Rijtest

Rijtest: Volvo S80 D5 Geartronic

Volvo heeft met de S80 reeds een stevige reputatie opgebouwd. Deze Volvo S80 D5 (Executive) doet die reputatie dan ook alle eer aan. Het model staat gekend om zijn tijdloze klasse en comfort. Tot op heden leek er toch nog iets te ontbreken om ten volle te kunnen concurreren met Duitse wagens als de Mercedes E-klasse, BMW 5-reeks en Audi A6. Het ontbrak de S80 namelijk aan een soepele en krachtige dieselmotor met meer dan 200 pk. De komst van Volvo's nieuwste D5 motor is dan ook niet geheel zonder belang voor dit model. Voorzien van een kleine facelift lijkt de S80 dan ook volledig klaar om de strijd aan te gaan tegen zijn Duitse concurrenten.

De S80 heeft een zeer klassiek design. Tegenover de eerste generatie S80 is deze veel stijlvoller geworden. Het design is geëvolueerd van eerder pompeus en dik naar meer gedistingeerd en verfijnd. De overdreven golvende schouderlijnen die de S80 in zijn eerste generatie had meegekregen zijn afgezwakt en dat geeft de wagen een frisser voorkomen. Hij oogt atletischer en jonger waardoor hij nu zeker meer in het vaarwater lijkt te komen van zeg maar een Mercedes E-klasse. De fijne koplampen die de typische Volvo radiatorrooster flankeren geven de S80 een vriendelijk gezicht. Vanuit die voorlichten vertrekt er een lijn langsheen de flank van het koetswerk om een krachtige schouderlijn aan te zetten. Die lijn loopt door tot helemaal achteraan waar ze stopt in de achterlichten die deze vorm extra accentueren. Omdat de lichten in een Volvo altijd branden heb je steeds die accentuerende lijn aan de achterzijde wat het design enkel maar kracht bijzet.

Getooid in de Executive uitvoering was deze S80 natuurlijk voorzien van alle mogelijk extra's. Het exterieur van de S80 is die uitvoering dan ook voorzien van alle nodige addenda om hem een chiquere uitstraling te geven. Vooral het extra gebruik van chroom op de stootlijsten en rond de ramen heeft daarin een groot aandeel. De 18inch aluminium velgen dragen bij tot het eerder sportievere en vlotte voorkomen dat Volvo tegenwoordig aan haar wagens tracht te geven.

Het interieur van de S80 is op zich al een plezier om in te vertoeven. De luxueuze afwerking van de Executive uitvoering maakt dat alleen nog maar beter. De stoelen zijn overtrokken in zacht leder en de zetels zijn breder en zachter. Plaatsnemen in de S80 voelt alsof je neerploft in een zalig kussen. De beige lederen bekleding werd afgewisseld met hout op de middenconsole en in de deuren. Op die ondertussen voor Volvo zeer typische zwevende middenconsole zijn alle functies logisch gegroepeerd. Het geheel straalt rust uit en dat is precies wat je zou verwachten in een wagen van deze orde. Je stapt in en er overvalt je een gevoel van gelukzaligheid. Eén van de leukere dingen aan de voorzetels van de S80 Executive is dat ze naast hun veelvuldige elektrische instelbaarheid ook nog eens beschikken over een massagefunctie die via luchtkussens je rug van een deugddoende massage voorziet. Wil je daarbij op een hete zomerdag ook nog eens genieten van een heerlijk frisse bries dan hoef je enkel maar de stoelventilatie op te zetten en binnen de kortste keren krijg je een heerlijk fris gevoel rondom je. Echt ideaal op warme dagen. De muziekinstallatie van DynAudio is van topniveau en dat versterkt alleen maar het gevoel van hoogwaardigheid dat je krijgt in deze wagen.Om het stressniveau aan boord nog wat omlaag te halen beschik je over RTI Navigatiesysteem dat wanneer het nodig is uit het dashboard oprijst om aan de bestuurder de weg te wijzen.

Waar het in deze rijtest natuurlijk voornamelijk om draait is de gloednieuwe D5-motor. Deze 2400CC grote vijfcilinder moet volvo wat beter in de markt leggen in de strijd tegen de krachtigere Duitse concurrentie. Een vermogen van 205pk en 420Nm aan koppel (beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 toeren per minuut) moeten zeker volstaan om deze 1615kg zware luxe-sedan vlot vooruit te laten gaan. En dat is ook het daadwerkelijk zo want een sprintje naar de 100km/h vraagt slechts 8.5 seconde van je kostbare tijd. De topsnelheid bedraagt zo’n 230km/h maar die hebben logischerwijze niet kunnen uittesten op onze Belgische autowegen. Rijden doet de S80 zeker niet slecht. De nadruk ligt wel op comfort, want als je het iets wilder en sportiever tracht te maken dan voel je al snel dat deze wagen hier niet voor gemaakt is. Het verbruik zou door de band heen slechts 6.7 liter per 100km bedragen. Dat was in de realiteit een litertje of twee meer, maar dat heeft meer met de zelfdiscipline van de chauffeur te maken die steeds werd verleid door de aanstekelijke roffel van de vijfcilinder dan aan een verkeerde inschatting van Volvo zelf. Rij je zonder excessen en volg je gewoon mooi het verkeer is een verbruik van 7l zeker haalbaar!

De beleving van de motor is echt geweldig. Zoals hierboven reeds gezegd werkt het geluid van de 5-cilinder zeer aanstekelijk. Het is net dat iets beschaafder dan de soms wel erg platte sound van een viercilinder. Het is enkel een beetje jammer dat de Geartronic automaat soms wat traag reageert wanneer je bij een inhaalmanoeuvre een kickdown forceert. Eenmaal teruggeschakeld en in toeren ga je er stevig van door, maar het is dat ene moment dat je wacht op de automaat dat er soms wat te veel aan is.

Ik stel me enkel de vraag waarom Volvo er niet in is geslaagd om er niet meer uit te halen dan wat andere constructeurs dan weer wél uit een viercilinder puren. BMW heeft zo bijvoorbeeld een 204pk en 400Nm sterke viercilinder biturbo in de kast liggen. Mercedes doet met de E250 CDI zelfs beter met een koppel van 500Nm. BMW biedt die krachtige 4-cilinder nog wel niet aan in haar 5-reeks maar ik verwacht dat dit niet lang meer zal duren gezien het belang van dit soort motoren voor de veeleisende maar toch milieubewuste chauffeurs. Ook moet gezegd zijn dat de Volvo, hoewel je dat in eerste instantie niet meteen zou verwachten, net iets luidruchtiger is op de autosnelweg dan een Mercedes E-klasse. Hoewel het eerder om een kleiner tot zelfs verwaarloosbaar verschil gaat is het toch iets dat ik de kritische chauffeurs onder jullie wil hebben meegegeven omdat zulke wagens vaak gekozen worden om autostradekilometers te malen.

Het punt waarop Volvo zijn slag tegenover de concurrentie zeker thuishaalt is de prijs. Een S80 D5 koop je al vanaf € 37.600. Dat is maar liefst € 11.042 minder dan een E 250 CDI. Het executive en de automaat waarmee onze testwagen was uitgerust kosten respectievelijk € 13.300 en € 2.180 waardoor de totale prijs op € 53.080 komt. Bestel je een E-klasse met dezelfde uitrusting, dan ben je ongeveer € 70.000 kwijt wat toch echt wel een bom geld is.

De S80 is dé topberline uit het Volvo gamma en die titel doet hij alle eer aan. Het rijcomfort is van zeer hoog niveau en dat is te danken aan het perfect zittende meubilair en de zijdezachte ophanging. Zijn prijszetting maakt dat hij een streepje voor heeft op de concurrentie en dus een zeer interessante keuzemogelijkheid is in het segment van de luxe berlines.

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Glenn Nuijens
Met dank aan Volvo België

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen