Rijtest

Rijtest: Honda Insight

Met de gekende technologieën zoals elektromotoren en verbeterde aerodynamica stijg je tegenwoordig met moeite uit boven de massa van ecologisch verantwoorde automobielen. Vaak kost het je nog een stevige duit om je groene geweten te sussen maar laat het nu net dáár zijn dat de Insight van Honda zijn gram haalt.****

Ecologisch = economisch?

Met een basisprijs van een kleine 20.000 euro ben je zo maar liefst 6.000 euro goedkoper af dan de goedkoopste Prius die we in zowat elk opzicht als grootste concurrent mogen beschouwen. Want ondanks alle afgeleiden die een ‘eco’ badge opgesmeerd krijgen zijn de echt ecologische wagens ‘pur sang’ niet dik gezaaid. Voor die 6.000 euro kan er in de Prius weliswaar volledig op de batterij worden gereden terwijl de motor steeds blijft meedraaien bij de Insight. Misschien kunnen we daarmee de 0.1 liter die de insight méér nodig heeft om 100km af te leggen verklaren. Al is een ‘officieel’ gemiddeld verbruik van 4,3 niet mis en zal het met een dagelijkse gebruiker eerder rond de 5 liter liggen wat nog steeds een prestatie blijft voor zo’n grote wagen voorzien van alle luxe zoals airco en radio-cd.

Voor de voorwaartse beweging zorgt de 1.3 benzinemotor die we al kennen uit de Civic Hybrid al moet hij het hier met nog wat minder fut stellen, net als de bijhorende elektromotor. Maar gekoppeld aan de CVT bak die steeds het meest efficiënte toerental aanhoudt komt hij nog relatief goed van zijn plek al mag je geen flitsprestaties verwachten. Het gemis aan cruise control snap ik toch niet helemaal aangezien je op die manier tijdens langere trajecten veel beter aan constante snelheden kan rijden waardoor het verbruik nog lichtjes kan dalen.

Groene gadgets

Een alternatief hiervoor is misschien de ECON-knop die de pedaalbewegingen wat gaat uitvlakken en de vermogensafgifte vloeiender maken om zo het verbruik te drukken. Of je al dan niet goed bezig bent zie je aan de Eco-assist: een gloed achter de digitale snelheidsmeter die gaat van lichtgroen, lekker zuinig tot donkerblauw, wegpiraat. Al is het systeem erg streng afgesteld waardoor je bij de minste acceleratie vol schuldgevoel toch maar wat mindert. Een andere gadget zijn de 5 boompjes die je moet proberen zo volledig mogelijk te krijgen met blaadjes, en kroontjes om zo een zuinigere rijstijl te bekomen.

Allemaal wat te kinderachtig in mijn ogen in tegenstelling tot de volgende metertjes die wel hun nut hebben bewezen. Zo wordt er per rit opgeslagen hoe zuinig je rijdt waardoor je ook op langere termijn kan zien hoe eco vriendelijk je rijstijl is en of er misschien nog rijlessen nodig zijn. Maar voor de kilometervreters onder ons is de Insight toch niet de juiste keuze aangezien de elektromotor vooral in zijn sas is tot een snelheid van 70 km per uur. Als je sneller gaat kantelt de balans helemaal over naar de benzinemotor die toch duidelijk moeite heeft met de grote en zware Insight.

Function over form
Maar ook hier is opnieuw een voordeel aan verbonden. Zo misstaat de Insight in geen enkele directe vergelijking met zijn concurrenten, zelfs indien ze geen eco-label hebben meegekregen. De ruimte binnenin is ruimschoots voldoende en het dashboard in de typische Civic stijl zelfs vrij goed afgewerkt. Ik heb wel mijn twijfels rond de beige-blauwgrijze kleurstelling van het interieur. Maar over smaken valt niet te twisten natuurlijk.

De bekende lijnen van de eerste hybrides met de hoge kont zien we ook hier weer al hebben ze toch duidelijk meer moeite gedaan om het allemaal wat in proportie te doen lijken. Met de grote achterlichten en tweedelige achterruit zoals de Civic vallen de aerodynamische ingrepen niet meer zo hard op. Vooraan werd de grille uitgevoerd met dikke lamellen die mooi overlopen in de koplampen volgens de nieuwe huisstijl die Honda tegenwoordig hanteert.

Conclusie
Voor een echt ecologisch wonder is het waarschijnlijk wachten op de tweede generatie van deze hybrides omdat de efficiëntie van de batterij en de elektromotor nog verrevan voldoende zijn om een waardig alternatief te vormen voor de benzinemotor. Maar al bij al mogen we deze poging van Honda niet zomaar afdoen als een geknutselde oplossing. Zeker in de stad kan er geen enkele conventionele auto aan het verbruik dat je haalt met de Insight en als je je rechtervoet op dezelfde golflengte krijgt als je groene geweten kan zelfs het gemiddelde verbruik er goed uitkomen. In z'n geheel geen slecht alternatief dus.

Prijzen en opties vind je hier

Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Peter De Nul

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen