Rijtest

Rijtest : Toyota Prius II (2004-2009)

Als er één auto symbool staat voor  milieuvriendelijk rijden dan zal het de Toyota Prius wel zijn. Sinds zijn eerste lancering in 1997 werd hij als een zeer vernieuwend concept op onze wegen gebracht. Nooit eerder waagde een constructeur zich aan de massaproductie van zulk een nieuw revolutionair model als het deze. Het eerste model was dan ook slechts een begin dat niet zonder gevolg is gebleven. Na dit eerste model kwam er in 2004 een geheel nieuwe Prius op de markt die de filosofie van de Prius I moest verder zetten en perfectioneren.

Dit jaar werd reeds de derde generatie van deze hybride wagen gelanceerd, maar omdat deze nog niet beschikbaar was voor een testrit zijn we nog even met het uittredende model de baan op getrokken. Op die manier kunnen we binnenkort een goede vergelijking maken tussen oud en nieuw.

Twee motoren...
Het concept van de Prius is vanaf type I steeds hetzelfde gebleven. Het is een hybride wagen, wat wil zeggen dat je onder de motorkap zowel een gewone verbrandingsmotor alsook een elektromotor zal terugvinden. De reden om deze combinatie te maken is volgens Toyota erg voor de hand liggend : een benzinemotor is zuinig bij een hogere continue snelheid, maar is dat niet bij een lage onregelmatige snelheid. Aan de andere kant is een elektromotor dan weer zeer effectief bij lagere snelheden, maar heeft al gauw een gebrek aan kracht op lange trajecten over de snelweg en bij hogere snelheden. Hierdoor zou de Prius, die evenwel de grootte heeft van een wagen uit de middenklasse, slechts het verbruik hebben van een kleine stadswagen.

Electric Vehicle...
De eerste rit in deze van een ‘Hybrid Synergy-'badge

voorziene ecowagen was zeer bevreemdend. Autorijden krijgt een geheel andere invulling eens je achter het stuur kruipt van de Prius. Nadat de je wagen via de Power-knop hebt ‘aangezet’ hoor je helemaal niets omdat je bij het vertrekken enkel en alleen beroep doet op de elektromotor. Vraag je echter meer energie door bijvoorbeeld plankgas op te trekken zal de benzinemotor meteen bijspringen. Wanneer je dit daadwerkelijk doet valt meteen op dat de motor onder belasting erg zeurend klinkt. Dit geeft een zeer onaangenaam gevoel, in die mate zelfs dat je op de duur haastig optrekken en versnellen laat voor wat ze zijn en je eerder kiest voor de meer relaxte rijstijl. In dat opzicht zijn de mensen van Toyota er dan wel al in geslaagd om je een meer ecologische verantwoorde rijstijl aan te meten.

Tijdens het rijden wordt de batterij opgeladen door de motor en ook door de energie die vrijkomt tijdens het afremmen. Is de batterij genoeg opgeladen, dan beschik je over de mogelijkheid om via de EV-knop (Electric Vehicle) links naast het stuur de wagen in volledig elektrische modus te zetten. Nu kan je tot een snelheid van 50km/h op enkel en alleen de kracht van de elektromotor rijden. Het enige dat je dan nog hoort zijn de wielen en de rijwind! Overschrijd je de 50km/h dan treedt de benzinemotor haast ongemerkt in werking en verdwijnt jammer genoeg de hemelse vermelding van de boordcomputer dat je zomaar even de hele tijd 0.0 liter aan het verbruiken was. Aan alle mooie dingen komt er nu eenmaal een einde, de autonomie van de batterij is beperkt waardoor ze na enkele kilometers al leeg is en je weer even moet wachten vooraleer ze weer helemaal is opgeladen. Verder  moet ik nog vermelden dat de remmen zeker het nodige vertrouwen inboezemen, al ga je die met een hybridewagen niet tot het uiterste drijven. De versnellingshendel van de automatische E-CVT versnellingsbak kent ook een B-stand, welke de motorrem activeert en handig van pas komt bij steile afdalingen. De onconventionele werking van de E-CVT bak vraagt ook enige gewenning.

Comfortabel cruisen…
Omdat de Prius de afmetingen heeft van een middenklasse wagen is hij ook zeer comfortabel. Hij is dan ook uitmuntend in het wegfilteren van oneffenheden allerhande. Jammer is wel dat de rijhouding niet zodanig is dat je daadwerkelijk uren aan een stuk zou kunnen cruisen waardoor deze Prius niet de gedroomde kilometervreter is die je misschien zou denken die hij is. Nee, daarvoor is ook de benzinemotor bij momenten gewoon niet krachtig genoeg. Wil je inhalen op de autostrade, dan maakt de motor zoveel herrie dat je ook dat liever laat en je steevast kiest voor een plekje op de rechterrijstrook. Allemaal goed en wel voor het verbruik, maar zoals misschien al wel duidelijk is, moet je het echte rijplezier zeker niet gaan zoeken bij deze Toyota.  Eco-rijden is dus geen enkel probleem in deze Prius waardoor het niet eens moeilijk is het verbruik op een laag niveau te houden. Zo haalden wij tijdens onze test een gemiddeld verbruik van slechts 5.2 liter per 100km. Dat is dus het verbruik van een kleine stadswagen, u aangeboden door een ruime middenklasser. Een minpunt aan de ophanging is dat ze zich op kasseiwegen nogal bokkig gedraagt waardoor je dat soort wegen liever mijdt.

Prijs en uitrusting…
Wil je jezelf tot ridder van het groene gedachtegoed kronen en ook zo’n Prius op de oprit parkeren? Dan zal je er toch zeker het nodige geld voor mogen neertellen, want de basisprijs van ruim €25.000 is niet bepaald gering te noemen. Al moet je dat ook in verhouding zien tot de hoeveelheid auto die je ervoor in de plaats krijgt waardoor het toch enigszins aanvaardbaar lijkt. Het interieur is meer dan ruim genoeg om aan vijf volwassenen plaats te bieden, al had de hoofdruimte achteraan iets ruimer bemeten mogen zijn. In de koffer beschik je eveneens over aardig wat laadvolume, ware het niet dat er toch wat plaats wordt ingenomen door de batterijen die onder koffervloer een plaatsje hebben gekregen. Qua uitrusting zit het ook wel snor voor deze Prius. Elektrische ramen, automatische airco, cruisecontrole en een zeer krachtige JBL stereo installatie worden standaard meegeleverd. Het centrale scherm dient voor de weergave van de instellingen van de klimaatregeling en de radio alsook voor het verbruik. Optioneel kan je over parkeerhulp met camerabegeleiding een navigatiesysteem en ander luxe-items beschikken. Vergeet ook niet dat de Prius dankzij zijn lage CO² uitstoot van slechts 104g/km op 15% overheidskorting kan rekenen.

Conclusie...
De Prius maakt waar wat hij belooft : het verbruik van een kleine stadwagen combineren met de luxe en het comfort van een wagen uit de middenklasse. Al hangt er een niet onaardig prijskaartje aan vast, je krijgt toch waar voor je geld, wat tegenwoordig  wel een belangrijke factor lijkt te zijn bij de aankoop van een eco-wagen. Wetende dat de Prius III voor dezelfde prijs al het goede van dit huidige model zal aanvullen met iets  hippere looks en een aangenamer interieur lijkt het mij alsof er nog een grote toekomst ligt te wachten op deze wagen.

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Joeri Mertens
Leer op DEZE WEBSITE  alles over de Toyota Prius.
Met dank aan Toyota België voor de testwagen

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen