Groot vanbuiten...
De Skoda oogt groot, met zijn 4,8 meter is hij ook groot, maar net iets kleiner dan een 5-reeks, A6 of E-klasse. Aan de voorzijde is de Skoda een mooie en stoere verschijning, de achterkant is daarna jammer genoeg wat teleurstellend. Het lijkt dan ook moeilijk te geloven dat het design van de achterkant van dezelfde ontwerper komt dan de voorkant. De 17" velgen en strakke uitlaat staan hem goed. Pas wel op bij de 1.9 TDI, die heeft een naar beneden gebogen uitlaat die niet lijkt te passen. Wij zien in de voorkant een moderne interpretatie van de vorige Superb, vreemd genoeg krijgen we reacties dat de voorkant aan BMW doet denken. Geen slecht compliment voor een prijspakker.
...gigantisch vanbinnen.
Het interieur is zoals we al enkele jaren van Skoda gewend zijn. Het zit zeer degelijk in elkaar met kwaliteitsvolle materialen, en het is een tikkeltje saai. Nu valt dat laatste in de Superb redelijk mee. Hij heeft mooie, duidelijke klokken en een handige touchscreen radio. Ook het stuur verdient een pluim, het ziet er mooi uit en ligt goed in de hand. Dat de Skoda een grote wagen is was al te lezen. Maar de ruimte vanbinnen is werkelijk fenomenaal. Er is zo veel plaats vanachter dat de Superb niet moet onder doen voor een Mercedes S-klasse. In zijn klasse is de Skoda dan ook met voorsprong de ruimste. De Superb heeft nog een party-piece voorhanden. Zijn kofferklep bestaat uit 2 delen. Zo kan je met een druk op de knop de Skoda omtoveren tot een 5-deurs. Sommigen zullen zich afvragen waarom Skoda niet ineens met alleen een 5-deurs komt, maar het zijn juist die kleine zaken die de Superb speciaal maakt.
Klein maar krachtig
Wij reden me de 1.4 TSI. Met de kleinde viercilinder hadden we al eerder kennis gemaakt in de VW Scirocco. In de Superb heeft hij 3 pk meer en komt daarmee op een totaal van 125 stuks. De 125 paarden samen met de 200 Nm aan koppel zorgen voor vlotte prestaties. De 1.4 TSI is met 1400kg een lichte auto in zijn klasse. De sprint naar 100 doet hij met behulpt van de vlotte zesbak in 10,5 seconden en dankzij zijn 200Nm moet je hem niet vol in de toeren jagen om in te halen. Door de turbo heeft de motor een echt dieselkarakter, alleen is hij veel stiller dan de diesels in het gamma. Het verbruik is jammer genoeg niet op dieselniveau, we haalden niet de 6,6l/100km. Wij haalden een liter meer dan opgegeven. Voor een benzine is dat nog altijd heel zuinig, maar het algemene publiek zal dan toch liever voor een diesel kiezen. Dat is spijtig, want de Superb 1.4 TSI verdient meer dan een plaats in de marge.
Value for money
Met de Skoda heb je altijd het gevoel met een grote auto onderweg te zijn. Ook tijdens het rijden. Het is een auto waar je na 10 minuten rijden, je al volledig op je gemak voelt. Dat heeft veel te maken het comfort van de Superb. De lange wielbasis, stille motor, ergonomisch dashboard en voorspelbaar weggedrag liggen daarvan aan de basis. Echt uitblinken op het gebied van rijeigenschappen doet hij niet, maar voor het bedrag dat je neertelt verwacht je dat ook niet.
De Superb 1.4 TSI begint vanaf € 22590. Wij reden met € 27000 euro aan Skoda, daar hing al een mooie optielijst aan vast. Tel je € 30000 neer dan valt er nog weinig te wensen over. Geen verkeerde prijs, de Skoda heeft dan ook heel wat “value for money” trofeeën binnnen.
Veel troeven, één minpunt.
De Skoda Superb 1.4 TSI wekt veel sympathie op. Zijn zachte prijs, gigantische binnenruimte, aangename motor en comfortabel weggedrag zijn de Tsjech zijn troeven. De Superb heeft misschien wel één groot minpunt en dat bevindt zich vooraan op de gril. Desondanks als Skoda wagens als deze blijft bouwen, zullen die vooroordelen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Het is altijd gevaarlijk een adjectief als naam voor een automodel te nemen, maar is dit geval doet de “Superb” zijn naam alle eer aan.
Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Skoda Belgium
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen