Rijtest

Rijtest: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4WD CVT (2018)

Het Japanse Mitsubishi zit wat in het slop op West-Europese bodem. Met een verouderd en tevens vrij beperkt gamma. De Eclipse Cross moet daar verandering in gaan brengen. Door met zijn kwaliteiten het C-SUV-segment frontaal binnen te rijden. Of hij daar echter potten kan breken?

De laatste nieuwe wagen die Mitsubishi op de markt bracht? Een compacte hatchback die last minute nog de naam van een vroegere monovolume kreeg opgespeld, over een interieur uit de jaren 90 beschikt en een prijs draagt waarvoor je stukken beter gerief bij de concurrentie kan vinden. Nee, de Spacestar is alles behalve een hoogvlieger. Maar nu, nu is het tijd voor verandering met deze Eclipse Cross die het voortouw neemt voor een wervelwind van verandering bij de dealers.

Veranderingen op til

Wat we daar mee willen zeggen? Mitsubishi zit in een overgangsfase. Want na jaren van terugvallende verkoop en verouderde producten moest het eigenzinnig Japans bedrijf stappen ondernemen. De eerste keuze? Zich volledig toe te spitsen op de SUV, crossover en pick-upmarkt. De volumes gaan halen waar ze gedraaid worden zeg maar. Met een rits aan SUV's op de planning. Al viert het merk haar honderdste verjaardag ook nog op een andere manier.

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Zo werd twee jaar geleden duidelijk dat de Renault-Nissan-alliantie, één van de grootste autoconcerns ter wereld, besloot haar schouders onder Mitsubishi te steken. Waardoor het Japanse merk kan tappen uit de knowhow-vaatjes van Renault en co. Voor we echter een nieuwe Mitsu op basis van de Clio krijgen eerst nog deze Eclipse Cross natuurlijk.

100% Mitsu

Eentje die nog 100 procent teert op technologie en kennis van Mitsubishi, eigenzinnige keuzes incluis. Te beginnen met het design. Mooi of lelijk, we laten het in het midden en gaan voor gespierd polariserend. Niet onbelangrijk in een segment dat zo uitpuilt van design-generica dat het zo uit het kantoor van een 55-jarige uitgebluste ambtenaar lijkt te lopen.

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Eerder Toyota CH-R dan Volkswagen Tiguan dus. Of - gek genoeg - een opgeblazen Honda Civic, met dank aan de in twee delen gesplitste achterruit. En hoewel je zou denken dat daardoor het zicht naar achteren schabouwelijk is valt dat heus mee. Beter dan in elke gespleten achterruitwagen die we ooit hebben gereden. Al kan dat natuurlijk liggen aan de relatief grote proporties van het raamoppervlak.

Salonwasmand

Valt ook mee; de interieurruimte. Dat lijkt op het eerste gezicht niet het geval door de sterk aflopende achterruit. Maar dankzij een achterbank die je maar liefst 20 centimeter (!) kan verschuiven bied je zeeën van been-, hoofd of supermarktzakkenruimte aan. Iets minder onder de indruk zijn we van de lijnen van het interieur. Het oogt minder flitsend als de buitenschulp en verband frivoliteit ten faveure van zwarte plastic en een raar naar voor stekende centrale cluster voor de ventilatiemonden. Stoelverwarming, Apple CarPlay (of Android Auto) en een modern infotainmentscherm? Het zit er wel allemaal in...

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

...Al stopt het bij dat 'er in zitten', want er werd weinig tijd en liefde gespendeerd aan de presentatie. Twee dikke knopjes voor de stoelverwarming vanuit de outlander die ergens op de middenconsole werden gesmeerd, als voorbeeld. Het oogt wat rommelig allemaal. Nu, heb je thuis vaak de wasmand een week op de salontafel staan, dan zal je heus geen last ondervinden in het interieur van de Eclipse Cross.

Evo-genen

Of de Eclipse Cross wat punten terug kan winnen op rijvlak? Wees maar zeker! Want in een wereld van voorwielaangedreven hoogpotige softroaders zet het merk een statement neer. Met dank aan de, weliswaar optionele, S-AWC-aandrijving. Dat is Mitsubishi-jargon voor Super-All Wheel Control en kent zijn origine in de Lancer Evo. Kijk, nu hebben we je aandacht, niet? Maar goed ook, want het is geen hippe marketingterm voor een systeem dat standaard de voorpootjes aanspreekt en in het beste geval 10 procent van de kracht naar de achterwielen kan sturen.

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Nee, S-AWC is een permanent 4WD-systeem met Mitsu's gepatenteerde - en wederom vanuit de rallygenen van de Evo ontstaande - Active Yaw Control. Allemaal pientere technologie die het rijgedrag van de Eclipse Cross extra in de verf moeten zetten. Met verve trouwens, want de C-SUV vliegt kwiek in en evenzeer uit de bocht. Sportief zonder echt de nadruk te leggen op 'sportiviteit'. Want ook 'comfort' behoort tot de kwaliteiten van de Eclipse Cross. Laten we het er dan ook op houden dat het systeem het beste uit het onderstel weet te halen.

Zuipen als een GSX

Een dikke 2-liter viercilinder turbobenzine als sparingspartner? Wel, de titel zal het al hebben weggegeven maar de Eclipse Cross doet het steevast met een 1.5-liter grote turbobenzine, desgewenst (en in ons geval) gekoppeld aan een CVT. 163 pk en 250 Nm sterk is dat blok en een reactie van het Japanse merk op de steeds strengere econormen. Alleen is het wat een pleister op een beenbreuk, want met een CO2-uitstoot van 159 g/km en een normverbruik van zeven liter is het niets om over naar huis te schrijven. Meer nog, het was niet ongebruikelijk dat bij korte verplaatsingen het verbruik een pittige 14 liter bedroeg. Jawel, dat las je goed.

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Zuipen als een Eclipse GSX van weleer dus zonder daar echt charme voor in de plaats aan te bieden. Onder leiding van de CVT - die evenwel 8 'trappen' simuleert - voelt het blok matig pittig maar vooral los van de rij-ervaring. De Eclipse Cross snakt dan ook naar een fijnere aandrijflijn. Al kan mogelijks de manuele 6-bak soelaas brengen. Toch bestelt in België 1 op 3 kopers 'm in het hoogste afwerkingsniveau met de CVT én S-AWC.

Pure koffie

Waardoor één op drie 37.490 euro neerlegt voor zijn Eclipse Cross (op papier, thans). Het instapmodel met hetzelfde blok, voorwielaandrijving, manuele zesbak en een rits minder uitrusting kost 26.490 euro. Geen goedkoop baasje dus, deze Eclipse. Al zeker niet als je ziet dat gevestigde waarden en segmenttoppers (denk Qashqai, CX-5, Tucson,...) daar onder gaan met een paar duizend euro.

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Waar deze Eclipse Cross zijn sterkte dan uit moet halen? Uit de typisch Japanse doordachte opstelling van het interieur en dat vierwielaandrijvingssysteem dat geen gefilterde tas is van minderwaardige koffiebonen maar rijp van de plant komt, puur en onversneden. Alleen is het zonde dat niemand in België echt maalt om die geraak-alles-kwaliteiten. Wij willen SUV's met voorwielaandrijving... 115 pk... en een hip kleurtje. Zonde.

Conclusie

De eerste stap naar een nieuw Mitsubishi, deze Eclipse Cross. Een stap die evenwel wat kwaliteiten mist om door te breken op het Europees vasteland. Het is te zeggen; alternatieve kwaliteiten. Want zolang geen zuinige diesel (ja, toch nog) of benzine present tekent voorin zal Mitsubishi het moeilijk hebben om de massa te overhalen in België. Gelukkig staan Renault en Nissan om de hoek klaar om het merk daarin te begeleiden. Of we leggen er ons gewoon bij neer dat het Japanse merk vooral auto's bouwt voor eigen markt en Noord-Amerika. Uiteindelijk... hoe belangrijk is Europa nog in de wereld?

Image
rijtest-mitsubishi-eclipse-cross-2018

Specificaties

Vermogen163 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 495 kg
Topsnelheid200 km/u
0 tot 100 km/u9.80 sec
Gemiddeld testverbruik12.40L/100km
Min. kofferinhoud341 L
CO2-uitstoot159 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen