wagen zonder brokken in en uit de parkeerplaats te manoeuvreren. Voor de radiogeluiden deed Kia beroep op Harman Kardon, zodat je ook hier niets te klagen hebt over de akoestiek binnenin de wagen.

Onder de kap van onze Optima SW geen GT-motorisatie, wel de bekende 1.7 CRDi. De automaat die we destijds meekregen is tegenwoordig vervangen door een versnellingsbak met dubbele koppeling. Dat is een goeie zaak, want die bak gaat vloeiend door de versnellingen heen, om je op kruissnelheid te brengen. Verwacht echter geen sportieve prestaties hier, de combinatie met de 1.7 is daar niet voor bedoeld.

Waar hij wel voor bedoeld is, zijn de snelwegen die we hier rijk zijn. Als autobahncruiser is deze combinatie de juiste. Bij accelereren laat de motor zich dan weer horen, en het hogere gewicht van de Optima zorgt ervoor dat de wagen zelf ook niet de sportieve aspiraties kan waarmaken die zijn GT-Line badge willen doen geloven.

in de centen

Op dit moment biedt Kia de Optima SW aan met deze 1.7 CRDi en met de 2.0 benzine voor de GT. De versie met automaat krijgt de 7 traps versnellingsbak met dubbele koppeling, de andere versies doen het met een manuele zesbak. De 1.7 CRDi is er vanaf 28.890 euro, de GT betaal je 42.290 euro. Vergis je echter niet, voor de GT-Line met 7-DCT betaal je zelfs 42.690 euro. Binnenkort zou daar nog een plug-in hybride bijkomen, al is die voorlopig enkel beschikbaar als berline.

conclusie

Bij Kia hebben ze hun huiswerk goed gemaakt. De Optima SW is een degelijke break geworden die de beenruimte van de berline combineert met wat extra laadruimte. Gooi daar nog een degelijke afwerking en een aangenaam uiterlijk bovenop, en je vraagt je af waarom de Optima geen beter aanzien geniet dan het imago dat hij nu heeft. Misschien zit de prijs daar voor iets tussen, want bovenstaand bedrag is voor de gewone man toch al fors voor een Kia, ook al is hij dan heel goed uitgerust.

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrenging7-DCT, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 535 kg
Topsnelheid203 km/u
Prijs testwagen€ 42 690
Prijs basismodel€ 28 890
0 tot 100 km/u11.10 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Min. kofferinhoud552 L
Max. kofferinhoud1 686 L
CO2-uitstoot120 g/km
BIV€ 634
Rijtaks315

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen