Rijtest

Rijtest: Honda CR-Z

Een hybride wagen stond niet lang geleden nog synoniem voor de ietwat nerdige Toyota Prius. Niet meteen een toonbeeld van opwindend design. Honda denkt daar nu verandering in te kunnen brengen door de CR-Z te laten herrijzen als eerste sport hybrid.

Dat de wagen hip en fresh is moet ook blijken uit het gebruik ervan in videoclips van popsensaties als Jason Derulo. Deze vermelding gewoon om maar even te duiden op het feit dat Honda er op het eerste zicht wel in geslaagd lijkt te zijn om de CR-Z als sport hybrid goed te positioneren.

De lijnen van de CR-Z verschillen in essentie niet echt veel van die van de originele CRX. De snuit loopt schuin op in een rechte lijn door in de A-stijl. Van daaruit een vrij plat reht dak dat achteraan bruusk stopt door de rechte vrij platte achterkant. De ietwat gedrongen houding van het koestwerk zorgt er al meteen voor dat de CR-Z best een sportief voorkomen heeft. Hij weet ook heel goed de geest van de oude en klassieke CRX opnieuw op te roepen zonder al te nostalgisch over te komen. In de eerste plaats straalt hij één en al moderniteit uit en komt zelfs wat futuristisch over. De voorkant heeft zelfs wat weg van de immer geprezen S2000, en dat kan toch enkel als een compliment beschouwd worden.

Dezelfde indruk krijg je in het interieur. Hier geen enkele gelijkenis met de oude CRX, tenzij je die vergelijking louter zou baseren op het feit of er ook zetels, een stuur en een tellerpartij zijn ingewerkt. Verder lijkt het of je in de cockpit van een straaljager bent terechtgekomen. De knap gevormde sportstoelen nodigen uit om erin plaats te nemen. Ze zitten ook nog eens bijzonder goed waardoor je echt zin krijgt om van start te gaan. Als bestuurder heb je niets te klagen in de CR-Z want de instrumenten zijn mooi om je heen gebouwd. De bediening voor airco bijvoorbeeld staat vlak aan het stuur en kan zo haast met de handen nog op het stuur bediend worden. Zeer handig .

De look van het dashboard is verder ook heel erg knap. De gebruikte materialen voelen zeer kwalitatief aan en dat geeft meteen een gevoel van welbehagen. Het interieur is eveneens best praktisch. De kofferruimte is aan de kleine kant, maar als je de leuning van de achterbank neerklapt heb je toch bijna 600 liter ter beschikking. Meer dan voldoende voor het dagdagelijkse gebruik.

Laat ons nu overgaan tot het echte werk. De sleutel in het contact en de startknop beroeren, dat is wat je moet doen om dit beestje in gang te krijgen. Recht voor je licht de knappe tellerpartij op. De blauw-rode verlichting is zeer duideijk en geeft een heel unieke sfeer aan het rijden met de CR-Z. Aangezien de CR-Z geen fullhybrid is, maar een softhybrid, draait de motor bij starten meteen en heb je niet zoals bij een  Prius dat gevoel van in een elektrische auto te zitten. In de CR-Z heb je de keuze tussen drie verschillende settings. Normal, eco of sport. IN de eco-stand is het gaspedaal iets minder responsief en is de schakelindicator iets strenger wat de bestuurder moet helpen om een gunstiger verbruik te realiseren. Selecteer je de sport-stand, dan krijg je de volle reactie van het gaspedaal en heb je precies ook effectief meer kracht ter beschikking. Het gewicht van de CR-Z is een reden waarom hij ondanks zijn beperktere vermogen best nog vinnig en vlot aanvoelt. Met zijn 1119kg weegt hij bijvoorbeeld 100kg minder dan een Volkswagen Scirocco 1.4TSI. Meteen ook één van de voornaamste concurrenten van deze Japanse sports hybrid. De prestaties van beide wagens liggen wel op hetzelfde niveau. Met het verschil dat de Volkswagen net iets beter presteert dan de Honda. Wellicht te wijten aan de krachtigere en van meer koppel voorziene 1.4 TSI motor.

De CR-Z is zoals eerder aangehaald geen full hybrid, wat wil zeggen dat je niet de mogelijkheid hebt om volledig elektrisch te rijden. De IMA (Integrated Motor Assist) heeft als taak om te assisteren bij acceleratie en om de accu's te laden of te pauzeren wanneer nodig. De 1.5 liter i-VTEC benzinemotor wordt in dit alles bijgestaan door een 14 pk sterke elektromotor wat zorgt voor een maximaal vermogen van 124pk en een koppel van 174Nm. Dat koppel is vanaf 1.000 tpm beschikbaar en dat is een stevig pluspunt van deze hybride opstelling. Het effect op het verbruik is niet zo spectaculair als we het op voorhand verwacht hadden. Het door de constructeur opgegeven gemiddelde normverbruik van 5,0 liter per 100 km hebben we niet kunnen halen. Tijdens de test schommelde het verbruik tussen de 6 en de 7 liter. 

Zonder opties kost een CR-Z 21.990 euro. Zo’n 2.000 minder dan concurrent Scirocco. Hiervoor krijg je een goed uitgeruste wagen met heel wat luxe. Van radio-cd tot automatische airco, alles om het leven aan boord wat aangenamer te maken. Wil je toch net dat ietsje meer? Dan ben je aangewezen op de hogere afwerkingsniveau’s die de namen ‘Sport’ en ‘GT’ meekrijgen. Onze testwagen was een CR-Z GT. Deze 24.990 euro kostende topversie is voorzien van een geweldig Premium Sound audio systeem, glazen panoramisch dak, leder en zetelverwarming. Als optie is er dan nog enkel het 2.200 euro kostende GPS systeem. Naar onze ervaring een systeem dat zeker haar geld niet waard is. Een simpele TomTom klaart de klus veel beter en kost op de koop toe veel minder. Mensen die hun auto graag volledig naar eigen wens aankleden zijn bij Honda ook aan het verkeerde adres, want ze bieden slechts zes koetswerkkleuren aan en over de kleur van het interieur heb je al helemaal niets te zeggen. Hier kan nog aan gesleuteld worden lijkt ons.

Honda heeft knap werk geleverd met deze totaal vernieuwde CR-Z. Het DNA van de oude is goed bewaard gebleven zonder dat men te zeer de nostalgische toer is opgegaan. De CR-Z is het perfecte voorbeeld van een moderne interpretatie van een klassiek succesnummer. 

tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Honda België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen124 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 119 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 27 190
Prijs basismodel€ 21 990
0 tot 100 km/u9.90 sec
Gemiddeld testverbruik6.70L/100km
Min. kofferinhoud225 L
Max. kofferinhoud595 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen