Rijtest

Rijtest: Infiniti G37 en G37 S Coupé

Nadat we te gast waren op de feestelijke openingsreceptie van Infiniti Center Antwerp werd het tijd voor wat serieuzer werk. We keken er namelijk naar uit om eindelijk eens oog in oog te staan met deze nieuwkomers op de Europese automarkt.

Onderwerp van deze eerste test zijn de G37 en G37 coupé.

Om te beginnen namen we de G37 S Coupé ter hand. Onder de motorkap van deze strak gelijnde, en van een hippe witte kleur voorziene Coupé, ligt een 3.7 liter V6 van Nissan-makelij. En wie Nissan kent weet dat ze het één en ander weten van motoren bouwen. Daarom moet het geen verrassing zijn dat deze motor een grote indruk op ons heeft gelaten. Als je voor je dagdagelijks vervoer het moet stellen met zo'n 200pk minder kan het ook moeilijk anders maar toch. Het gas is zo goed doseerbaar dat de manuele zesbak in ons exemplaar zeker geen straf is, want samen met de directe en korte versnellingspook geeft het mijns inziens toch nog dat extra beetje rijplezier. Al moet je wel even wennen aan de koppeling die nogal laat opneemt.

Deze Coupé is echter zoveel meer dan een motor, hij is ook een knap stuk design en de ingenieurs hebben ook voldoende aandacht geschonken aan de gebruiksvriendelijkheid van deze bolide. Zo duurde het slechts een tiental seconden om het cruise control onder de knie te krijgen, iets wat vaak enkel weggelegd is voor technische geniën. Zowat alles in het interieur van de G37S is duidelijk en overzichtelijk zonder daarom saai en eentonig over te komen. Als rijder voel je je echt thuis achter het stuur, met alles duidelijk binnen handbereik. Maar waarom ze dan de armsteun met bijhorend opbergvak zo ver naar achteren en zo laag hebben gezet ontgaat ons totaal, zeker omdat het dashboard op zich al niet overloopt van de opbergmogelijkheden. Een laatste minpuntje zijn de te hoge gordelaansluitingen die ervoor zorgen dat je er steeds met je elleboog op steunt. Maar dat kijk je gauw door de vingers als je in de welgevormde stoelen zit die eindeloos in te stellen zijn.

Qua uiterlijk kan je toch moeilijk anders besluiten dan door te zeggen dat deze G37 S Coupé werkelijk een geval apart is. Sommigen zien er een 350Z in, anderen dan weer niet maar vinden hem te 'Japans' vormgegeven. Persoonlijk vind ik het hele designconcept zeer geslaagd, zowel de achterkant die toch een zekere kracht uitstraalt, als de voorkant. De agressief gelijnde, hoog oplopende koplampen maken in combinatie met de golvende motorkap een zeer harmonieuze indruk. Iedereen vergelijkt deze wagen met de 335i Coupé maar enkel qua motorisatie en aandrijflijn zou je deze twee kunnen vergelijken. Mensen die kiezen voor een BMW 335i kiezen voor de traditionele waarden; voor de brave, verstandige optie. Diegenen die opteren voor de G37 zoeken eens iets anders, iets wat niet op iedere hoek van de straat te vinden valt en dus niet als grijze muis door het verkeer gaat.

De G37 berline lijkt qua design enorm hard op zijn broertje, de G37 Coupé. Echter, niet één lijn of koetswerkonderdeel blijkt na een grondige inspectie hetzelfde te zijn. Het ligt hem in de details, maar de sedan krijgt toch een iets statigere uitstraling mee dan zijn sportieve evenknie. Onze testwagen was voorzien van de automatische 7-traps versnellingsbak die de keuze laat tussen luilekker te rijden en al het werk aan de automaat te laten ofwel te schakelen met de peddels aan het stuur of door de pook in de DS-stand te zetten waardoor je kan op- of neerschakelen door respectievelijk te duwen tegen of te trekken aan de pook. Dit verloopt allemaal heel vlotjes en de peddels aan het stuur voelen perfect aan, draaien net zoals het hoort niet mee met het stuur . Zodanig vergis je je nooit bij het schakelen tijdens het nemen van bochten of uitvoeren van parkeermanoeuvres.

Het dashboard omvat verder alle functies en luxe-items die je je maar kan inbeelden. Zo is er het centrale scherm voor navigatie & weergave van de beelden van de achteruitrijcamera, maar ook het zeer performante BOSE audiosysteem en de bediening voor de stoelverwarming hebben er een plaats gekregen. Eveneens vind je er een hele reeks knopjes terug voor de bediening van de cruise-control, radio en boordcomputer. Het interieur van onze G37 was verder geheel in leder uitgevoerd en zowel chauffeur als passagier beschikken over een in oneindig veel richtingen verstelbare elektrische stoel. Op de achterbank zijn er gordels en hoofdsteunen voorzien voor 3 mensen, al wil dat niet meteen zeggen dat je er daar ook met zoveel zal kunnen zitten. Omdat je je voeten amper onder de voorstoelen geschoven krijgt en de middentunnel een aanzienlijke grootte aanneemt vanwege de achterwielaandrijving, is het haast onmogelijk om op een comfortabele manier met 3 personen plaats te nemen op de achterbank. Beperk het aantal passagiers op die achterbank dus best op 2. Nog een reden hiervoor is de eerder beperkte kofferruimte gezien de grote koets (4.76m) van de wagen relatief klein (450l) is en dus geen plaats kan bieden aan de bagage van 5 mensen. Infiniti laat echter ook een steek vallen bij de afwerking van de binnenkant van de kofferklep die eerder slordig en goedkoop overkomt.

Onze sedan was voorzien van een stel stevige 18” velgen met dubbelspaaksdesign. De donkere iets wat mysterieuze kleur van de testwagen maakte dat het geheel een zeer geslaagde en harmonieuze indruk op ons naliet.Onder de motorkap van de G37 lag dezelfde atmosferische 3.7l V6 met 320pk en 360Nm aan koppel. Dit moet volgens de officiële cijfers een sprintje naar de 100 mogelijk maken in net geen 6 seconden. Proefondervindelijk kunnnen we  u wel meedelen dat we die cijfers zeker niet in twijfel trekken, want deze wagen gaat echt als de wind! Het beloofde gemiddelde verbruik van 10.2l per 100km konden we niet waarmaken.

Zeggen dat deze twee nieuwkomers in autoland een ultiem schot in de roos zijn, zou lichtjes overdreven zijn. Zeggen daarentegen dat deze twee nieuwkomers ons aardig hebben verrast is niet meer dan de waarheid. De G 37 S Coupé is een wagen die weet te verleiden door zijn wulpse vormen en krachtige atmosferische motor. De G37 koppelt diezelfde krachtbron aan de luxe en het gebruiksgemak van een ruime sedan die zijn inzittenden trakteert op comfort van een zeer hoog niveau. Nog een reden waarom deze Infiniti’s niet meteen hoge toppen gaan scheren is omdat ze zichzelf gewoonweg uit de markt prijzen door hun motoren die zeer milieu- en portefeuille-onvriendelijk zijn. Infiniti hoopt dit jaar zo’n 30 wagens te verkopen en zijn daar met zo’n 20 reeds verkochte exemplaren niet veraf meer om dit target te halen. Wil het merk in Europa ooit hogere toppen scheren in de verkoopstabellen zullen ze toch minder zware motorisaties moeten gaan aanbieden en ook zeker een dieselversie!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen