Onderwerp van deze eerste test zijn de G37 en G37 coupé.
Om te beginnen namen we de G37 S Coupé ter hand. Onder de motorkap van deze strak gelijnde, en van een hippe witte kleur voorziene Coupé, ligt een 3.7 liter V6 van Nissan-makelij. En wie Nissan kent weet dat ze het één en ander weten van motoren bouwen. Daarom moet het geen verrassing zijn dat deze motor een grote indruk op ons heeft gelaten. Als je voor je dagdagelijks vervoer het moet stellen met zo'n 200pk minder kan het ook moeilijk anders maar toch. Het gas is zo goed doseerbaar dat de manuele zesbak in ons exemplaar zeker geen straf is, want samen met de directe en korte versnellingspook geeft het mijns inziens toch nog dat extra beetje rijplezier. Al moet je wel even wennen aan de koppeling die nogal laat opneemt.
Qua uiterlijk kan je toch moeilijk anders besluiten dan door te zeggen dat deze G37 S Coupé werkelijk een geval apart is. Sommigen zien er een 350Z in, anderen dan weer niet maar vinden hem te 'Japans' vormgegeven. Persoonlijk vind ik het hele designconcept zeer geslaagd, zowel de achterkant die toch een zekere kracht uitstraalt, als de voorkant. De agressief gelijnde, hoog oplopende koplampen maken in combinatie met de golvende motorkap een zeer harmonieuze indruk. Iedereen vergelijkt deze wagen met de 335i Coupé maar enkel qua motorisatie en aandrijflijn zou je deze twee kunnen vergelijken. Mensen die kiezen voor een BMW 335i kiezen voor de traditionele waarden; voor de brave, verstandige optie. Diegenen die opteren voor de G37 zoeken eens iets anders, iets wat niet op iedere hoek van de straat te vinden valt en dus niet als grijze muis door het verkeer gaat.
De G37 berline lijkt qua design enorm hard op zijn broertje, de G37 Coupé. Echter, niet één lijn of koetswerkonderdeel blijkt na een grondige inspectie hetzelfde te zijn. Het ligt hem in de details, maar de sedan krijgt toch een iets statigere uitstraling mee dan zijn sportieve evenknie. Onze testwagen was voorzien van de automatische 7-traps versnellingsbak die de keuze laat tussen luilekker te rijden en al het werk aan de automaat te laten ofwel te schakelen met de peddels aan het stuur of door de pook in de DS-stand te zetten waardoor je kan op- of neerschakelen door respectievelijk te duwen tegen of te trekken aan de pook. Dit verloopt allemaal heel vlotjes en de peddels aan het stuur voelen perfect aan, draaien net zoals het hoort niet mee met het stuur . Zodanig vergis je je nooit bij het schakelen tijdens het nemen van bochten of uitvoeren van parkeermanoeuvres.
Onze sedan was voorzien van een stel stevige 18” velgen met dubbelspaaksdesign. De donkere iets wat mysterieuze kleur van de testwagen maakte dat het geheel een zeer geslaagde en harmonieuze indruk op ons naliet.Onder de motorkap van de G37 lag dezelfde atmosferische 3.7l V6 met 320pk en 360Nm aan koppel. Dit moet volgens de officiële cijfers een sprintje naar de 100 mogelijk maken in net geen 6 seconden. Proefondervindelijk kunnnen we u wel meedelen dat we die cijfers zeker niet in twijfel trekken, want deze wagen gaat echt als de wind! Het beloofde gemiddelde verbruik van 10.2l per 100km konden we niet waarmaken.
Zeggen dat deze twee nieuwkomers in autoland een ultiem schot in de roos zijn, zou lichtjes overdreven zijn. Zeggen daarentegen dat deze twee nieuwkomers ons aardig hebben verrast is niet meer dan de waarheid. De G 37 S Coupé is een wagen die weet te verleiden door zijn wulpse vormen en krachtige atmosferische motor. De G37 koppelt diezelfde krachtbron aan de luxe en het gebruiksgemak van een ruime sedan die zijn inzittenden trakteert op comfort van een zeer hoog niveau. Nog een reden waarom deze Infiniti’s niet meteen hoge toppen gaan scheren is omdat ze zichzelf gewoonweg uit de markt prijzen door hun motoren die zeer milieu- en portefeuille-onvriendelijk zijn. Infiniti hoopt dit jaar zo’n 30 wagens te verkopen en zijn daar met zo’n 20 reeds verkochte exemplaren niet veraf meer om dit target te halen. Wil het merk in Europa ooit hogere toppen scheren in de verkoopstabellen zullen ze toch minder zware motorisaties moeten gaan aanbieden en ook zeker een dieselversie!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen